dpdpickup

Zwiększenie sprzedaży na wynos w restauracji w czasach pandemii (cz.1)

Zwiększenie sprzedaży na wynos w restauracji w czasach pandemii (cz.1)

Temat wynosów poruszaliśmy już na naszych łamach niejednokrotnie. Panujące obostrzenia w związku z sytuacją pandemiczną wymusiły drastyczne zmiany rynkowe w sektorze HoReCa. Dzisiaj głównym punktem styku działalności gastronomicznych z klientami są właśnie dostawy dań i produktów pod drzwi zamawiających. Przyjrzyjmy się zatem dokładniej samemu procesowi zamówień - na tym polu również są elementy o które warto zadbać, aby oferta Twojego lokalu wyróżniała się na tle konkurencji i przynosiła wymierne zyski. Poniższy artykuł stanowi pierwszą z dwóch części serii, w której podzielimy się z Wami wiedzą na temat tego jak prawidłowo, efektywnie i skutecznie zarabiać na dostawach jedzenia.

Brak działania oznacza cofanie się

Rok 2020 wystawił na próbę ognia większość działalności o profilu gastronomicznym. Ci, którym udało się odnaleźć w nowej rzeczywistości wyciągnęli ważny wniosek - podstawą funkcjonowania firmy jest jej nieprzerwane działanie. To od Twojego zaangażowania i elastyczności zależy jak prężnie  funkcjonuje Twój lokal. Wiąże się to z gotowością na zmianę modelu biznesowego, przewartościowanie kolejnych elementów Twojego biznesu oraz nieuleganie często mało wydajnym i kosztownym sentymentom.

W poprzednich publikacjach omawialiśmy podstawowe zagadnienia odnoszące się do sprzedaży “na wynos”. Są to między innymi porady związane z kwestiami obowiązujących zasad bezpieczeństwa pracy i produkcji, przegląd różnego rodzaju opakowań na wynos, czy samej strategii działania w czasie pandemii. Jeśli jeszcze nie zapoznałeś się z naszymi poradnikami - zapraszamy do lektury. 

Jak zacząć sprzedaż w restauracji na wynos?

O zaletach sprzedaży w systemie na wynos i z dostawą do domu opowiadaliśmy już na stronach GastroWiedzy. Najbardziej podstawowym elementem pracy w tej formule jest oczywiście kuchnia. Dzisiaj rynek gastro to nie tylko restauracje po transformacji, ale również namnażające się firmy działające w systemie dark kitchen, czyli opierające się w całości na działalności segmentu delivery. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z dowozami, a wcześniej prowadziłeś działalność opierającą się głównie na sprzedaży “na miejscu”, czas spojrzeć na swój potencjał świeżym okiem i przewartościować dostępne zasoby pod kątem nowego modelu.

To w jaką stronę powinieneś rozwijać swoje działania na rynku delivery (i będziemy to powtarzać) zależy od indywidualnego potencjału Twojej działalności i Twojego zaplecza. Pamiętaj, że jeśli nie masz pewności jak dokonać właściwych pomiarów i dokonać prawidłowej konfrontacji potrzeb versus możliwości, zapraszamy do kontaktu - jesteśmy tu aby pomóc Ci odpowiedzieć na najbardziej palące pytania i pomóc wypracować optymalny model biznesowy, razem znajdziemy rozwiązania, których potrzebujesz.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI JESTEŚMY DO TWOJEJ DYSPOZYCJI!
E-mail: biuro@gastrowiedza.pl
Tel. Biuro +48 664 578 090

Planowanie systemu dostaw

Przede wszystkim zbadaj swoje możliwości. Jest wiele elementów, które powinieneś wziąć pod uwagę - własne dostawy to konieczność wyposażenia się w pojazd oraz kierowcę, zaplanowania rejonu dostaw. Nie obędzie się bez kalkulatora. Koszt zatrudnienia kierowcy, paliwa, musisz zbudować taki model, który finalnie będzie przynosić zyski, nie straty. 

Pomyśl o sytuacji, w której Twój kierowca wyrusza z lokalu z zamówieniem, dotarcie na miejsce zajmie mu 20 minut, powrót - drugie tyle. Jeśli zamówienia złoży kilka osób w krótkim odstępie czasu, a ich lokalizacje są od siebie bardzo oddalone - czas oczekiwania potrafi okazać się niebezpiecznie długi - klient słysząc, że musi poczekać na swoje zamówienie ponad godzinę może się po prostu rozmyślić i skorzystać z innej, szybszej opcji. Twoje obliczenia proponujemy rozpocząć zakładając dostawy w promieniu do 5 km od Twojego lokalu. Powinny być one oczywiście uzależnione od wielkości miejscowości, w której prowadzisz działalność i w zależności od niej należy zmniejszyć lub zwiększyć sugerowany obszar dostaw.

Oprócz dostaw własnych istnieją też szeroko dostępne aplikacje i portale, w których wystarczy zarejestrować swoją kuchnię, aby korzystać z istniejącej w nich bazy klientów. Wiąże się to oczywiście z opłacaniem prowizji, a te potrafią sięgać nawet 20% wartości zamówienia. Oprócz bazy klientów niektóre aplikacje świadczą dodatkowo usługi kurierskie, co mocno ogranicza problem długiego czasu dostawy, czy niedostępnego w tej chwili kierowcy. Warto zrobić research zanim podejmiesz taką współpracę, nie wszystkie dostępne opcje będą równie efektywne i opłacalne dla Twojego biznesu.

Weryfikacja oferty

Jeśli masz problem z określeniem jakie produkty wychodzące z Twojej kuchni najlepiej sprawdzą się w systemie delivery, jest kilka podstawowych narzędzie, dzięki którym zweryfikujesz potencjał swojej działalności. 

 

Jeśli prowadzisz działalność od jakiegoś czasu na pewno doczekałeś się już grupy stałych bywalców. Tutaj w komfortowej sytuacji znajdują się Ci przedsiębiorcy, którzy zawczasu stworzyli bazę klientów, czy to telefoniczną czy mailingową. Jeśli nie wiesz, czego oczekują Twoi klienci, najłatwiej będzie ich o to zapytać. Dzisiaj stworzenie ankiety mailingowej czy udostępnienie poll’u w social mediach jest banalnie proste. Wiele domen posiada możliwość dodawania ankiet na etapie tworzenia wiadomości/posta, który następnie udostępnicie w wybranym kanale.

Kolejnym źródłem wiedzy powinny być Twoje indywidualne doświadczenia, oraz doświadczenia Twojej ekipy. Nie bój się konsultować swoich wyborów z pracownikami, zaangażuj ich w szukanie nowych rozwiązań. Sam niejednokrotnie zamawiałeś jedzenie z dostawą do domu - przypomnij sobie które elementy były dla Ciebie najbardziej atrakcyjne, co ostatecznie zdecydowało o Twoim wyborze, które pozycje budziły Twoje zaufanie i dlaczego. Może coś Cię miło zaskoczyło, a co innego było przykrym rozczarowaniem? 

Pod uwagę weź takie elementy jak - czas dostawy, formę podania potraw w opakowaniach, prezentację menu na stronie, czy w skład oferty restauracji wchodziło tylko jedzenie, jakość produktów, jakość obsługi, gratisy. Znajdź elementy których brakuje w Twojej restauracji, a dodanie ich do oferty nie jest bardzo kosztowne. 

Na wynos, ale na miejscu

Kolejnym ważnym punktem ulepszania Twojej oferty wynosowej, to zadbanie o sprzedaż na miejscu. Gość lokalu nie zje w Twojej restauracji, ale niejednokrotnie wejdzie do niej złożyć zamówienie, bądź je odebrać. 

Spotkamy się na codzień z sytuacją, w której restaurator wykorzystał nieużywane sale, robiąc z nich przestrzeń magazynową. Zaaranżowanie nieużywanej przestrzeni tak, aby nadal spełniała funkcje użytkowe jest bardzo ważne, ale musimy zadbać o komfort estetyczny gości, którym nadal zdarza się przekraczać próg restauracji. Staraj się dbać, aby przestrzeń pozostająca w zasięgu wzroku gościa była czysta i zadbana - dokładnie tak jak wtedy, kiedy sadzałeś klientów przy stolikach. Może warto zdjąć krzesła z blatów i wprowadzić bardziej zapraszającą atmosferę? 

Jeśli już zaadaptowałeś salę na cele magazynowe lub produkcyjne, spróbuj ograniczyć pole widzenia wchodzącego do lokalu gościa i zaaranżować estetyczną przestrzeń wydawkową. To podniesie nie tylko jakość doświadczenia Twojego lokalu ale też komfort pracy. Równocześnie ułatwisz swoim pracownikom kontrolę spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny, ograniczając punkty styku obsługi, gości i kurierów do niezbędnego minimum.

Ani na chwilę nie możemy zapomnieć o panującej pandemii. To, że gość nie je zamówionego jedzenia na miejscu nie zwalnia Cię z obowiązku dbania o bezpieczeństwo jego i Twoich pracowników. Obowiązkowo obsługa mająca konktakt z gościem i kurierami powinna być wyposażona w maseczki i środki do dezynfekcji, podobnie Twoi kierowcy. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, udostępnij dozowniki z płynem do dezynfekcji w punkcie odbioru zamówień  - niech goście widzą, że poważnie podchodzisz do zagadnień ochrony przeciwwirusowej. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.

W kolejnym artykule...

wprowadzimy cię głębiej na wody rynku dostaw, m.in. omówimy sposoby na promocję usług Twojego lokalu i udzielimy kilku niekoniecznie standardowych tipów, jak zrobić wrażenie na gościu, z którym nie mamy bezpośredniego kontaktu. Zaproponujemy Ci kilka strategii i ruchów, mających na celu zwiększenie zysków ze sprzedaży i powiększenie grona stałych klientów. Podamy też kilka interesujących przykładów wzbogacenia Twojej oferty o działalność sezonową, np. wykorzystując okres świąteczny, oraz spojrzenie na rynek delivery znacznie szerzej, niż serwowanie w dostawie dań zamawianych do domu.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Słowa kluczowe
prognozowanie sprzedaży zwiększyć sprzedaż w gastronomii zwiększanie zysku zwiększanie sprzedaży