dpdpickup

Planowanie stanowisk roboczych w gastronomii "Kuchnia"

Planowanie stanowisk roboczych w gastronomii

Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział:

  • Jak zaplanować przestrzeń na stanowiskach roboczych aby praca była wygodna i bezpieczna.
Aby zapewnić wysoki poziom higieny w naszym lokalu gastronomicznym oraz bezpieczeństwo pracy powinniśmy odpowiednio rozmieścić powierzchnie robocze, urządzenia i inne wyposażenie na stanowiskach pracy oraz zachować prawidłowe odległości między nimi. Jeżeli nie postaramy się o spełnienie tych zaleceń możemy spodziewać się utrudnień w poruszaniu się naszych pracowników, niskiej wydajności pracy a także zwiększenia ryzyka występowania wypadków. Z tego powodu jak najstaranniej powinniśmy planować wszystkie stanowiska pracy (wysokość, szerokość płaszczyzny roboczej, odległość od urządzeń itp.) na zapleczu kuchennym w naszym lokalu.

1. Planowanie stanowisk pracy

Podstawą prawidłowego zorganizowania stanowiska pracy jest dopasowanie wysokości płaszczyzn roboczych oraz ich szerokości, aby niezbędne przyrządy były w zasięgu ręki pracownika. Rozbieżności we wzroście pracowników mogą byćdość duże dlatego wszelkie wysokości i powierzchnie pracy podaje się dla człowieka średniego wzrostu.

 

 

Wolna przestrzeń wokół projektowanych stanowisk pracy musi pozwalać na bezpieczne i swobodne poruszanie się, wykonywanie zaplanowanych czynności i powinna wynosić ona co najmniej 80 cm. Uważa się, że szerokość powierzchni roboczej przypadającej na 1 pracownika powinna wahać się między 100 – 150cm (średnio 120cm), a jej głębokość nie powinna być większa niż 70 – 80 cm.

 

 

Ze względu na fakt iż najczęściej spotykamy się z niedoborem przestrzeni na zapleczu kuchennym bardzo często nad stanowiskami roboczymi wieszane są szafki i półki. Musimy pamiętać, że ich podstawa powinna znajdować się ok. 50 – 60 cm nad płaszczyzną roboczą. Pozwoli to pracownikowi swobodnie pracować, bez konieczności schylania głowy lub pracy w zgarbionej pozycji. W zależności od głębokości płaszczyzny roboczej, nad którą zamierzamy zawiesić półkę lub szafkę, dobierana jest maksymalna głębokość zawieszanej szafki / póki.
 


 

  

Bardzo istotne jest aby zachować odpowiednie odległości między urządzeniem grzejnym a innym stanowiskiem pracy. W celu zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy zaleca się aby taka odległość wyniosła co najmniej 140 cm.

Organizując stanowiska pracy nie zapomnijmy wyposażyć ich w niezbędny sprzęt, naczynia, narzędzia i inne często używane przedmioty w ilościach w jakich są rzeczywiście potrzebne. Zwiększy to wydajność pracy oraz zmniejszy ilość niepotrzebnego przemieszczania się po pomieszczeniach, które często są małych rozmiarów. Wszystkie sprzęty, naczynia, przyrządy itp. powinny mieć swoje stałe miejsce przechowywania – zawsze te same szuflady, szafki, regały.

Musimy pamiętać tworząc stanowisko pracy, że ma ono pozwolić nam zachować higienę oraz bezpieczeństwo pracy. Nie możemy dopuścić do sytuacji gdy pracownik musi przeciskać się między poszczególnymi meblami, gdy może oparzyć się o urządzenie grzejne gdyż jest za mała odległość między jego stanowiskiem pracy a owym urządzeniem. Zawieszenie szafki bądź półki za nisko, albo użycie za szerokiej półki / szafki może doprowadzić do uderzenia się pracownika w głowę, co może skończyć się dla niego i dla nas nieprzyjemnymi konsekwencjami. Jeśli nie zapewnimy wszystkich niezbędnych sprzętów na danym stanowisku roboczym pracownicy będą częściej opuszczać swoje stanowisko, przenosić różne przedmioty, przez co może doprowadzić do wpadnięcia na siebie dwóch pracowników, uderzenia się o meble itp. Jeżeli mamy w naszym lokalu gastronomicznym stałą kadrę to możemy dostosować poszczególne stanowiska właśnie do nich, do ich wzrostu, postury, płci.

2. Planowanie wyposaŻenia magazynu

Dobierając regały i szafy do pomieszczeń magazynowych także warto zwrócić uwagę na wygodę i praktyczność ich użytkowania. Najbardziej istotna jest ich wysokość, która wpływa na wygodę i bezpieczeństwo magazynowania. Ich maksymalna wysokość powinna być nie wyższa niż 195 cm. Jest to wysokość, która pozwala osobie przeciętnego wzrostu dosięgnąć do najwyższej półki.

W przypadku gdy pracownik ma często korzystać z regałów optymalna wysokość wynosi 150 cm. W tej sytuacji należy także zwrócić uwagę na najniższy poziom na jakim przechowujemy artykuły. Częste schylanie się wpływa na szybsze zmęczenie pracownika, jego samopoczucie a także na pogłębianie schorzeń kręgosłupa. Z tego powodu artykuły z których korzystamy często powinny być magazynowane na wysokościach od 70 do 150 cm. Pozwala to swobodnie korzystać z regałów magazynowych pracownikom.

3. Najczęstsze błędy w planowaniu stanowisk pracy i ich skutki

1. Nieodpowiednia wysokość stanowisk roboczych – zmniejszenie wydajności pracy w wyniku szybszego zmęczenia pracowników, złej postawy i niewygody

2. Nieodpowiednia wielkość (głębokość i szerokość) stanowiska roboczego:

  • za głębokie stanowiska nie są w pełni wykorzystywane ponieważ pracownik musiałby się za bardzo schylać, a zabierają dodatkowo miejsce w pomieszczeniu
  • za małe stanowiska zmniejszają wydajność pracy – brak dostatecznego miejsca na swobodne wykonywanie czynności i posiadanie niezbędnego sprzętu w zasięgu ręki

3. Nieprawidłowo zawieszone szafki i półki nad stanowiskami pracy:

  • za nisko – zwiększenie ilości przypadków uderzenia się w głowę przez pracownika, zmniejszenie wydajności pracy
  • za wysoko – pracownik nie dosięga do przechowywanych w nich rzeczy

4. Niezachowanie odpowiedniej odległości między urządzeniami grzejnymi a innym stanowiskiem pracy – wzrost ilości przypadków oparzeń przy pracy, utrudnione poruszanie się i wykonywanie czynności, spadek wydajności pracy

5. Brak niezbędnego wyposażenia na stanowisku pracy – zwiększona ilość wypadków przy pracy w wyniku ciągłego przemieszczania się pracowników, spadek wydajności pracy.

Aby zachować odpowiednią higienę i bezpieczeństwo pracy na zapleczu kuchennym naszej gastronomii musimy starannie zaprojektować kolejne stanowiska pracy.
Dobierając meble do zaplecza kuchennego bierzmy pod uwagę ich wysokość i głębokość, aby pracownikom pracowało się przy nich wygodnie.
Planując zawieszenie półki bądź szafki nad płaszczyzną roboczą dobierzmy je odpowiednio do głębokości powierzchni roboczej nad którą ma zawisnąć. Szafki i półki wiszące należy również umieszczać na odpowiedniej wysokości nad płaszczyzną roboczą.
Zachowujmy odpowiednie odległości między stanowiskami pracy oraz między urządzeniem (bądź ciągiem urządzeń) grzejnym i stanowiskiem pracy.
Zaopatrzmy poszczególne stanowiska w niezbędne sprzęty, naczynia itp., aby pracownik miał jak najwięcej potrzebnych przedmiotów w zasięgu ręki.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. .

Słowa kluczowe
projekt technologiczny pomoc kuchni kuchnia Kucharz hotelowa