dpdpickup

Zwiększenie sprzedaży na wynos w restauracji w czasach pandemii (cz.2)

Zwiększenie sprzedaży na wynos w restauracji w czasach pandemii (cz.2)

W poprzedniej części naszego poradnika opowiedzieliśmy między innymi o tym jakie czynniki wziąć pod uwagę planując strategię dowozów i świadczenia usługi “na wynos”. Mówiliśmy o wadach i zaletach dowozów własnych oraz korzystania z usług aplikacji dowozowych. W tej część skupimy się na pomysłach uatrakcyjnienia oferty Twojego przedsiębiorstwa i podamy kilka pomysłów na rozwój sprzedaży online. Postaramy się wyjść poza oczywiste ramy sektora delivery i zaproponować Ci kilka ciekawych rozwiązań, które warto rozważyć.

Oferta sezonowa

Zbliżające się święta Bożego Narodzenia to świetna okazja, żeby wykorzystać możliwości zmieniającego się sezonu i zaproponować naszym gościom coś nowego. Zastanów się co z Twojej dotychczasowej oferty może sprawdzić się jako uzupełnienie świątecznego stołu. Pomyśl o osobach, które nie chcą spędzić tego radosnego czasu w kuchni. nawet jeśli na co dzień Twój lokal nie para się polskimi specjałami, możesz punktowo poszerzyć o nie swoją ofertę.

Świąteczny catering nie jest odkryciem tego roku, tutaj również możesz dokonać szybkiego researchu i zorientować się, jakie dania są najchętniej zamawiane, które będzie Ci najłatwiej wprowadzić do oferty, prawdopodobnie niektóre z nich będziesz w stanie wykonać używając zaopatrzenia, które już posiadasz w swojej kuchni. Co więcej, nie muszą to być gotowe dania. Rozważ wprowadzenie do oferty półproduktów, wyrobów cukierniczych, może warto pomyśleć o dostosowaniu opakowań do obecnego sezonu i nadaniu im bardziej odświętnej formy?

Jeśli zastanawiasz się w jaki sposób wykorzystać okres świąteczny w swojej działalności, o jakie dania możesz poszerzyć menu tak, żeby świadczyć usługę świątecznego cateringu - zapytaj swoich gości. Zachęcamy gorąco do budowania kontaktu ze swoja klientelą wykorzystując dostępne punkty styku  - czy jest to baza mailingowa, czy social media Twojej firmy. 

Klient biznesowy 

Uskutecznianie działalności gastronomicznej w formie wynosowej, to również dobra okazja  aby zwiększyć Twoje zainteresowanie współpracą z klientem biznesowym w gastronomii. Jeśli nie zrobiłeś tego do tej pory, może przyszedł czas na zrobienie porządku w bazie fakturowej i odświeżenie listy mailingowej? 

Pomyśl o prezentach świątecznych dla pracowników, zwłaszcza teraz, kiedy firmy nie będą mogły pozwolić sobie urządzenie firmowej wigilii, możesz pomóc pracodawcy przynieść ją do drzwi pracownika. Twoja oferta dla firm może składać się z paczek upominkowych czy usługi diety pudełkowej. 

Istnieją firmy zajmujące się tworzeniem gotowych zestawów upominkowych typu kosze dla klienta biznes. Nie musisz uderzać wyłącznie bezpośrednio do firm w Twojej okolicy - sprawdź czy coś co ma do zaoferowania Twoja kuchnia, może sprawdzić się jako element oferty złożonej z wyrobów różnych producentów. Jest to również świetny rodzaj promocji.

Live cooking

Mamy gotowe dania, półprodukty, ofertę sezonową, gadżety inspirowane Twoją działalnością. Co jeszcze możesz zaoferować potencjalnym klientom? Oprócz produktów wychodzących z Twojego lokalu, Ty i Twoja załoga posiadacie też umiejętności, którymi warto się dzielić. 

Coraz szersze grono odbiorców mają kursy online. Może jesteś w stanie zorganizować live cooking w formie szkolenia kulinarnego? Wybierz jedną z ulubionych potraw Twoich gości i pokaż im, jak ją przygotowujesz. Nie chcesz zdradzać przepisu na tajny sos? Wybierz coś z lokalnych przysmaków, tradycyjnych przepisów sezonowych - możesz zaszaleć z formą, gotowanie nie musi odbywać się w Twojej kuchni. Jest to też świetny pomysł na przedstawienie Twoim gościom załogi, szefa kuchni, zbudowanie dodatkowego sentymentu.

Sesje live cookingu mogą być również fajnym pomysłem na dołączenie do oferty dla firm - pracodawca nie może zorganizować przyjęcia dla pracowników - może zaprosi ich na wspólne gotowanie w swoich domach?

Sklep internetowy

Planując swoją obecność na rynku dostaw możesz śmiało wychodzić poza utarte ramy. Rozważasz wiele opcji zwiększenia dotarcia do klienta, rynku zbytu dla swoich wyrobów oraz samej oferty. 

Jeśli czujesz się na siłach, może warto pomyśleć o własnym sklepie internetowym? Zamawianie produktów z wyprzedzeniem daje Ci czas na ich przygotowanie, oraz przygotowanie zasobów magazynowych. Sklep internetowy to możliwość dodania również elementów reklamowych- koszulek, fartuchów, kubków, toreb na zakupy inspirowanych Twoim lokalem.

Ponownie - nie obejdzie się bez researchu. Samo postawienie sklepu nie jest trudne ani bardzo kosztowne. Rozejrzyj się w swojej okolicy, może konkurencja już wykorzystuje takie rozwiązanie? Nie bój się korzystać z gotowych rozwiązań i doświadczeń, zwłaszcza jeśli masz je pod ręką. Może to dobry czas na rozwinięcie lokalnej współpracy i stworzenie platformy, na której swoimi produktami będzie mogło dzielić się kilka firm- zarówno restauracji, jak i małych producentów półproduktów, produktów bio, którzy działali do tej pory wyłącznie stacjonarnie. Nie bój się być pionierem we wprowadzaniu rozwiązań, jeśli widzisz w nich potencjał.

Programy lojalnościowe 

Dobrze dopasowany program lojalnościowy jest fajnym narzędziem do budowania zaangażowania Twoich klientów i rozbudowania bazy klientów stałych. To właśnie powracający gość świadczy o jakości Twoich usług, dlatego warto pokazać mu, że jest zauważony i traktowany wyjątkowo. Głównym zadaniem systemu lojalnościowego jest stałe utrzymywanie lokalu na satysfakcjonującym gości poziomie, tak by zapewnić ich stałe powroty i przepływ.

Wyróżniamy dwa rodzaje systemu wynagradzania stałego gościa - bonusowy i rabatowy. 

  • Bonusy- korzyści dla klienta wynikające z przyszłych zamówień i Twojej inwestycji w jego kolejne wizyty. Z bonusów można korzystać tylko przy ponownej wizycie w lokalu lub innych lokalach franczyzowych, objętych tym samym programem. Ograniczając okres możliwości przechowywania bonusów na karcie klienta, jeszcze bardziej motywujesz ich do ponownych wizyt.
  • Rabaty - klient dostaje dodatkowe korzyści i oszczędności już przy okazji realizacji zakupów. Oferując jedynie stałą zniżkę, nie będziesz w stanie zwiększyć lojalność klienta wobec Twojego lokalu. Zauważalne rezultaty można osiągnąć tylko poprzez wdrożenie kumulacyjnego systemu, który zmotywuje klientów do zrobienia kolejnych zakupów i zwiększania rozmiaru zniżki.

Wprowadzenie systemu rejestracji stałego gościa - czy to przez logowanie na stronie, czy produkcję kart lojalnościowych z unikalnym numerem klienta to również okazja do zwiększenia bazy kontaktów w celach marketingowych - w trakcie rejestracji gość udostępnia swojego maila i nr telefonu - pamiętaj o dołączeniu do formularza odpowiednich zgód.

System lojalnościowy o ile daje wiele możliwości, niesie za sobą również ryzyko “przestrzelenia”. Ostatnim czego chcesz to utracenie rentowności na rzecz zrobienia swoim gościom dobrze. Wymaga on dokładnej analizy, określenia poniesionych przez klienta kosztów, przed i po podłączeniu systemu lojalnościowego, porównania przychodów od całej grupy klientów, zarówno tych którzy korzystają z programu, i tych nie korzystających. Jeśli masz problem z kalibracją swojego systemu wynagradzającego stałych klientów - zapraszamy do kontaktu. Specjaliści GastroWiedzy chętnie pomogą Ci zorganizować program lojalnościowy tak, aby był jednocześnie skuteczny i opłacalny.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI JESTEŚMY DO TWOJEJ DYSPOZYCJI!
E-mail: biuro@gastrowiedza.pl
Tel. Biuro +48 664 578 090

Jakość 

Wiedza o tym, jak ważny jest dla Ciebie powracający klient powinna być równie oczywista jak źródło jego lojalności, a jest to jakość Twoich usług. Najlepszy program lojalnościowy nie zachęci do powrotu, jeśli Twoje wyroby nie będą prezentowały właściwego stosunku ceny do jakości. Dobre składniki, wysoka jakość przygotowania, dbałość o szczegóły. Od momentu przyrządzenia dania, przez formę podania, funkcjonalne i estetyczne opakowania, wysoki poziom client service - zarówno tego na miejscu, jak i telefonicznego, bądź przez dostępne komunikatory (zwróć uwagę na to w jaki sposób obsługiwani są Twoi goście, kiedy dzwonią, lub piszą do Twojego lokalu na Facebook’u), moment dostarczenia do drzwi zamawiającego.

Im większą kontrolę będziesz miał nad wszystkimi elementami sprzedaży, tym lepsze będzie ogólne wrażenie na temat Twojego biznesu. 

Planowanie strategii dowolnego elementu działalności powinno opierać się na kilku  podstawowych filarach: analiza otoczenia - badanie konkurencji, badanie rynku, eksploracja okoliczności czasowych i lokalizacyjnych, zapewnienie punktów styku i badanie potrzeb potencjalnego odbiorcy; analiza Twojego przedsiębiorstwa - badanie potencjału produkcyjnego, usługowego, zasoby finansowe, know-how, innowacyjność. Na ich podstawie łatwiej będzie ci określać blisko i dalekosiężne cele, oraz zderzać je z możliwymi przeszkodami. Przedstawiony poradnik to zaledwie wstęp oraz zachęta do eksploracji dostępnych opcji i szukania rozwiązań najlepiej komplementujących Twoją działalność. To w jaką stronę i jak szybko będzie rozwijać się Twoja firma zależy od Twojego potencjału i zaangażowania. Podziel się z nami swoją opinią, konsultuj wizje z załogą, nie zamykaj się na głosy z zewnątrz - słuchanie, obserwacja, research to podstawowe narzędzia każdego stratega.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Słowa kluczowe
prognozowanie sprzedaży sprzedaż zwiększanie zysku zwiększanie sprzedaży zwiększyć sprzedaż w gastronomii