Sposób prezentacji menu w lokalu gastronomicznym
Istotą działalności lokalu gastronomicznego jest podawanie posiłków i to ich jakość decyduje w głównej mierze o sukcesie biznesu. Należy jednak pamiętać, że bardzo ważne jest także zaprezentowanie gościowi, jaki ma wybór. Przyjrzyjmy się więc najpopularniejszym sposobom prezentacji menu.
Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział:
- jakie są najczęściej spotykane sposoby prezentacji menu,
- co determinuje wybór konkretnego sposobu,
- na co zwrócić uwagę przy zastosowaniu poszczególnych form.
Nie ma jedynego złotego sposobu prezentacji menu; będzie się on zasadniczo różnić w zależności od rodzaju lokalu – inaczej przedstawimy ofertę w barze szybkiej obsługi, a inaczej w restauracji typu fine dining.
Najczęściej spotykanymi formami prezentacji oferty lokalu gastronomicznego są:
- Karta menu: stosowana w lokalach z obsługą kelnerską; należy dopilnować, by karty zostały podane przez kelnera (najlepiej otwarte) wkrótce po pojawieniu się gości, by nie musieli oni – zniecierpliwieni już na początku wizyty – podejmować samodzielnych poszukiwań, poczują się bowiem wówczas zlekceważeni;
- Dzienna lub tygodniowa lista dań: stosowana przy żywieniu zbiorowym (stołówki pracownicze lub szkolne) ze zmienną ofertą – tam, gdzie klientela jest w większości ta sama każdego dnia; gość powinien mieć wybór między kilkoma daniami, ale nie powinien on być zbyt szeroki, by decyzja mogła zostać podjęta szybko; listy wywiesza się w ogólnodostępnym miejscu, np. przy wejściu do lokalu lub przy ladzie, gdzie składane są zamówienia; opcją dodatkową jest wysyłka drogą elektroniczną na adres e-mail (co może stanowić także formę promocji);
- Tablice lub plakaty: stosowane w barach szybkiej obsługi; istotą takich miejsc jest właśnie jak najkrótszy czas oczekiwania, tablice (często podświetlane) umieszcza się wiec zazwyczaj pod sufitem, nachylone w kierunku klienta, by mógł on podjąć decyzję o zamówieniu w czasie oczekiwania w kolejce do kasy; zazwyczaj nazwom i cenom potraw towarzyszą także zdjęcia, by zamawiający wiedział, czego może się spodziewać; jeśli oferta jest zbyt szeroka, by zmieścić się na takich tablicach, w pobliżu linii formatowych możemy zainstalować na ścianach plakaty lub tablice wielkoformatowe;
- Ulotki: stosowane w lokalach koncentrujących się na dostawach do domów i biur (choć obsługujących także na miejscu – np. pizzeriach); można zawrzeć w nich dużo informacji i zdjęć (należy jednak uważać, by nie stworzyć wrażenia chaosu i bałaganu), a niskie ceny druku umożliwiają częste aktualizacje – dotyczy to szczególnie promocji; ulotki, rozdawane nie tylko w sąsiedztwie samego lokalu, lecz także np. w okolicach biurowców, zapewniają duży zasięg i potencjał przyciągania klientów;
- Folder: stosowany w działalności bankietowej i cateringowej; to forma znacznie elegantsza od zwykłej ulotki – folder ma zazwyczaj format A4, drukowany jest na dobrym jakościowo papierze i z efektowną oprawą graficzną, liczy od kilku do kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu stron; folder ma za zadanie zaprezentować całość oferty, z której klient będzie wybierał; możemy oczywiście zamieścić również nasze propozycje atrakcyjnych zestawów; w folderze powinniśmy zamieścić profesjonalne fotografie dań, a także zdjęcia z imprez i bankietów, które w przeszłości obsługiwaliśmy – folder będzie stanowił przecież naszą wizytówkę.
Dobór formy prezentacji naszej oferty determinuje zazwyczaj charakter działalności, którą prowadzimy – trudno wyobrazić sobie, by w popularnej sieci fast-food gości witał przy drzwiach kelner z kartą. Fakt, że decydujemy się na listy dań lub ulotki nie oznacza jednak, że możemy pozwolić sobie na amatorstwo. Każdy sposób prezentacji wymaga od nas staranności – jego wykonanie powinno być schludne i przejrzyste, by gość nie zniechęcił się do naszego lokalu jeszcze zanim zdąży czegokolwiek spróbować.
Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.