dpdpickup

Nowe zasady bezpieczeństwa i higieny funkcjonowania lokali gastronomicznych

Nowe zasady bezpieczeństwa i higieny funkcjonowania lokali gastronomicznych

Data uruchomienia trzeciego etapu odmrażania gospodarki nie jest jeszcze znana, ale właściciele biznesów gastronomicznych powinni już przygotowywać się do otwarcia lokali. Wprowadzenie nowych zasad bezpieczeństwa to podstawa. 

Przedsiębiorcy rynku gastronomicznego wyczekują jakichkolwiek konkretów, ale najprawdopodobniej decyzja o uruchomieniu trzeciego etapu odmrażania gospodarki zapadnie nagle i mimo tego trzeba być na nią gotowym. Wartość rynku gastronomicznego w polsce to według danych GfK 36,6 mld złotych, a liczba lokali przed wybuchem pandemii wynosiła ponad 76,5 tys. Nie wiemy jeszcze ile przedsiębiorstw przetrwa. Można zaś podjąć pewne kroki, które pomogą sprawnie wrócić do przyjmowania gości w naszym lokalu gastronomicznym. 

Najbezpieczniejsze rozwiązanie, to skorzystanie z doradztwa oraz przeprowadzenie audytu jakości, czym się profesjonalnie zajmujemy. Są jednak pewne uniwersalne zasady, do których wszyscy - niezależnie od innych rozwiązań - powinni się stosować. 

W pierwszej kolejności trzeba ustalić nowe zasady bezpieczeństwa i funkcjonowania oraz przeszkolić z ich stosowania cały personel. Tu trzeba pamiętać, by wszyscy używali maseczek i środków dezynfekujących w prawidłowy sposób. Nie trzeba tu chyba przypominać o regularnym praniu służbowego ubioru pracowników. Obsługa będzie musiała też zachowywać przynajmniej metrową odległość od gości przyjmując zamówienie. Warto rozważyć alternatywne metody przyjmowania zamówień, np. pisemne, zaznaczając odpowiednie pozycje na drukowanych kartach. 

Najważniejsze - choć nie jedyne - z zasad, zebraliśmy w 10 punktów, które każdemu przedsiębiorcy gastronomicznemu mogą pomóc w funkcjonowaniu. 

Co trzeba robić, aby goście i pracownicy czuli się bezpiecznie w restauracji

  1. Dostępność żeli / płynów antybakteryjnych dla gości i personelu – to podstawa i o tym pamiętać muszą wszyscy bez wyjątku.
  2. Obowiązek noszenia i regularnej wymiany bądź dezynfekcji masek i rękawiczek przez personel. 
  3. Między stolikami musimy stworzyć bezpieczne odstępy.
  4. W lokalu należy wprowadzić ograniczenie maksymalnej liczby osób przebywających w środku. Taką informację trzeba zamieścić przed wejściem. 
  5. Dla gości oczekujących na wejście do lokalu, powinna zostać wyznaczona specjalna strefa.
  6. Jeżeli zamówienia przyjmowane są przy kasie / ladzie / barze - dobrym środkiem bezpieczeństwa jest zamontowanie pleksi oddzielającej obsługę od gości. 
  7. Wszyscy w naszym zespole powinni mieć mierzoną temperaturę, na wyposażeniu musimy mieć przynajmniej jeden termometr bezdotykowy. Osoby z objawami choroby / przeziębienia powinny od razu dostać wolne. 
  8. Samoobsługowe dodatki jak np. cukier, obsługa powinna wydawać bezpośrednio do zamówienia (produkt powinien być podawany w saszetkach).
  9. Wszystkie powierzchnie w lokalu z którymi stykają się goście muszą być regularnie dezynfekowane. Dezynfekować trzeba też stoliki po gościach. Toalety trzeba dezynfekować przynajmniej raz na godzinę.
  10. Zamówienia do stolików powinny być przynoszone na tacach, tace zaś regularnie dezynfekowane.

Bezpieczeństwo a wizerunek - jak komunikować zmiany

Wszystkie zmiany w funkcjonowaniu powinniśmy komunikować, tak by goście i personel czuli się bezpiecznie. Musimy pomyśleć o komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. Niezbędny będzie odpowiednio zredagowany komunikat w social mediach przedstawiający wszystkie nowe zasady bezpieczeństwa. Do tego - jeśli stosujemy taką praktykę - warto przygotować newsletter. 

Kolejny krok, to informacja na profilu w Google oraz na stronie WWW. Nowe zasady można też wydrukować i zamieścić w lokalu - dla gości jak i dla naszego zespołu. Z zespołem powinniśmy też zrobić zebranie, na którym omówimy wszystkie najważniejsze zagadnienia. 

Od tego jak przygotujemy nowe standardy bezpieczeństwa i czystości oraz jak to zakomunikujemy, w ogromnym stopniu zależy nasze powodzenie po uruchomieniu trzeciego etapu odmrażania gospodarki. W tym wypadku nie warto lekceważyć żadnego elementu.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Słowa kluczowe
jakość usług bezpieczeństwo i higiena żywności obsługa kelnerska standardy obsługi gościa restauracji utrzymanie czystości