Jakie są wady i zalety leasingu w gastronomii
Jeśli prowadzisz własny biznes gastronomiczny, doskonale wiesz, z jak dużą konkurencją masz do czynienia. Aby się na jej tle wyróżnić, warto uzyskać przewagę na wielu polach. Jednym z nich jest nowoczesny sprzęt, który podnosi wydajność prac wykonywanych w kuchni. Nie musisz jednak od razu ponosić dużego jednorazowego wydatku – wystarczy owo urządzenie wziąć w leasing. Jakie są wady i zalety tej formy finansowania? I czy warto się na nią zdecydować? Sprawdź.
Czym jest leasing w gastronomii?
Leasing w gastronomii to jedna z form finansowania inwestycji. Dzięki niej nie trzeba ponosić dużego wydatku naraz, polega ona bowiem na płaceniu comiesięcznych rat. Koszty leasingu zawsze są stałe, a do tego rozłożone w czasie. Co więcej, leasing jest o wiele łatwiejszy do uzyskania niż kredyt. W wielu przypadkach można zrealizować całą procedurę w jeden dzień. Leasing w gastronomii funkcjonuje zatem dokładnie tak samo jak przy innych rodzajach działalności.
Rodzaje leasingu
Oto dwa podstawowe rodzaje leasingu.
Leasing finansowy
Jeżeli chodzi o leasing finansowy (kapitałowy), leasingodawca przekazuje przedmiot umowy leasingobiorcy w zamian za uiszczanie przez niego comiesięcznych rat. Odpowiedzialność za amortyzację środków trwałych leży po stronie osoby, która z nich korzysta. Po wpłacie ostatniej raty klient staje się właścicielem danego przedmiotu. Nie może on jednak rat leasingowych włączać w koszty. Co więcej, umowę trzeba tutaj podpisać minimum na 12 miesięcy.
Leasing operacyjny
Leasing operacyjny to najczęściej stosowana forma leasingu w naszym kraju. W tym przypadku sprzęt może stać się po opłaceniu wszystkich rat własnością leasingobiorcy, ale tylko po jego wykupieniu. Leasingodawca przez cały okres spłacania może nadzorować stan, w jakim dane urządzenie się znajduje – to właśnie do niego należy ów sprzęt. Ważne jest to, że raty leasingowe można w tym przypadku włączać w koszty. Klient nie musi także wyliczać amortyzacji – robi to za niego firma leasingowa. Umowa jest w tym przypadku podpisywana na minimum 40 proc. normatywnego czasu amortyzacji sprzętu.
Jakie urządzenia można brać w leasing?
Oto, na co m.in. możesz wziąć leasing w gastronomii:
- urządzenia chłodnicze (stoły chłodnicze i mroźnicze, szafy chłodnicze i zamrażarki, witryny chłodnicze, schładzarki szokowe, itp.)
- urządzenia grzewcze (kuchenki, patelnie uchylne, piece konwekcyjno-parowe, salamandry, frytkownice, kotły warzelne, płyty grillowe, grille, itp.)
- wyposażenie kuchni (włączając w to meble kuchenne),
- wyposażenie magazynu
- wyposażenie baru,
- zastawa stołowa i sztućce,
- oświetlenie lokalu,
- meble restauracyjne (na sale),
- wentylacja i klimatyzacja,
- monitoring,
- sprzęt informatyczny,
- nagłośnienie,
- kasy fiskalne.
Dzięki leasingowi można wyposażyć całe zaplecze kuchenne, począwszy od mebli, a skończywszy na urządzeniach i akcesoriach gastronomicznych. Dodajmy, że w leasing można wziąć zarówno produkty nowe, jak i używane.
Jak długo spłaca się leasing?
Zwykle oferuje się wzięcie leasingu na okres od 18 do 60 miesięcy:
- 35 miesięcy – tyle minimum musi trwać umowa w przypadku sprzętu gastronomicznego,
- 36 miesięcy – tyle minimum musi trwać umowa w przypadku mebli ze stali nierdzewnej,
- 48 miesięcy – tyle minimum musi trwać umowa w przypadku urządzeń chłodniczych.
Jeśli chodzi o leasing operacyjny, znaczenie ma również minimalny okres amortyzacji danego urządzenia.
Zalety leasingu w gastronomii
Leasing w gastronomii jest opłacalny zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność i zależy im na utrzymaniu płynności finansowej. Wyposażenie lokalu gastronomicznego to bardzo kosztowna inwestycja i nie zawsze da się sfinansować całość kredytem gotówkowym. Leasing umożliwia także długi okres finansowania, co wiąże się z minimalnymi, stałymi ratami, a to z kolei – z poczuciem spokoju i bezpieczeństwa. Na leasing mogą zdecydować się także firmy, które od dłuższego czasu działają w branży gastronomicznej i które chciałyby przeprowadzić remont, rozbudować swój lokal lub otworzyć nowy.
Leasing w wielu przypadkach okazuje się dobrym rozwiązaniem ze względów podatkowych. Jak już wspomnieliśmy, w przypadku leasingu operacyjnego raty i inne opłaty można „wrzucić” w koszty uzyskania przychodu, dzięki czemu kwota podatku się zmniejsza. Ważne jest także to, że leasing nie przyczynia się do zmniejszenia zdolności kredytowej, w razie gdyby przedsiębiorca chciał ubiegać się o kredyt inwestycyjny.
Warto dodać, że leasingodawcy oferują często najnowsze modele sprzętu, dając tym samym leasingobiorcom możliwość dostępu do zaawansowanych technologii. Nowoczesne urządzenia umożliwiają szybszą i bardziej efektywną pracę, a także zmniejszone do minimum ryzyko awarii, utraty danych czy też opóźnień.
Dodajmy, że zawierane umowy między przedsiębiorcą a firmą leasingową są często elastyczne i indywidualnie dopasowane do jego potrzeb. Możesz więc decydować o tym, jak długo będziesz spłacać raty, jaka może być ich wysokość oraz jaki sprzęt wybierzesz. Co więcej, zwykle zakupione przez Ciebie urządzenia same przyjeżdżają do Twojej firmy. Ponadto całą procedurę można przeprowadzić online: począwszy od złożenia i weryfikacji wniosku, a skończywszy na wspomnianym odbiorze sprzętu.
Wady leasingu w gastronomii
Leasing ma jednak również i swoje wady. W niektórych przypadkach całkowita wysokość rat może przewyższyć koszty zakupu danego sprzętu. Co więcej, leasing zawsze wiąże się z podpisywaniem umów i stanowi ważne zobowiązanie. Jeśli w pewnym momencie zaczniesz się borykać z problemami finansowymi, leasing będzie dla Ciebie dodatkowym obciążeniem.
Co jeszcze warto wiedzieć o leasingu w gastronomii?
Niektóre firmy leasingowe w ogóle nie zajmują się leasingiem w gastronomii, dlatego przed wyborem odpowiedniego podmiotu, najlepiej przejrzeć oferty przynajmniej kilku firm. Czasem konieczne jest również uiszczenie opłaty wstępnej, na poziomie 10-25% od wartości urządzenia.
Warto zaznaczyć, że leasing przeznaczony jest tylko dla przedsiębiorców. Nie ma znaczenia, czy prowadzisz spółkę cywilną czy kapitałową, czy może nawet jednoosobową działalność gospodarczą. Firma gastronomiczna musi jednak z reguły działać minimum 6 miesięcy na rynku, aby wziąć leasing. Niektórzy leasingodawcy współpracują jednak tylko z przedsiębiorstwami, które działają przynajmniej 24 miesięcy. Alternatywą jest pozyskanie leasingu z poręczeniem innej firmy, która ma ugruntowaną pozycję na rynku.
Leasing a inne opcje finansowania
Czym różni się leasing od innych, przykładowych form finansowania?
Poniżej przedstawiamy:
Pożyczka bankowa (w tym również i kredyt) – pozwala od razu zakupić drogie sprzęty, ale wymaga spłaty wraz z odsetkami (często bardzo wysokimi).
Zakup sprzętu – to najprostsza i najbardziej oczywista opcja, ale wiąże się z dużym jednorazowym wydatkiem. Od razu stajesz się jednak właścicielem sprzętu i możesz z nim robić, co tylko przyjdzie Ci do głowy – sprzedawać, zestawiać, odnawiać.
Leasing to atrakcyjna forma finansowania sprzętu. Zapewnia ona szeroki pakiet korzyści, czasem może jednak okazać się niepotrzebnym obciążeniem. W wielu przypadkach stanowi ona jednak deskę ratunku, np. wtedy, gdy chcemy kupić wysokiej klasy sprzęt gastronomiczny, a nie dysponujemy wystarczającymi środkami finansowymi. Dlatego, jeśli jesteś właścicielem firmy, zdecydowanie warto ją rozważyć.
Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.