dpdpickup

Wymogi Sanepidu dla lokali gastronomicznych (zgłoszenie, odbiór, wytyczne)

Wymogi sanepidu dla gastronomii zgłoszenie, odbiór, wytyczne

Planujesz otworzyć lokal gastronomiczny? W takim razie nie obejdzie się bez kontroli sanepidu, który musi dokonać odbioru całego zakładu. Jeśli to zignorujesz, zapłacisz mandat w wysokości 5 tys. zł. Jak zatem przygotować się do takiej wizyty? Co należy zrobić, aby sanepid przeprowadził kontrolę i jak zwiększyć szansę na to, aby jej wynik był pozytywny? Odpowiadamy.

Zgłoszenie lokalu gastronomicznego do sanepidu

Aby rozpocząć działalność w dziedzinie gastronomii należy najpierw zgłosić lokal do sanepidu. W tym celu trzeba napisać odpowiedni wniosek o odbiór lokalu i to przynajmniej 2 tygodnie przed planowanym jego otworzeniem. Musisz go dostarczyć oczywiście do stacji sanitarno-epidemiologicznej, która jest właściwa ze względu na siedzibę Twojego lokalu. W jaki sposób to zrobić? Na przykład osobiście, listownie lub przez ePUAP.

Pamiętaj, ze aby złożyć wniosek, Twoja działalność gospodarcza musi być aktywna, a miejsce, w którym powstanie Twój lokal – praktycznie wyremontowane. Jeżeli okaże się, że we wniosku występują pewne braki formalne, związane z brakiem odpowiednich dokumentów czy też zwykłą pomyłką, urząd pozwoli Ci wykonać poprawki w ciągu 7 dni. Dodajmy, że złożenie omawianego przez nas wniosku nic nie kosztuje. W następnym kroku inspektor sanepidu przychodzi na odbiór Twojego lokalu i jeżeli całość oceni pozytywnie, otrzymasz zatwierdzenie oraz wpis do rejestru zakładów.

Czy wizyta urzędnika z sanepidu jest płatna? Jeśli nie znajdzie on w lokalu żadnych uchybień, nie będziesz musiał uiszczać żadnych opłat. W przeciwnym razie będziesz jednak zobowiązany do zapłacenia 52 zł za samo rozpoczęcie kontroli oraz 17 zł za każdą rozpoczętą godzinę jej trwania.

Przygotowanie lokalu do odbioru przez sanepid

Aby stacja sanitarno-epidemiologiczna pomyślnie dokonała odbioru Twojego lokalu, należy przygotować następujące dokumenty.

1. Akt własności lokalu lub umowa najmu

Jeśli jesteś właścicielem lokalu konieczny jest akt własności, a jeżeli go wynajmujesz, potrzebna Ci będzie umowa najmu.

2. Umowa wywozu śmieci

Jesteś właścicielem lokalu? W takim razie kwestia wywozu śmieci powinna być w rękach przedsiębiorstwa, które wygrało przetarg zorganizowany przez Urząd Miasta. W sytuacji, gdy wynajmujesz lokal i wywóz śmieci masz zapewniony w umowie najmu, powinieneś pokazać inspektorowi sanepidu odpowiedni zapis lub porozumienie zawarte z właścicielem danego budynku.

3. Wyniki badań wody

Polecamy zlecić wykonanie takich badań w trakcie remontu lokalu, chyba że przejmujesz lokal po innym właścicielu, wówczas możesz go o taki dokument poprosić,

4. Zaświadczenia o szkoleniach BHP

Zaświadczenia o szkoleniach BHP potrzebne są wtedy, gdy zatrudniasz pracowników na umowę o pracę. A co, jeśli tak nie jest? Wówczas również dobrze jest mieć je przy sobie. W ramach GHP (zasady Dobrej Praktyki Higienicznej) powinieneś bowiem przeprowadzać wewnętrzne szkolenia BHP.

5. Księga HACCP

Księga HACCP wymagana jest w przypadku dużej gastronomii. Powinny się w niej znaleźć m.in.: analizy zagrożeń czy schematy technologiczne.

6. Umowa na odbiór oleju

Potrzebna jest ona wtedy, gdy smażysz w swoim lokalu potrawy na tłuszczu i musisz regularnie pozbywać się oleju posmażalniczego. Istnieje na rynku sporo firm, które taki olej skupują.

7. Projekt technologiczny

Ten dokument nie zawsze trzeba pokazywać. Będzie Ci on jednak potrzebny w sytuacji, gdy w lokalu wcześniej nie funkcjonowała gastronomia. Możesz go stworzyć zarówno samodzielnie, jak i skorzystać z usług firmy, która się w tej dziedzinie specjalizuje.

8. Dokumentacja Dobre Praktyki Produkcyjne i Higieniczne dla Gastronomii

Dokumentacja ta, jak sama nazwa wskazuje, obejmuje dobre praktyki w lokalach gastronomicznych. Dobra Praktyka Produkcyjna (GMP) dotyczy przede wszystkim procesu technologicznego, natomiast Dobra Praktyka Higieniczna (GHP) związana jest z kwestiami higienicznymi.

Przygotowanie lokalu do odbioru przez sanepid

Wytyczne sanepidu dla gastronomii

Wytyczne sanepidu dla lokali gastronomicznych mogą się nieco różnić, w zależności od miasta. Najczęściej jednak wyglądają tak jak poniżej.

  • Wysokość lokalu – pomieszczenia higieniczno-sanitarne powinny mieć przynajmniej wysokość 250 cm, natomiast produkcyjne – 330 cm,
  • Osoby zajmujące się produkcją i dystrybucją żywności – podczas odbioru lokalu będziesz najpewniej proszony o pokazanie orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych zatrudnianych przez siebie osób, a także orzeczeń lekarskich o zdolności do wykonywania pracy. Unspektor może wymagać od Ciebie również pokazania odzieży. Obuwia oraz okryć głowy zatrudnianych osób. Co więcej, czasem konieczne jest pokazanie prywatnych szafek pracowników, dlatego warto się na to przygotować.
  • Stan techniczny lokalu – z pewnością nie powinien on zagrażać życiu i zdrowiu, kontenery powinny być ustawione w odpowiedni sposób, a droga brudna nie może krzyżować się z drogą czystą. Przygotuj się na to, że lokal musi być w pełni gotowy do odbioru przez stację sanitarno-epidemiologiczną, więc np. brak ciepłej czy zimnej wody oraz wiszące kable nie są tutaj wskazane. Wszystkie urządzenia także muszą być w odpowiednim stanie, a inspektor może je podczas odbioru włączać. Pamiętaj również, że powierzchnia blatów i podłóg powinna być łatwo zmywalna.
  • Jakość sprzedawanej żywności – podczas kontroli inspektor może sprawdzić również sposób przechowywania określonych produktów, które powinny znajdować się w pomieszczeniach czystych. W nich powinna panować z kolei odpowiednia temperatura. Produkty muszą być również szczelnie zamknięte.

Odbiór lokalu gastronomicznego oraz jego zgłaszanie do sanepidu wymaga spełnienia określonych procedur. Dlatego najlepiej dobrze się do tego przygotować. Jeżeli jesteś początkującym przedsiębiorcą i uważasz, że sprostanie wszystkim tym wymogom Cię przerasta, warto skorzystać z pomocy firmy, która Ci w tym pomoże.
Jako firma doradcza specjalizujemy się w omawianych kwestiach i z przyjemnością Ci doradzimy. Zadzwoń na numer 664 578 090 i dowiedz się więcej!

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

Słowa kluczowe
wytyczne Sanepid odbiór Sanepid zgłoszenie Sanepid