dpdpickup

Jak wybrać odpowiednie miejsce pod gastronomię?

odpowiednie miejsce pod gastronomię

Rozpocząłeś własną działalność gospodarczą? A może zamierzasz dopiero zamierzasz to zrobić? Niezależnie od tego, na którym etapie się znajdujesz, jeśli planujesz otworzyć własny lokal gastronomiczny, musisz podjąć szereg ważnych decyzji. Jedną z nich jest wybór odpowiedniego miejsca pod gastronomię. Jakie aspekty warto tutaj wziąć pod uwagę? I o czym nie możesz zapomnieć? Podpowiadamy!

Dobra lokalizacja

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w gastronomii, Twój lokal powinien być usytuowany w miejscu, które będzie widoczne dla klientów. Aby jeszcze bardziej przyciągnąć ich uwagę, warto zadbać o to, aby Twoja restauracja czy bar czymś się wyróżniały. Jeżeli koniecznie zależy Ci na łagodnej palecie barw, zadbaj o wyraziste akcenty np. w formie czerwieni, różu czy żółci – oczywiście tak, aby całość się ze sobą dobrze komponowała. Im większą kreatywnością się wykażesz, tym lepiej dla Twojego lokalu – oczywiście w ramach zdrowego rozsądku. Musisz mieć jednak na uwadze, że dobra lokalizacja to zwykle większe koszty. Wiąże się to z wyższym czynszem i opłatami za najem, ale też rachunkami za prąd, gaz i wodę –  stawki są tutaj uzależnione od konkretnych dostawców.

Analiza konkurencji

Przed uruchomieniem lokalu warto jest przeanalizować konkurencję i dopasować jego ofertę do aktualnych trendów. Aby zwiększyć szansę na to, że goście przyjdą właśnie do Ciebie, najlepiej założyć go w miejscu, w którym nie ma znanych sieciówek czy restauracji z długą tradycją. Jeśli nie masz wyjścia, pomyśl o dobrym marketingu i nietuzinkowej komunikacji wizualnej.

Warto też przeanalizować, jaka kuchnia jest serwowana w okolicy, a jakiej w danym miejscu nie ma. Weź pod uwagę również opinie gości na temat pobliskich lokali. Dobrze jest także znaleźć swoją niszę. Jeżeli w pobliżu działają już dwie burgerownie, otwieranie trzeciej może się okazać niezbyt dobrym pomysłem. Chyba że Twoja będzie się na ich tle zdecydowanie wyróżniała – oczywiście w pozytywny sposób.

Analiza otoczenia oraz ruchu drogowego i pieszego

Zanim założysz lokal, powinieneś przeanalizować nie tylko konkurencję, ale i całe otoczenie. Dobrze byłoby założyć swoją restaurację czy pizzerię tam, gdzie znajdują się duże skupiska ludzi. Zanim klient wystawi Ci pięć gwiazdek, musi się na Twój lokal w ogóle natknąć. Sprawdź zatem, czy w okolicy znajdują się biurowce czy jakieś atrakcje turystyczne, a także czy usytuowane są w pobliżu przystanki tramwajowe lub autobusowe.

Jeżeli szukasz idealnego miejsca pod gastronomię, koniecznie przeanalizuj ruch drogowy i pieszy. Weź pod uwagę także parkingi. Nawet jeśli założysz lokal w miejscu, przy którym panuje duży ruch, ale nie ma parkingu, musisz się liczyć z tym, że część gości po prostu Cię nie odwiedzi. Warto więc pomyśleć o wykupieniu miejsc parkingowych. To jednak oznacza dodatkowe koszty.

Rozmiar lokalu

Właściciele gastronomii decydują się na różne rozmiary lokalu. Jeśli ma być on duży, ważne, aby przestronne było także samo zaplecze – umożliwi to prawidłowe funkcjonowanie restauracji czy baru. Bywa, że metraż kuchni, magazynów i chłodni jest prawie tak duży jak sala dla gości. Jeżeli jednak planujesz założyć lokal, w którym jedzenie będzie serwowane na wynos lub np. niewielką burgerownię, nie jest wymagane posiadanie ani dużej sali, ani dużego zaplecza.

Dostosowanie lokalu do potrzeb gastronomicznych

Zamierzasz kupić lub wynająć lokal gastronomiczny? Sprawdź, czy spełnia on wymogi sanepidu. Jeśli wcześniejszy właściciel czy najemca prowadził już taki lokal, będzie Ci najpewniej łatwiej dostosować przestrzeń do wymogów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. To oznacza z kolei duże oszczędności. Warto jednak wcześniej sprawdzić, dlaczego osoba prowadząca w danym miejscu z biznesu zrezygnowała. Być może sanepid miał jakieś obiekcje, jeśli chodzi o przystosowanie lokalu do potrzeb gastronomicznych?

Oprócz odpowiednio dużej zaplecza i sali dla gości, zwróć uwagę na to, czy istnieje możliwość wydzielenia „brudnych” i „czystych” szlaków komunikacyjnych oraz czy masz wystarczająco dużo przestrzeni, aby ustawić wszystkie sprzęty: zmywaki, piece, chłodziarko-zamrażarki, itd. Pamiętaj również o toaletach dla personelu lokalu oraz gości.

Dostosowanie lokalu do potrzeb gastronomicznych

Analiza grupy docelowej

Analiza grupy docelowej pomoże Ci poznać jej potrzeby. Jeżeli w pobliżu potencjalnego miejsca lokalu znajduje się uczelnia lub kampus, dobrym pomysłem będzie założenie kawiarni lub baru mlecznego. Jeśli natomiast zamierzasz założyć gastronomię w prestiżowej dzielnicy, świetnym rozwiązaniem będzie elegancka restauracja, dopasowana do potrzeb tutejszych mieszkańców. Dbają oni o każdy detal, dlatego dania i przystawki powinny być również dopracowane w każdym szczególe (także, jeśli chodzi o sam wygląd).

Badania rynkowe

Wydaje Ci się, że wiesz wszystko o swoim przyszłym lokalu i potencjalnych gościach? To błąd. Na wszelki wypadek warto wcześniej przeprowadzić badania rynkowe – ilościowe lub jakościowe. Te pierwsze polegają na opracowaniu ankiet, które należy dostarczyć właściwej grupie docelowej. Możesz połączyć  taką procedurę z akcją promocyjną i wręczyć wypełniającym ankiety osobom atrakcyjne nagrody. Należy jednak zaznaczyć, że dopiero uzyskanie wyników od kilkudziesięciu osób jest miarodajne.

Czasem warto przeprowadzić też badania jakościowe. Polegają one na pogłębionej analizie indywidualnych preferencji np. w postaci dłuższego wywiadu z klientem reprezentującym daną grupę docelową. Takie badania warto wykonywać jednak tylko w przypadku wyrazistej, bardzo konkretnej grupy potencjalnych klientów.

Wynajem lub kupno

Lokal można kupić albo wynająć. To, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz, zależy najpewniej od Twojego budżetu oraz możliwości kredytowych. Jest to spora inwestycja, ale jeżeli zdecydujesz się na jej zakup, pamiętaj, że w razie ewentualnego powodzenia zawsze możesz ją sprzedać. Weź pod uwagę to, że wysokość raty kredytu może (przy mniejszych inwestycjach) plasować się na podobnym poziomie jak miesięczny czynsz, z tym że po opłaceniu wszystkich rat pomieszczenia lokalu będą należały do Ciebie.

Bezpieczeństwo

Powinieneś zadbać również o bezpieczeństwo – zarówno swojego lokalu, personelu, jak i samych klientów. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim weź po uwagę to, czy okolica jest bezpieczna –  rano oraz wieczorem. Zastanów się także, czy zachęca ona do odwiedzin takiego lokalu, jak Twój. Warto zaczerpnąć informacji na ten temat zarówno u mieszkańców, jak i u samej policji czy strażników miejskich.

Co więcej, Twoja gastronomia powinna być wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia, które pozwolą uchronić go przed włamaniem. Mamy tu na myśli chociażby wysokiej klasy okna czy drzwi z alarmem oraz zabezpieczeniami antywłamaniowymi. Zwróć uwagę także na to, czy ewentualnie straż pożarna będzie miała do Twojej gastronomii dobry dojazd.

Zamierzasz kupić lub wynająć lokal gastronomiczny

Dodatkowe zalety

Przy wybieraniu lokalu warto sprawdzić, czy posiada on witrynę. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ bardzo przyciąga to uwagę spacerujących obok przechodniów. Kolejnym, ogromnym atutem jest możliwość zaaranżowania ogródka, który latem zapewni Ci znacznie większą liczbę gości.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w planowaniu, prowadzeniu inwestycji lub działalności gastronomicznej, SIĘ Z NAMI JESTEŚMY DO TWOJEJ DYSPOZYCJI!
E-mail: biuro@gastrowiedza.pl
Tel. Biuro +48 664 578 090

 

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

 

Słowa kluczowe
otwarcie lokalu zakup lokalu gastronomicznego wynajem lokalu gastronomicznego działania przed otwarciem restauracji