dpdpickup

Identyfikacja wizualna restauracji

Identyfikacja wizualna restauracji

Zastanawiasz się, czemu niektóre lokale stają się kultowe, a inne pozostają w cieniu? Nawet jeśli masz świetny smak, obsługę i menu, a brakuje Ci "tego czegoś" – możesz nigdy nie sięgnąć po sukces. "To coś", marketerzy często nazywają po prostu przemyślaną identyfikacją wizualną – dowiedz się, czym jest i do czego może się przydać?

Czym jest identyfikacja wizualna restauracji?

Identyfikacja wizualna dla restauracji jest tym, czym twarz dla człowieka. To ona odpowiada za pierwsze wrażenie – i to na niej skupiamy się, oceniając daną osobę lub brand. To właśnie CI (corporate identity) jest podstawą kreowania zarówno aktualnych wrażeń, jak i przyszłości marki. To jej osobowość, wygląd i esencja.  Spójna, podszyta solidną strategią identyfikacja wizualna powinna być podstawą każdej restauracji i kawiarni – niezależnie od jej wielkości i budżetu.

Identyfikacja wizualna w gastronomii

Czy widząc 2 żółte łuki lub syrenkę w zielonym kółku – wiesz już, jaki to lokal? Oczywiście McDonald i Starbucks to nie samo logo – jednak identyfikacja wizualna tych lokali odegrała ogromną rolę w budowaniu rozpoznawalności tych miejsc. W skład identyfikacji wizualnej Twojego lokalu powinny wchodzić takie elementy, jak:

dedykowane logo restauracji (wraz z dozwolonym i niedozwolonym zastosowaniem)

kolory brandowe

krój i rodzaj zastosowanego pisma

dekoracja i wystrój wnętrz

zasady projektowania materiałów reklamowych.

W celu ujednolicenia reguł i konkretnego zastosowania elementów identyfikacji wizualnej – zazwyczaj jest ona rozpisywana w księdze znaku (zwanej księgą CI). Warto ją mieć – bo będzie ona punktem odniesienia wszelkich działań reklamowo-promocyjnych.

Wyróżnij się albo zgiń

Aby nie zginąć w morzu podobnych restauracji, zastanów się, co będzie Twoim wyróżnikiem? Świeże lokalne produkty, zupa jak u mamy, a może codzienne, nowe menu? Wybierz swoją drogę, by potem opisać ją w przemyślanej identyfikacji wizualnej. Jeśli Twoja kawiarnia będzie królową słodkości – postaw na odważne, landrynkowe kolory, jeśli Twoją dewizą będą  naturalne produkty – wybierz druk na materiałach ekologicznych. A jeśli chcesz wprowadzić domową atmosferę – napisz menu ręcznie, np. na kartce ze starego zeszytu! Minimalistyczna sterylność czy swojski przepych? Niech atmosfera Twojej restauracji będzie widoczna – już od pierwszego wejrzenia.

Identyfikacja wizualna – czyli masz tę moc!

Określając styl swojej restauracji, w dużej mierze określasz to, do jakich gości przemówi Twoja oferta. Styl lokalu to połączenie serwowanych potraw, nazwy, kolorów i logo – mówiąc w skrócie, to identyfikacja wizualna podkręcona unikalnym smakiem. Od przemyślanej identyfikacji będzie zależało to, czy Twoja knajpka będzie uważana za modne miejsce, czy raczej spocznie na peryferiach kulinarnej mapy regionu. Jeśli chcesz, aby Twoja restauracja stała się nie tylko pysznym, ale też rozpoznawalnym i kultowym miejscem – zacznij od określenia swojego stylu.

Zanim stworzysz swój styl, zastanów się:

- jaka jest Twoja grupa docelowa?

- jaką masz konkurencję?

- czym chcesz się wyróżnić?

- jak zamierzasz to osiągnąć?

- Jakie wartości są podstawą Twojej restauracji?

- jaki styl komunikacji będzie najlepszy?

Przemyśl tę strategię, spisz ją, ze wszystkimi szczegółami. Jeśli to możliwe, postaraj się dokładnie wyobrazić sobie lokal i klienta. Jak wygląda wnętrze, jak tam pachnie, o czym mówią i jak reagują klienci? Jak ma wyglądać Twoja restauracja, z czym się kojarzyć i jakie kolory do niej pasują. Te luźne wyobrażenia powinny stać się podstawą identyfikacji wizualnej Twojej restauracji. Po co? Po to, by patrzeć, jak stopniowo Twoje marzenia się materializują!

Spójne materiały reklamowe dla restauracji

Materiały reklamowe dla lokali gastronomicznych często są niedoceniane przez właścicieli. Tymczasem soczyste kolory, wysmakowane wnętrza i menu pełne apetycznych zdjęć sprawi, że Twoim klientom aż zaburczy w brzuchu.  Nie od dziś wiadomo, że przez pełne smaku obrazy i zdjęcia można podkręcić apetyt gości – a stamtąd już króciusieńka droga do serca klienta.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!