Napiwek

Napiwek to forma dodatkowej finansowej gratyfikacji, jakiej Gość udziela pracownikowi lokalu. Z angielskiego napiwek to ,,tip”, co również jest często stosowane. W kwestii napiwku, warto rozróżnić dwa czynniki: wysokość napiwku oraz sposób zagospodarowania napiwków w firmie.

O wysokości napiwku decyduje przede wszystkim poziom satysfakcji Gościa oraz kontekst danej usługi. Najwyższych napiwków można spodziewać się w lokalach gastronomicznych z wyższej półki, gdzie za uprzejmą/poprawną obsługę kelnerską wręcz wypada zostawić sowity napiwek. Rzadziej zdarza się to, np. w fast foodach bądź innych lokalach, gdzie mamy do czynienia bardziej z wydawaniem żywności niż typowo restauracyjną obsługą.

Bez względu na to koszt oraz kontekst usług, na wysokość napiwku największy wpływ ma sam pracownik. Profesjonalne zachowanie, charakteryzujące się byciem uprzejmym, okazywaniem pozytywnych uczuć, szacunku oraz fachowości (zwłaszcza w lokalach typu premium). Wiele zależy też od pracy kucharzy, ponieważ nawet najprzyjemniejszy kelner nie nadrobi negatywnego efektu, jeśli kuchnia spóźni się z wydawaniem zamówionego dania, a Gość poczuje się zlekceważony.

W temacie napiwków warto jeszcze pochylić się nad kwestią zarządzania zebranymi w ten sposób pieniędzmi. Dostępne opcje to: zbieranie pieniędzy do wspólnej kasy, pozostawienie napiwków w kieszeni kelnerów lub przyjęcie zasady, że napiwkami kelnerzy dzielą się z pozostałymi pracownikami. Napiwek może więc pełnić rolę motywacyjną, mobilizującą kelnera do rzetelnej obsługi, ponieważ napiwki niejednokrotnie stanowią dla nich solidną/główną część zarobku.

Napiwek to forma dodatkowej finansowej gratyfikacji, jakiej Gość udziela pracownikowi lokalu. Z angielskiego napiwek to ,,tip”, co również jest często stosowane. W kwestii napiwku, warto rozróżnić dwa czynniki: wysokość napiwku oraz sposób zagospodarowania napiwków w firmie.

O wysokości napiwku decyduje przede wszystkim poziom satysfakcji Gościa oraz kontekst danej usługi. Najwyższych napiwków można spodziewać się w lokalach gastronomicznych z wyższej półki, gdzie za uprzejmą/poprawną obsługę kelnerską wręcz wypada zostawić sowity napiwek. Rzadziej zdarza się to, np. w fast foodach bądź innych lokalach, gdzie mamy do czynienia bardziej z wydawaniem żywności niż typowo restauracyjną obsługą.

Bez względu na to koszt oraz kontekst usług, na wysokość napiwku największy wpływ ma sam pracownik. Profesjonalne zachowanie, charakteryzujące się byciem uprzejmym, okazywaniem pozytywnych uczuć, szacunku oraz fachowości (zwłaszcza w lokalach typu premium). Wiele zależy też od pracy kucharzy, ponieważ nawet najprzyjemniejszy kelner nie nadrobi negatywnego efektu, jeśli kuchnia spóźni się z wydawaniem zamówionego dania, a Gość poczuje się zlekceważony.

W temacie napiwków warto jeszcze pochylić się nad kwestią zarządzania zebranymi w ten sposób pieniędzmi. Dostępne opcje to: zbieranie pieniędzy do wspólnej kasy, pozostawienie napiwków w kieszeni kelnerów lub przyjęcie zasady, że napiwkami kelnerzy dzielą się z pozostałymi pracownikami. Napiwek może więc pełnić rolę motywacyjną, mobilizującą kelnera do rzetelnej obsługi, ponieważ napiwki niejednokrotnie stanowią dla nich solidną/główną część zarobku.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!