dpdpickup

Food Cost (z ang. koszt żywności, inaczej: koszt surowca)

To koszt surowców spożywczych  zakupionych na potrzeby wytworzenia dań sprzedawanych w danej gastronomii. Koszty surowcowe to jedna z 3 głównych grup kosztowych w gastronomii (poza k. operacyjnymi i k. personalnymi) charakteryzująca się dużą zmiennością(ich wysokość uzależniona jest od wysokości sprzedaży)

 

Są 2 metody  wyrażania kosztu surowca:

1 Metoda - w PLN

      np. w miesiącu Styczniu 2011 Food Cost wynosi 40.000 zł netto

2 Metoda - w %      

koszt surowca zakupionego „na kuchnie”  odniesiony do przychodu ze sprzedaży dań z kuchni

PROCENTOWY KOSZT SUROWCA (FOOD COST)=   [KOSZT SUROWCA W PLN(SUROWCE KUCHENNE)               

/SPRZEDAŻ NETTO(SPRZEDAŻ DAŃ)]*100 = X %                                                                                                                     

[40 000 /100 000]*100 = 40 %

 

Obliczenia Food Cost można stosować do:
 

pojedynczego dania

np. koszt surowca dania „schabowy z ziemniakami” sprzedawanego po 15 zł  wynosi :

  • w PLN = 5 zł netto
  • w % = 33 %  = (5/15)* 100

 

globalnej sprzedaży w danym okresie

np. koszt surowca żywności w Styczniu 2011 (gdzie sprzedaż dań wyniosła 100 000 zł netto) wynosi :

  • w PLN = 40 000 zł netto
  • w % = 40%  = (40 000/100 000)* 100

 

Managerowie i właściciele  gastronomii powinni dużo uwagi poświęcać analizie kosztu surowca. Są to bezpośrednie koszty wytworzenia usługi gastronomicznej i determinują wysokość pozostałych kosztów (to co zostaje po odjęciu od przychodu kosztu surowca „musi wystarczyć” na pozostałe koszty gastronomii oraz zysk).

 

Do dyspozycji mamy przynajmniej 2 metody kontroli zużycia surowca :

  • gospodarka magazynowa (wg receptur)
  • analiza finansowa (zaprezentowana powyżej we wzorach)
  • z uwzględnieniem salda stanów magazynowych (zużycie rzeczywiste)
  • bez uwzględnienia stanów magazynowych (zużycie potencjalne)

To koszt surowców spożywczych  zakupionych na potrzeby wytworzenia dań sprzedawanych w danej gastronomii. Koszty surowcowe to jedna z 3 głównych grup kosztowych w gastronomii (poza k. operacyjnymi i k. personalnymi) charakteryzująca się dużą zmiennością(ich wysokość uzależniona jest od wysokości sprzedaży)

 

Są 2 metody  wyrażania kosztu surowca:

1 Metoda - w PLN

      np. w miesiącu Styczniu 2011 Food Cost wynosi 40.000 zł netto

2 Metoda - w %      

koszt surowca zakupionego „na kuchnie”  odniesiony do przychodu ze sprzedaży dań z kuchni

PROCENTOWY KOSZT SUROWCA (FOOD COST)=   [KOSZT SUROWCA W PLN(SUROWCE KUCHENNE)               

/SPRZEDAŻ NETTO(SPRZEDAŻ DAŃ)]*100 = X %                                                                                                                     

[40 000 /100 000]*100 = 40 %

 

Obliczenia Food Cost można stosować do:
 

pojedynczego dania

np. koszt surowca dania „schabowy z ziemniakami” sprzedawanego po 15 zł  wynosi :

  • w PLN = 5 zł netto
  • w % = 33 %  = (5/15)* 100

 

globalnej sprzedaży w danym okresie

np. koszt surowca żywności w Styczniu 2011 (gdzie sprzedaż dań wyniosła 100 000 zł netto) wynosi :

  • w PLN = 40 000 zł netto
  • w % = 40%  = (40 000/100 000)* 100

 

Managerowie i właściciele  gastronomii powinni dużo uwagi poświęcać analizie kosztu surowca. Są to bezpośrednie koszty wytworzenia usługi gastronomicznej i determinują wysokość pozostałych kosztów (to co zostaje po odjęciu od przychodu kosztu surowca „musi wystarczyć” na pozostałe koszty gastronomii oraz zysk).

 

Do dyspozycji mamy przynajmniej 2 metody kontroli zużycia surowca :

  • gospodarka magazynowa (wg receptur)
  • analiza finansowa (zaprezentowana powyżej we wzorach)
  • z uwzględnieniem salda stanów magazynowych (zużycie rzeczywiste)
  • bez uwzględnienia stanów magazynowych (zużycie potencjalne)

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!