Beverage Cost (inaczej Bar Cost / z ang. koszt napojów)
To koszt surowców spożywczych zakupionych na potrzeby wytworzenia napojów sprzedawanych w danej gastronomii.
Są 2 metody wyrażania kosztu surowca baru :
1 Metoda - w PLN
np. w miesiącu Styczniu 2011 Beverage Cost wynosi 20.000 zł netto
2 Metoda - w %
koszt surowca zakupionego „na bar” odniesiony do przychodu ze sprzedaży napojów z baru
PROCENTOWY KOSZT SUROWCA (BAR COST) = [KOSZT SUROWCA W PLN (SUROWCE BAROWE) / SPRZEDAŻ NETTO(SPRZEDAŻ NAPOJÓW)]*100 = X %
[20 000 /100 000]*100 = 20 %
Obliczenia Bar Cost można stosować do:
pojedynczego napoju
np. koszt surowca drinka „Tequila Sunrise” sprzedawanego po 20 zł wynosi :
- w PLN = 5 zł netto
- w % = 25 % = (5/20)* 100
globalnej sprzedaży w danym okresie
np. koszt surowca baru w Styczniu 2011 (gdzie sprzedaż „z baru” wyniosła 100 000 zł netto) wynosi :
- w PLN = 20 000 zł netto
- w % = 20% = (20 000/100 000)* 100
Managerowie i właściciele gastronomii powinni dużo uwagi poświęcać analizie kosztu surowca (kuchnia i bar). Są to bezpośrednie koszty wytworzenia usługi gastronomicznej i determinują wysokość pozostałych kosztów (to co zostaje po odjęciu od przychodu kosztu surowca „musi wystarczyć” na pozostałe koszty gastronomii oraz zysk).
Do dyspozycji mamy przynajmniej 2 metody kontroli zużycia surowca :
- gospodarka magazynowa (wg receptur)
- analiza finansowa (zaprezentowana powyżej we wzorach)
- z uwzględnieniem salda stanów magazynowych (zużycie rzeczywiste)
- bez uwzględnienia stanów magazynowych (zużycie potencjalne)
To koszt surowców spożywczych zakupionych na potrzeby wytworzenia napojów sprzedawanych w danej gastronomii.
Są 2 metody wyrażania kosztu surowca baru :
1 Metoda - w PLN
np. w miesiącu Styczniu 2011 Beverage Cost wynosi 20.000 zł netto
2 Metoda - w %
koszt surowca zakupionego „na bar” odniesiony do przychodu ze sprzedaży napojów z baru
PROCENTOWY KOSZT SUROWCA (BAR COST) = [KOSZT SUROWCA W PLN (SUROWCE BAROWE) / SPRZEDAŻ NETTO(SPRZEDAŻ NAPOJÓW)]*100 = X %
[20 000 /100 000]*100 = 20 %
Obliczenia Bar Cost można stosować do:
pojedynczego napoju
np. koszt surowca drinka „Tequila Sunrise” sprzedawanego po 20 zł wynosi :
- w PLN = 5 zł netto
- w % = 25 % = (5/20)* 100
globalnej sprzedaży w danym okresie
np. koszt surowca baru w Styczniu 2011 (gdzie sprzedaż „z baru” wyniosła 100 000 zł netto) wynosi :
- w PLN = 20 000 zł netto
- w % = 20% = (20 000/100 000)* 100
Managerowie i właściciele gastronomii powinni dużo uwagi poświęcać analizie kosztu surowca (kuchnia i bar). Są to bezpośrednie koszty wytworzenia usługi gastronomicznej i determinują wysokość pozostałych kosztów (to co zostaje po odjęciu od przychodu kosztu surowca „musi wystarczyć” na pozostałe koszty gastronomii oraz zysk).
Do dyspozycji mamy przynajmniej 2 metody kontroli zużycia surowca :
- gospodarka magazynowa (wg receptur)
- analiza finansowa (zaprezentowana powyżej we wzorach)
- z uwzględnieniem salda stanów magazynowych (zużycie rzeczywiste)
- bez uwzględnienia stanów magazynowych (zużycie potencjalne)