• Doradztwo gastronomiczne

  • Sprawdź nasze usługi w gastronomii

    Usługi prawne w gastronomii

Czym jest food court i skąd jego popularność?

Czym jest food court i skąd jego popularność

Od pewnego czasu tzw. jedzenie na mieście nie jest już tylko alternatywą dla obiadów w domu. Coraz więcej osób traktuje to jako sposób spędzania wolnego czasu. Wraz z pojawieniem się kultury foodie, konsumenci zaczęli bardziej interesować się nowinkami kulinarnymi, a z sezonu na sezon rośnie zainteresowanie orientalnymi i egzotycznymi kuchniami. Ten trend widoczny jest szczególnie w centrach handlowych i znajdujących się w nich food courtach.

Czym jest food court?

Food court to nic innego jak specjalna strefa w galerii handlowej, która przeznaczona jest na działalność lokalów gastronomicznych. Zazwyczaj w tego typu miejscu znajduje się od kilku do kilkudziesięciu restauracji, barów czy kawiarni. Food court obejmuje m.in. przestrzeń ze stolikami dla konsumentów oraz wspólne miejsce na naczynia i sztućce. Lokale znajdujące się w obrębie tej strefy mają przeważnie charakter samoobsługowy lub półobsługowy.

Jaką rolę odgrywają food courty w galeriach handlowych?

Według specjalistów, oferta gastronomiczna ma coraz większe znaczenie w centrach handlowych. Dlaczego? Przede wszystkim związane jest to ze zmianą charakteru galerii. Od kilku lat można zaobserwować, że przestały być one tylko miejscami, w których robi się zakupy. Nowoczesne galerie, takie jak chociażby http://posnania.eu/about/13/o-centrum, to przestrzenie, w których konsumenci kupują, ale też mogą miło spędzić wolne chwile. Co więcej, mają szansę:

  • skorzystać zarówno z oferty popularnych sieciówek, jak i mniejszych, krajowych marek,
  • odwiedzić lokale rozrywkowe, np. kino czy kręgielnię,
  • wziąć udział w cyklicznych wydarzeniach, np. spotkaniach ze stylistami czy trenerami fitness,
  • skorzystać z usług takich jak Collect & Try, szatnia dla rowerzystów, working zone.

Taki stan spowodowany jest przez zmianę pokoleniową – do głosu doszli przedstawiciele pokolenia millenialsów oraz zetki, których oczekiwania względem odwiedzanych miejsc są zupełnie inne niż klientów ze starszych pokoleń. To właśnie wśród nich można znaleźć najwięcej foodie, czyli osób, których życie towarzyskie skupia się na spotkaniach w restauracjach czy kawiarniach. Potrzeby konsumentów zadecydowały, że food courty zajmują w galeriach coraz większą przestrzeń, a ich oferta uległa przekształceniu.

Jakie lokale można znaleźć w food courtach?

Jako że konsumenci spędzają w lokalach gastronomicznych coraz więcej czasu, a w Polsce można zaobserwować rosnącą popularność jedzenia na mieście, widoczne są zmiany w lokalach gastronomicznych w centrach handlowych. Najemcami nie są już tylko miejsca serwujące fast foody czy pizzerie, w których nie potrzeba więcej niż 15 minut na zjedzenie posiłku. W galeriach zaczęły pojawiać się restauracje i kawiarnie z profesjonalną obsługą kelnerską, a także restauracje typu pop up – tymczasowe, otwierane na pewien czas (np. w okresie bożonarodzeniowym), podobnie jak food trucki. Ze względu na zainteresowanie wegetarianizmem, chętniej otwierane są miejsca serwujące dania bezmięsne. Co więcej, w niektórych galeriach Europy można już kupić owoce i warzywa bezpośrednio od… lokalnych farmerów.

***

Jakie trendy w gastronomi będzie można zaobserwować w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy?

  • Zainteresowanie karaibskimi smakami (moda ta opanowała już Wyspy Brytyjskie).
  • Kuchnia oparta na idei zero waste.
  • Lody z awokado.
  • Sfermentowana herbata, kombucha.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!