dpdpickup

Tabela bostońska

(zwana również tabelą BCG, od jej twórcy, firmy Boston Consulting Group) Na bazie tej tabeli w gastronomii prowadzi się analizy menu, które opierają się na ocenie czynników kontrolowanych (marża) i niekontrolowanych (wielkości sprzedaży).

Według tej metody każdemu daniu w menu (na przykład zupie pomidorowej), można przypisać dwie wartości: wielkość sprzedaży (w sztukach) w okresie czasu, oraz jednostkową marżę (w PLN). W zależności od proporcji pomiędzy tymi zmiennymi można określić 4 typy dań:

  • Dojna krowa – wysoka sprzedaż, wysoka marża
  • Gwiazda – wysoka sprzedaż, mała marża
  • Dziecko – mała sprzedaż, wysoka marża
  • Pies – mała sprzedaż, mała marża

W zależności od tego jaki jest typ dania, zalecane są różnego rodzaju działania marketingowe, takie jak:

  • Podwyżki cen sprzedaży
  • Promocje cenowe
  • Łączenie w zestawy
  • Rozbijanie na mniejsze elementy
  • Tworzenie wersji topowych
  • Redukcja kosztu recepturowego
  • Rozszerzanie asortymentu
  • Zawężanie asortymentu

Analiza produktowa oparta na metodzie tabeli bostońskiej jest skutecznym narzędziem do zarządzania menu, szczególnie w przypadku planowanych zmian, takich jak zmiany cen lub asortymentu.

(zwana również tabelą BCG, od jej twórcy, firmy Boston Consulting Group) Na bazie tej tabeli w gastronomii prowadzi się analizy menu, które opierają się na ocenie czynników kontrolowanych (marża) i niekontrolowanych (wielkości sprzedaży).

Według tej metody każdemu daniu w menu (na przykład zupie pomidorowej), można przypisać dwie wartości: wielkość sprzedaży (w sztukach) w okresie czasu, oraz jednostkową marżę (w PLN). W zależności od proporcji pomiędzy tymi zmiennymi można określić 4 typy dań:

  • Dojna krowa – wysoka sprzedaż, wysoka marża
  • Gwiazda – wysoka sprzedaż, mała marża
  • Dziecko – mała sprzedaż, wysoka marża
  • Pies – mała sprzedaż, mała marża

W zależności od tego jaki jest typ dania, zalecane są różnego rodzaju działania marketingowe, takie jak:

  • Podwyżki cen sprzedaży
  • Promocje cenowe
  • Łączenie w zestawy
  • Rozbijanie na mniejsze elementy
  • Tworzenie wersji topowych
  • Redukcja kosztu recepturowego
  • Rozszerzanie asortymentu
  • Zawężanie asortymentu

Analiza produktowa oparta na metodzie tabeli bostońskiej jest skutecznym narzędziem do zarządzania menu, szczególnie w przypadku planowanych zmian, takich jak zmiany cen lub asortymentu.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!