dpdpickup

Zapachy pod kontrolą. Jak dbać o powietrze w restauracji?

Jak dbać o powietrze w restauracji

Przy wyborze restauracji klienci kierują się różnymi kryteriami. Ma być smacznie oraz błogo w miłym otoczeniu i jak najlepszy warunkach. Jak zapewnić komfort gościom? Zwrócić uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Atmosfera i zapach mogą zachęcić gości do ponownej wizyty w twoim lokalu.

Zapachowe szaleństwo

Czysta restauracja to nie tylko zadbana kuchnia, wypolerowane sztućce czy zdezynfekowana toaleta. Na ocenę lokalu wpływa wiele czynników zarówno widocznych, jak i tych nieuchwytnych.  Za pomocą wzroku, dotyku, smaku i słuchu odbieramy przestrzeń, w jakiej się znajdujemy. W grę wchodzi również zapach unoszący się w powietrzu. Z najnowszych ustaleń naukowców z Uniwersytetu Rockefellera w Nowym Jorku wynika, że nos człowieka może odróżnić nawet bilion kompozycji zapachowych. Dlatego dbałość o ten szczegół jest niezwykle ważna podczas prowadzenia działalności gastronomicznej.

Zapachy, z którymi obcujemy, wpływają na nasz nastrój i samopoczucie. Od woni unoszącej się w powietrzu zależy koncentracja oraz nastawienie do otoczenia. W każdej przestrzeni chcemy czuć się bezpiecznie. Bezpieczeństwo gwarantuje przyjemny zapach, klienci chcą go odczuwać w sklepach, hotelach i restauracjach.

Jak okiełznać zapachy?

Na rynku występuje wiele środków, które pozwalają dbać o kondycję powietrza. Dostępne specyfiki rozwiązując problem, maskują nieświeże aromaty, usuwają je częściowo lub całkowicie. Przy wyborze odpowiednich produktów, które znajdą zastosowanie w branży gastronomicznej najważniejsze jest ustalenie oczekiwań wobec preparatu. Chcemy usunąć zapach tłuszczu, który przenosi się do sali restauracyjnej z kuchni czy wprowadzić do lokalu przyjemny aromat, który będzie witał gości od progu? Przy wyborze środków ważne jest również miejsce, w którym będziemy stosować produkt zapachowy.

Jak informują specjaliści, nieprzyjemne zapachy gromadzące się w różnych pomieszczeniach można usunąć poprzez ozonowanie, odświeżanie i neutralizowanie. Praca nad zapachem, który odczuwalny jest w lokalu to wieloetapowy proces. Jedynie sprawdzone rozwiązania sprawią, że klienci będą chcieli wracać. A restauracja stanie się miejscem, które kusi i zachwyca swoim unikalnym aromatem.

Ozon zwalczy alergeny  

Czasami jedno przypalone danie potrafi zmienić salę restauracyjną w zapachowy koszmar. Tapicerowane meble nasiąkną zapachem, którego trudno się pozbyć. Mało tego, klienci w wyznaczonych strefach, palą papierosy. W staraniach o przyjemne zapachy, które zawładną restauracją, pomoże dezynfekcja pomieszczenia. Jeszcze przed uruchomieniem restauracji warto zastosować metodę zwaną ozonowaniem, która poprawi jakość powietrza w lokalu i usunie wszystkie alergeny, stanowiące zagrożenie dla klientów. Ten sposób walki z uporczywymi zapachami jest bezpieczny, ponieważ nie stosuje się tu żadnych środków chemicznych, dlatego sprawdzi się w kuchni, jak i w sali restauracyjnej. Toksyczną woń np. stęchlizny zlikwiduje ozon. Metoda sprawdza się wszędzie tam, gdzie wymagana jest sterylność.

Ozonowanie pozwala na usunięcie drażliwych aromatów oraz pleśni, grzybów i wirusów. Dzięki niemu pozbędziemy się też zapachów zwierząt czy dymu tytoniowego. Metodę warto stosować w pomieszczeniach, gdzie będzie przebywać wiele osób np. korytarzach, szatniach i holach. Dezynfekcja pomaga w walce z niewłaściwym aromatem oraz chroni przed rozmnażaniem zarazków. Sam ozon nie jest dla ludzi bezpieczny. Ozonowanie przestrzeni musi być przeprowadzana przez wykwalifikowanych pracowników, którzy dobiorą odpowiednie stężenie ozonu do wielkości oczyszczanego pomieszczenia. Cały proces trwa od kilkudziesięciu minut do kilku godzin wraz z wietrzeniem.

Odświeżaj z głową

Popularnym sposobem na walkę z odpychającymi zapachami jest stosowanie odświeżaczy. Jednak jak się okazuje, odświeżanie to nie lada wyzwanie dla menadżerów i restauratorów. Produkty utrzymują się bardzo krótko, a zapachy, które pozostawiają często skomponowane są ze związków będących alergenami. Taka mieszanka może być niebezpieczna dla klientów. Rozważne odświeżanie to zawsze dwuetapowy proces, wcześniejsza neutralizacja pozwoli na dłuży efekt pracy. Wybierając zapach, który pojawi się w restauracji, należy szukać odświeżaczy powietrza, które w składzie zawierają kompozycje bez alergenów. Przykładem bezpiecznego produktu może być Clinex AIR PLUS.

Clinex AIR PLUS

Zapach, z jakim obcować będą klienci restauracji nie może być zbyt intensywny. Woń ma zapadać w pamięć i przywoływać przyjemne skojarzenia, nie może męczyć gości. Najlepiej, aby klientów od progu witał zapach świeżego pieczywa lub aromatycznej kawy. Te produkty pobudzają apetyt i zapewniają pozytywne nastawienie wśród klientów.

Zacznij od neutralizacji

Nie ma mowy o skutecznej walce z uporczywymi zapachami, jeśli nie będziemy pamiętać o neutralizacji. Nie jesteśmy w stanie usuwać woni spalenizny wydobywającej się z kuchni, stosując jedynie bogate kompozycje zapachowe, jakie znajduję się w odświeżaczach. Takie działania dają krótkofalowy efekt. Przyjemny zapach kwiatów czy orzeźwiających cytrusów wyczuwalny jest tylko w momencie jego rozpylenia. Wystarczy kilkanaście sekund, aby zapach się ulotnił. Odświeżacz maskuje brzydką woń, ale ona szybko powróci, gdy nie zastosujemy neutralizatora. Jedynie dzięki reakcji, jaka zachodzi pomiędzy cząsteczkami neutralizatora i cząsteczkami odpowiedzialnymi za brzydki zapach, możemy liczyć na eliminację uciążliwej woni spalenizny czy tłuszczu.

Neutralizacja to podstawa, dlatego do walki z nieprzyjemnymi zapachami naukowcom udało się zaprząc nanocząsteczki. Znajdziemy je np. w preparacie Nano Protect Silver Odour Killer. Ten środek, dzięki zastosowaniu aktywnych nanocząsteczek srebra skutecznie likwiduje odpychające aromaty. Produkt sprawdza się podczas likwidacji uporczywych zapachów np. dymu papierosowego, zapachu zwierząt czy śmieci. Wystarczy wstrząsnąć butelką i rozpylić preparat w powietrzu kierując strumień w górę bądź w konkretne miejsce, gdzie pojawia się nieprzyjemny zapach. Dzięki dwóm prostym ruchom możemy cieszyć się świeżym zapachem, który będzie obecny w całym lokalu.

Nano Protect Silver Odour Killer

Toaleta wymaga odpowiedniej ochrony  

Troszcząc się o aurę panującą w lokalach branży gastronomicznej, warto pomyśleć o rozwiązaniach, które zagwarantują dłuższe działanie. Są one szczególnie potrzebne w najbardziej newralgicznym punkcie restauracji – toalecie. Łazienki i ubikacje wymagają długotrwałego odświeżania. Zapachową ochronę zapewnią skoncentrowane odświeżacze powietrza, takie jak Clinex SCENT. Produkty tej linii posiadają nową formułę, która uwalnia nutę zapachową i utrzymuje ją nawet do kilku dni. Środek należy rozpylać na powierzchniach zmywalnych. W pomieszczeniach sanitarnych najlepiej za muszlą WC czy pisuarem. Nie należy spryskiwać przedmiotów plastikowych lub laminowanych z połyskiem, długotrwałe działanie może spowodować ich matowienie.

Clinex SCENT

Dbając o czystość, troszczą się o detale i dodatki, nie można zapomnieć o zapachu. Klienci z chęcią polecają miejsca, w których czuli się bezpiecznie, a zapach nie przeszkadzał, tylko umilał czas. Restauracja to coś więcej niż lokal, w którym tylko jemy. Tu odpoczywamy, spędzamy czas z rodziną i pozwalamy sobie na relaks. Warto o tym pamiętać. Dbanie o lokal nie kończy się tylko na sprzątaniu. Klient ocenia smak dań, wygląd lokalu, panującą tam atmosferę i zapach. Aby sprostać oczekiwaniom gości, należy stosować bezpieczne środki, które wywołają pozytywne odczucia sensoryczne.

Radziła Agata Froń, ekspert ds. czystości Clinex

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!