Market świeżości DPD

Wywiad z Edytą Duchnowską radcą prawnym

Edyta Duchnowska

Edyta Duchnowska, założycielka i  właścicielka Kancelarii Radcy Prawnego opowiedziała nam o swojej pracy i z jakimi zagadnieniami zgłaszają się do Kancelarii restauratorzy.

GastroWiedza: Proszę się nam przedstawić i powiedzieć czym się Pani zajmuje? 
Edyta Duchnowska: Od 11 lat jestem radcą prawnym i doradzam przedsiębiorcom w prowadzeniu ich działalności gospodarczych. Posiadam tytuł radcy prawnego od 2007 roku, będąc członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych. Przed wpisem na listę radców prawnych ukończyłam aplikację sędziowską przy Sądzie Apelacyjnym w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, słuchaczką Studium Prawa Podatkowego, Studiów Podyplomowych z zakresu prawa własności intelektualnej przy Uniwersytecie. Specjalizuje się w bieżącym doradztwie prawnym w obszarze szeroko rozumianego prawa gospodarczego, prawa własności intelektualnej, prawa cywilnego, sporach sądowych. Prowadzę bieżące doradztwo na rzecz przedsiębiorców, w tym w zakresie pełnej obsługi korporacyjnej. Posiadam wieloletnie doświadczenie praktyczne z zakresu prawa spółek, w tym uczestniczyłam jako doradca w wielu procesach min. związanych z przekształceniami spółek, likwidacją, sprzedażą, pozyskiwaniem zewnętrznego finansowania. Wiedza z zakresu prawa podatkowego pozwala zapewnić klientom kompleksową usługę doradczą.

GW: Jakie jest Pani doświadczenie z branżą gastronomiczną?
ED: Od początku swojej działalności obsługiwałam i nadal obsługuję przedsiębiorców działających w branży gastronomicznej. Siłą rzeczy tak długi okres współpracy z restauratorami spowodował, że obecnie obsługa przedsiębiorców z branży gastronomicznej jest jedną ze specjalizacji kancelarii. Prywatnie często korzystam z restauracji ponieważ nie umiem i nie lubię gotować.

GW: Jaką pomoc mogą u Pani znaleźć przedsiębiorcy związani z rynkiem gastronomicznym (restauratorzy/hotelarze)?
ED: Generalnie moje doradztwo mogę podzielić na dwa obszary.
Jeden obszar dotyczy kwestii wspólnych dla każdego z przedsiębiorców:

  • prawo cywilne,
  • prawo pracy,
  • prawo gospodarcze.

Restaurator jak każdy przedsiębiorca boryka się z tymi samymi problemami jak każdy inny przedsiębiorca niezależnie od branż. Każdy z restauratorów stał przed dylematem w jakiej formie prowadzić działalność gospodarcza, każdemu zdarzają się problemy z pracownikami, nierzetelny kontrahent.
Drugi obszar wiąże się już z branżą: Doradzamy w kwestiach żywnościowych np. opiniujemy menu, obowiązki informacyjne wobec klientów w związku z oferowaniem do sprzedaży, tworzymy regulacje dotyczące monitoringu restauracji, obsługujemy postępowania dotyczące sprzedaży alkoholu w lokalach, doradzamy w sporach z klientami – konsumentami, opiniujemy i negocjujemy umowy z dostawcami.  Dbamy o poprawność dokumentacji pracowniczej. Negocjujemy umowy z dostawcami. Od kilku lat do restauracji wkraczają nowe technologie, obecnie każda z restauracji posiada swój system operacyjny na których pracuje, ma strony internetowe, konta w social media. Z uwagi na fakt, iż specjalizuję się osobiście w prawie własności intelektualnej doradzam restauratorom również w tych kwestiach. Dbam o to, żeby każdy z moich klientów miał zarejestrowany znak towarowy, negocjuje umowy licencyjne na oprogramowanie, przygotowuję odpowiednie regulacje dotyczące konkursów i innych akcji promocyjnych. Uczulam klientów również na kwestie związane z publikacją zdjęć w sieci, w szczególności zdjęć dotyczących wizerunek np. pracowników, klientów. Każdy z moich klientów wie również co to jest RODO. Bardzo ważną kwestią jest również tajemnicy przedsiębiorstwa. Doradzam klientom jak zabezpieczyć się przed „wynoszeniem” zwłaszcza przez nierzetelnych współpracowników danych poufnych stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. W tym celu tworzę odpowiednie regulacje wewnętrzne oraz umowy z pracownikami i współpracownikami. Często wspieram swoich klientów restauratorów w kampaniach reklamowych, działaniach związanych z promocją marki i z tematyką znaków towarowych, czy też w obszarze zagadnień związanych z franczyzą. To tylko przykład problemów z którymi każdy z restauratorów może do mnie zwrócić się.
W mojej ocenie przy działalności restauracyjnej bardzo ważna jest umowa najmu. Większość restauracji działa w lokalach najmowanych. Moim zadaniem jest wynegocjowanie i napisanie bardzo dobrej umowy dla najemcy. Dobra umowa najmu to stabilny biznes. Niestety często restauratorzy zapominają o tym, w momencie otwarcia lokalu skupiają się na innych kwestiach związanych z otwarciem i nie analizują dokładnie umowy najmu. Ja jestem od tego ażeby zrobić w ich imieniu analizę i odpowiednio zabezpieczyć interesy restauratora jako najemcy.

GW: Jakiej pomocy najczęściej szukają klienci z branży gastronomicznej?
ED: Niestety bardzo często zdarza się, że klienci przychodzą do kancelarii z wygenerowanym już problemem lub sporem, którego można byłoby uniknąć, gdyby zwrócili się po konsultację prawną np. przed zawarciem umowy. Bardzo często spory związane są z umowami najmu lub sprawami pracowniczymi. Pracując stale z danym klientem nasza praca skupia się na bieżącym doradztwie min. na informowaniu o zmieniających się przepisach prawa, które będą miały wpływ na działalność restauracji.

GW: Czy znajdą u Pani pomoc też pracownicy np. kucharz, kelner, barman, itp? Jeżeli tak to z czym mogą przyjść?
ED: Zazwyczaj takie osoby poszukują wsparcia w kwestiach dotyczących umów jakie mają zawrzeć w związku ze współpracą z dany lokalem. Oczywiście takim klientom również oferujemy wsparcie.

GW: Czy rynek gastronomiczny korzysta coraz bardziej z pomocy radców prawnych, prawników?
ED: Myślę, że mnogość przepisów i regulacji prawnych powoduje, że przedsiębiorcy co raz częściej  korzystają ze wsparcia prawnego. Przedsiębiorcy w tym również restauratorzy dojrzewają do tego, że nie można wszystkiego robić samodzielnie, bez wsparcia doradców. Cieszę się, że co raz więcej klientów decyduje się na bieżącą współpracę. Przy stałym kontakcie i współpracy można uniknąć wielu problemów spornych. Klienci, którzy decydują się na taką formę współpracy cenią sobie możliwość stałego kontaktu i konsultacji bieżących problemu prawnych. Cieszą się również, że mniej spraw trafia do sądu. Ponadto zainteresowanie tematyką prawną widać również w trakcie konferencji na których występuję z prelekcjami.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!