Rynek gastronomiczny w Polsce 2025 - analiza, dane, prognozy

Po latach zawirowań – pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja – branża gastronomiczna w Polsce stabilizuje się. Przychody w lokalach gastronomicznych rosną średnio o 8–9% rocznie, szczególnie w przypadku małych, jednolokalowych biznesów. Dane GUS wskazują, że w 2023 roku liczba lokali wzrosła o 11%, a w 2024 – o kolejne 4%, osiągając niemal 100 tys. punktów gastronomicznych.
Letni sezon napędza sprzedaż
Maj–wrzesień to czas największych obrotów: w 2024 roku przychody w tym okresie były o 20% wyższe niż w pozostałych miesiącach. W ujęciu rocznym, lokale zarobiły latem o 9% więcej niż rok wcześniej. Branża wygenerowała łącznie 76,7 mld zł przychodu w 2023 roku, co oznacza wzrost z 48,7 mld zł w 2021 r.
Największy wzrost w małych lokalach
Małe lokale (jeden punkt sprzedaży) odnotowały wzrost przychodów aż o 23% między styczniem 2023 a styczniem 2025. W lokalach 2–5 punktowych wzrost wyniósł 17%, a w dużych sieciach – 7%, przekraczając poziom inflacji (11,4% w 2023 i 3,6% w 2024).
– Branża gastronomiczna przeszła przez cztery bardzo trudne lata. Pandemia obniżyła przychody nawet o 60–80%, a stabilizacja przyszła dopiero w drugiej połowie 2021 roku. Tegoroczny sezon letni można uznać za symboliczny powrót do normalności – mówi Grzegorz Forysiński, współzałożyciel firmy POSbistro.
Średnia wartość rachunku coraz wyższa
W styczniu 2023 roku Polacy zostawiali w lokalach średnio 54,6 zł, a w 2025 już 64,18 zł. Najwięcej płacono w małych lokalach – aż 72,12 zł, w porównaniu do 59,31 zł w sieciach powyżej pięciu lokali. To wzrost odpowiednio o 21% i 13% w porównaniu z 2023 rokiem.
– Klienci są gotowi zapłacić więcej, jeśli otrzymają jakość, dobrą obsługę i atmosferę. Lokale specjalizujące się w określonej kuchni czy stawiające na klimat zyskują przewagę – podkreśla Forysiński.
Największe wyzwania: koszty i zarządzanie
Z badań wynika, że:
- 68% restauratorów wskazuje wysokie koszty prowadzenia lokalu jako wyzwanie
- 71% mówi o złożoności zarządzania
- aż 86% przyznaje, że nie wie, jak zwiększać przychody
– Wiele lokali nie prowadzi regularnej analizy kosztów i przychodów, przez co nie wiedzą, na czym naprawdę zarabiają. Dobrze zorganizowana praca i wykorzystanie danych od klientów to dziś klucz. Technologie nie są już luksusem – są narzędziem przetrwania – dodaje ekspert.