Wzmożone kontrole restauracji i nakładanie mandatów za nieprzestrzeganie zasad odprowadzania wody do kanalizacji
Jeśli decydujesz się podjąć jakiekolwiek działania biznesowe związane z prowadzeniem restauracji, pamiętaj, że wymagają one m.in. przestrzegania pewnych norm sanitarnych i ekologicznych. Jedną z nich jest respektowanie szeregu zasad odprowadzania wody do kanalizacji. Niestety, nie wszyscy właściciele lokali się do nich stosują, co prowadzi do poważnych problemów oraz konsekwencji.
Kontrole restauracji – kto je przeprowadza i jak przebiegają?
W Polsce za kontrolowanie restauracji za nieprzestrzeganie zasad odprowadzania wody do kanalizacji odpowiedzialne są różne instytucje. Głównym organem kontrolnym w tym zakresie jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, która ma za zadanie monitorować przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa żywnościowego, w tym również związanych z odprowadzaniem wody do kanalizacji z tego typu miejsc.
Ponadto, kontrolę w tym zakresie mogą przeprowadzać organy miejskie, takie jak inspektorzy ochrony środowiska, którzy kontrolują przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Często współpracują oni również z Państwową Inspekcją Sanitarną wspólnie kontrolując zakład.
Proces kontroli restauracji może przebiegać wówczas następująco:
- Wizyta inspektora – Inspektor Sanitarny lub inspektor ochrony środowiska przeprowadza kontrolę w restauracji. W trakcie wizyty może zwrócić uwagę na związane z odprowadzaniem wody do kanalizacji kwestie, takie jak na przykład stan techniczny separatora tłuszczu;
- Analiza dokumentów – Inspektor może poprosić o dokumenty, takie jak np. zezwolenie na wprowadzanie ścieków do kanalizacji, potwierdzenia przeprowadzonych badań lub konserwacji separatora tłuszczu;
- Ocena stanu technicznego – Inspektor może dokładnie obejrzeć stan techniczny separatora tłuszczu oraz innych urządzeń związanych z odprowadzaniem wody do kanalizacji i ocenić, czy są one w dobrym stanie technicznym oraz czy są prawidłowo użytkowane i konserwowane;
- Wystawienie raportu – Na podstawie przeprowadzonej kontroli, inspektor wystawia raport, w którym zawarte są informacje dotyczące stwierdzonych nieprawidłowości oraz wymagania co do podjęcia działań naprawczych przez restaurację w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Kompetencje w tym zakresie ma także organ o nazwie Państwowe Gospodarstwo Wodne “Wody Polskie” Podczas kontroli pracownicy są uprawnieni do wstępu wraz z pracownikami pomocniczymi, rzeczoznawcami i niezbędnym wyposażeniem przez całą dobę na teren obiektu, na którym znajdują się urządzenia wodne lub prowadzona jest działalność związana z korzystaniem z wód. W trakcie wizyty mogą zwrócić uwagę na związane z odprowadzaniem wody do kanalizacji kwestie. Przeprowadza się wówczas niezbędne pomiary, badania lub wykonuje się inne czynności kontrolne w celu ustalenia, czy kontrolowania restauracja przestrzega warunków wynikających z przepisów, a także dba o stan urządzeń wodnych. Kontrolujący są uprawnieni także do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.
Wszystkie te kontrole służą wykryciu wszystkich nielegalnych zrzutów nieczystości do rzek, jezior i potoków. To następstwo katastrof ekologicznych, które miały miejsce w ostatnich latach.
Surowe kary za nieprzestrzeganie zasad – jak ich unikać?
Restauracje są obiektami, w których powstają ścieki z domieszką tłuszczu. Tak zanieczyszczona woda nie może być odprowadzana do systemu kanalizacji publicznej, gdyż spowoduje zatkanie przewodów, jeśli tłuszcz utwardzi się przy schłodzeniu. Agresywne opary i kwasy tłuszczowe atakują też żeliwne przewody rurowe i bardzo szybko prowadzą do ich uszkodzeń. Ponadto zgodnie z polską normą PN EN 1825 we wszystkich zakładach, w których powstają ścieki zawierające tłuszcz (jak np. obiekty gastronomiczne), należy zamontować odpowiednie separatory.
W przypadku stwierdzenia poważnych naruszeń przepisów dotyczących odprowadzania wody do kanalizacji na restauracje mogą być nałożone sankcje finansowe. Kary nakładane są nie tylko za brak separatora tłuszczu, ale także w przypadku, gdy jest on zainstalowany, ale niewłaściwie eksploatowany czy konserwowany. Wysokość mandatu reguluje art. 96 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie uchwalony w drodze ustawy. Zgodnie z art. 96. § 1. w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł, a w przypadku, o którym mowa w art. 9 § 1 Kodeksu wykroczeń – do 1000 zł. W skrajnych przypadkach kara może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mało tego – właściwy organ wzywa restaurację do usunięcia w określonym terminie zaniedbań w zakresie gospodarki wodnej. Jeżeli nie zostaną one usunięte i nadal utrzymuje się stan zagrażający środowisku, wydaje się decyzję o wstrzymaniu działalności zakładu lub jego części do czasu usunięcia zaniedbań.
Oprócz separatora tłuszczu restauracje muszą stosować również inne urządzenia i środki ochrony środowiska, takie jak np. filtry, czy specjalne preparaty chemiczne, które pomogą zapobiegać zanieczyszczeniu wody. Ponadto, restauracje powinny przestrzegać określonych procedur i norm, takich jak np. segregacja odpadów czy regularne przeprowadzanie kontroli stanu technicznego urządzeń. W przypadku braku kanalizacji oprócz separatorów tłuszczu restauracje powinny z miejsc postojowych utwardzonych odprowadzać substancje ropopochodne do szczelnego zbiornika.
Prawo a eksploatacja i czyszczenie separatora tłuszczu
Dlatego zarówno przegląd, jak i czyszczenie separatora tłuszczu należy do ustawowych obowiązków właścicieli biznesów gastronomicznych. Zgodnie z ustawą o ochronie środowiska niedopuszczalna jest sytuacja, w której ścieki z separatora staną się zanieczyszczeniem, a jak wspomina art. 146 eksploatator zobowiązany jest do podejmowania działań polegających na ograniczeniu negatywnego oddziaływania na środowisko, co rozumiemy jako regularne przeglądy oraz czyszczenie urządzeń. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy odprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, przeglądy eksploatacyjne m.in. separatora należy wykonywać co pół roku, zaś art. 62 prawa budowlanego wspomina o przeglądzie raz do roku. Dodatkowo traktuje o tym także pozwolenie wodno-prawne, w którym wskazana jest częstotliwość przeglądów i czyszczenia separatora, jak i parametry ścieków, które pobierane są okresowo do badania laboratoryjnego.
Eksploatacja separatora tłuszczu z pomocą SMARTSEP
Prowadzisz restaurację i obawiasz się kary za niewłaściwą eksploatację separatora? Tutaj z pomocą przychodzi nowoczesne rozwiązanie o nazwie SMARTSEP. Ten system monitoringu pracy separatorów dostępny jest w ofercie firmy „Ecol-Unicon” i odpowiedzialny jest za całodobowy monitoring pracy separatorów i dostęp do jego wyników online, dzięki czemu masz pełną kontrolę nad stanem urządzenia. Dostęp do odczytu parametrów i jego eksploatacji jest możliwy z każdego miejsca, pod warunkiem, że masz urządzenie z dostępem do Internetu.
To także możliwość elastycznego i samodzielnego ustawiania alarmów. Mając wiedzę o jakiejkolwiek awarii, możesz zareagować szybko i zmniejszyć koszty naprawy. Wgląd w stan separatora, wiedza o poziomie napełnienia zbiornika i szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości to też gwarancja, że nie zostaną nałożone na Ciebie kary, o których wspominaliśmy powyżej, a nasze środowisko będzie bezpieczne.
System umożliwia także pełną archiwizację zdarzeń i zaplanowanie prac serwisowych i harmonogramowanie przeglądów urządzeń. To duże ułatwienie. No i pamiętaj, że głównym celem, który powinien nam wszystkim przyświecać, jest troska o zasoby naszego środowiska naturalnego!