dpdpickup

W czasie pandemii firmy cateringowe i restauracje odnotowały wzrost zaufania konsumentów

Firmy cateringowe i restauracje odnotowały wzrost zaufania klientów

Międzynarodowe badanie panelowe wykazało, że innowacje w sektorze gastronomicznym, będące następstwem pandemii, zwiększyły zaufanie konsumentów do firm cateringowych i restauracji.

Technologia przejrzystości, oparta na systemach blockchain, znajduje się na szczycie listy najwyżej ocenianych innowacji, mających na celu zwiększenie zaufania konsumentów do branży spożywczej.

W całym sektorze rolno-spożywczym rolnictwo nadal znajduje się na szczycie pod względem poziomu zaufania.

Badanie panelowe została przeprowadzona w sześciu krajach (Finlandia, Hiszpania, Izrael, Polska, Wielka Brytania oraz Włochy) w ramach europejskiego projektu „Increasing consumer trust and support for the food supply chain and for food companies” finansowanego przez EIT Food. W projekcie uczestniczą badacze z Wydziału Zarządzania i Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

W czasie pandemii gastronomia była jednym z sektorów, który w największym stopniu dotknęły skutki obostrzeń związanych z COVID-19, na co głównym wpływ miał narodowy lockdown oraz nakładane ograniczenia. Przyjęcie przez sektor rolno-spożywczy innowacyjnych rozwiązań, takich jak wydawanie dań na wynos, dostarczanie dań i produktów prosto do domów konsumentów czy sprzedawanie żywności na targach, pozwoliły wielu podmiotom uniknąć kryzysu. Jak wynika z ankiety dotyczącej zaufania do sektora rolno-spożywczego, wysiłki te zostały pozytywnie ocenione przez konsumentów.

 - Konieczność jest matką wynalazku i z pewnością widzieliśmy to w przypadku sektora gastronomicznego w czasie pandemii. W ciągu ostatniego roku firmy cateringowe podjęły dodatkowe działania, aby dostarczyć konsumentom produkty w sposób bezpieczny, co zostało bardzo docenione przez konsumentów, stwierdza lider projektu, prof. Richard Bennett z Uniwersytetu w Reading.

Rozbicie wyników pokazuje, że polskie firmy cateringowe i restauracje poprawiły swoje wyniki zaufania z 4,09/7 w 2020 roku do 4,39/7 w roku 2021 roku. Wśród deklarowanych wartości, które w największym stopniu wpływają na zaufanie konsumentów do podmiotów tego sektora, wymieniana jest otwartość w zakresie informowania o użytych w daniach produktach, w szczególności w kontekście ich pochodzenia, a także ustalanie sprawiedliwych cen, uwzględniających warunki na rynku.

Niezmiennie najwyższym poziomem zaufania polskich respondentów cieszą się rolnicy. W 2021 roku sektor rolny odnotował wzrost zaufania z 4,51/7 (2020) do 4,63/7. Za najważniejszy obszar, wpływający na zaufanie konsumentów do rolników respondenci uznali wysoki poziom dbałości o dobrostan zwierząt. 

Innowacyjne rozwiązania zwiększające zaufanie konsumentów

Respondenci zostali poproszeni o określenie poziomu swojego poparcia dla czterech różnych inicjatyw, które mogłyby zostać wdrożone przez podmioty działające w sektorze spożywczym, w celu zwiększenia zaufania. Każda z inicjatyw opierała się na oferowaniu konsumentom łatwego dostępu do informacji na temat pochodzenia i identyfikowalności ich żywności, jej zdrowotności lub dobrostanu zwierząt.

We wszystkich sześciu krajach najpopularniejszym z czterech proponowanych rozwiązań okazała się technologia oparta na blockchain, która weryfikuje identyfikowalność produktów spożywczych. Technologia ta pozwala konsumentom mieć pewność, że informacje związane z identyfikowalnością produktu są dokładne, co zwiększa zaufanie do produktu i systemu żywnościowego. Wśród polskich konsumentów najpopularniejszą inicjatywą okazało się zapewnienia, że na każdym etapie łańcucha dostaw żywności, użyte zostały produkty o pochodzeniu lokalnym: pochodzące od lokalnych producentów, rolników, przetwórców oraz zachowanie jakości i bezpieczeństwa produktu na każdym etapie produkcji.

- Potwierdza to wcześniejsze wyniki badań polskich konsumentów, przeprowadzone na potrzeby projektu. W badaniu fokusowym, przeprowadzonym na początku pandemii, konsumenci kładli ogromny nacisk na lokalność produktów – zarówno w odniesieniu do towarów sprzedawanych na targach, jak i produktów dostępnych na sklepowych półkach, stwierdza dr hab. Mikołaj Lewicki, kierownik projektu i pracownik Wydziału Socjologii UW.

Dużą popularnością w kontekście sektora gastronomicznego cieszył się pomysł dostarczania w menu oraz na stronach internetowych informacji o tym, skąd pochodzą użyte produkty, zachowanie bezpieczeństwa i jakości produkowanych dań i składniki dań. Proponowane rozwiązanie opiera się na wprowadzeniu smart-kodów, które konsumenci mogliby skanować za pomocą swoich telefonów, uzyskując więcej informacji o pochodzeniu produktu. Inną popularną inicjatywą okazało się nagradzanie lojalności konsumentów, poprzez kierowanie do nich specjalnych ofert, uwzględniających ich preferencje.

Wśród inicjatyw, które w największym stopniu wpłynęłyby na zaufanie konsumentów do rolników w kontekście dbałości o dobrostan zwierząt, najczęściej wskazywaną okazało się korzystanie z usług certyfikowanego, niezależnego organu kontrolnego w celu zapewnienia wysokich standardów dobrostanu zwierząt. Z drugiej strony konsumenci docenili inicjatywę dostarczania jasnych informacji o środkach produkcji wykorzystywanych w gospodarstwie (np. pasza dla zwierząt, nawozy itp.) oraz ich pochodzeniu. Popularnością cieszył się również pomysł aplikacji pozwalającej skanować etykiety zawierające informacje dotyczące poszczególnych gospodarstw, w kontekście zachowania standardu dobrostanu zwierząt.

- Nasze badanie wykazało, że konsumenci generalnie popierają tego typu inicjatywy. Najwyżej ocenioną innowacją była ta, która zwiększa przejrzystość systemu żywnościowego dzięki technologii blockchain, co dodatkowo podkreśla, że w dzisiejszych czasach konsumenci bardzo dbają o drogę, jaką przebywa ich żywność, zanim trafi na ich talerze, a także – czy jest produkowana w sposób zrównoważony, uwzględniający standardy jakości i bezpieczeństwa produkowanych dań, podsumował dr Grzegorz Botwina, kierownik projektu i pracownik na Wydziale Zarządzania UW.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!