dpdpickup

10 zasad czystej restauracji. Sprawdź, o czym musisz pamiętać

10 zasad czystej restauracji. Sprawdź, o czym musisz pamiętać

Z roku na rok rośnie liczba Polaków decydujących się na korzystanie z usług lokali gastronomicznych. Wg raportu „Polska na talerzyku” w 2016 roku 74 proc. respondentów deklarowało jedzenie w restauracjach, w 2017 – 77 proc., natomiast w 2018 – aż 94 proc. badanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy korzystało z usług gastronomicznych. Co robić, aby wykorzystać tę modę i jak nie zrazić do siebie klientów?

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce funkcjonuje ponad 69 tysięcy obiektów gastronomicznych. Różnorodny asortyment restauracji oraz rozmaite formaty: od slow do fast food, sprawiają, że „jedzenie na mieście” staje się wiodącym trendem. Jakość i smak serwowanych dań to kryteria decydujące o powrocie klientów do restauracji. Jednak nawet najlepszy mus czekoladowy czy pieczeń z kaczki nie są w stanie zrekompensować pierwszego wrażania, które wywołuje wygląd lokalu.

Klienci gastronomii najpierw oceniają czystość i higienę, dopiero później kunszt kucharza. Dlatego postawą zasadą w prowadzeniu restauracji jest dbanie o porządek. Aby pomóc menadżerom i restauratorom przygotowaliśmy 10 reguł, o których warto pamiętać.

1. Stwórz plan, procedury i harmonogramy

Aby móc cieszyć się czystym lokalem musisz przygotować strategię działania. Wyznacz główne założenia, określ kompetencje poszczególnych pracowników i każdemu przydziel zadanie. Określ, co powinno być myte oraz dezynfekowane codziennie, a co raz w tygodniu. Wykonaj listę kontroli czystość, na której pracownicy będą zaznaczać, jaki obszar został wysprzątany.

- Sprecyzowanie działań oraz wyznaczenie personelu, który powinien dbać o porządek, pomoże w utrzymaniu czystości w lokalu – komentuje Marcin Karpiński, ekspert firmy Clinex. - Takie działania to również dobry sposób na wyrobienie trwałych nawyków wśród personelu i łatwiejsza możliwość weryfikacji postępu prac – dodaje.

2. Naucz personel dbać o higienę

Tak jak w codziennym życiu, tak i w gastronomii szczególnie ważna jest odpowiednia higiena dłoni. To właśnie na rękach przenoszone są pasożyty, rota wirusy i pałeczki Salmonelli. Na jednym centymetrze sześciennym dłoni może występować nawet 5 mln bakterii. Dlatego, zarówno kelnerzy, jak i osoby pracujące na kuchni muszą regularnie myć ręce, używając do tego dezynfekujących preparatów.

- Często wydaje nam się, że opłukanie dłoni ciepłą wodą niweluje niebezpieczeństwo i pozwala pozbyć się bakterii. Nic bardziej mylnego! Poprawne mycie rąk odbywa się tylko wtedy, gdy używamy specjalnych środków, przez więcej niż 14 sekund – wyjaśnia Karpiński.

Osoby mające kontakt z żywnością każdorazowo przed przystąpieniem do pracy, muszą umyć  dłonie. Podobnie podczas zmiany obrabianego produktu. Jak informuje Światowa Organizacja Zdrowia, aż 69 proc. zakażeń przewodu pokarmowego wynika z niemycia rąk. Nie pozwól, aby do zarażenia doszło w twojej restauracji. Dobrym rozwiązaniem są również jednorazowe rękawiczki, które zmniejszą częstość mycia rąk, ale go też nie zastąpią.

3. Dezynfekuj blaty kuchenne

Chorobotwórcze bakterie i grzyby łatwo gromadzą się również na powierzchniach, które wykorzystywane są podczas codziennej pracy.

- Blat roboczy to miejsce, na którym obserwujemy największą ilość bakterii w kuchni. Z blatami ma kontakt żywność, akcesoria kuchenne, ludzkie dłonie i prywatne rzeczy, np. portfele i telefony pracowników. Ważne, aby uświadomić sobie, jakie zagrożenie kryje się na tych powierzchniach – komentuje ekspert firmy Clinex.

- Brak odpowiedniej dezynfekcji blatów doprowadza do nagromadzania się zarazków. Aby zwalczać drobnoustroje, należy stosować środki bakterio- i grzybobójcze przeznaczone do dezynfekcji i mycia wodoodpornych powierzchni oraz urządzeń mających bezpośredni kontakt z żywnością – dodaje.

Nie jest obojętne, jakiego środka do czyszczenia używamy. Jeżeli myjemy powierzchnie, które mają kontakt z żywnością, to i środek powinien być do tego przeznaczony. Użycie środka innego niż dedykowany, może skutkować alergiami i problemami gastrycznymi gości.

4. Czyść wyciągi i wentylatory

Podczas prowadzenia restauracji bardzo ważne jest dbanie o powietrze. To, z którym mamy styczność   w kuchni, jak i to w sali, gdzie gromadzą się goście. W związku tym w lokalach montowane są wentylatory, wywietrzniki, systemy wentylacji oraz klimatyzatory. Urządzenia tego typu oczyszczają powietrze, ale same kumulują brud, kurz i pleśń.

- Klimatyzatory oraz wyciągi to bolączka każdej branży. Na co dzień zapomina się o nich, pomija się je również podczas sezonowych prac, co stanowi ogromny błąd. Jeśli chcemy cieszyć się czystym powietrzem, musimy dbać o te urządzenia – zaznacza ekspert.

Podstawą odpowiedzialnej eksploatacji wciągów jest regularne wymienianie filtrów, znajdujących się w urządzeniach. Przy czyszczeniu tych maszyn należy stosować profesjonalne preparaty skutecznie likwidujące drobnoustroje, np. takie z nano-cząsteczkami.

5. Odkażaj akcesoria kuchenne

Wszystkie narzędzia, których używa się w kuchni, muszą być regularnie czyszczone. Brak dezynfekcji jest jednoznaczny z zaproszeniem bakterii i szkodliwych drobnoustrojów do kuchni. Niebezpieczne zarazki pojawiają się w szczególności na deskach do krojenia. A wszystkiemu winne są błędne nawyki. Wystarczy, że pracownik położy surowe mięso na desce, następnie lekko ją opłucze i pokroi warzywa do sałatki. Tym sposobem, przez kontakt z nieoczyszczonym podłożem przenoszone się chorobotwórcze zarazki.

Aby tego uniknąć, należy stosować kilka desek do krojenia – najlepiej, gdy będą one różnokolorowe. Jedna barwa powinna zostać przypisana do konkretnego rodzaju żywności. Ważny, aby zadbać również o tworzywo, z którego wykonane są deski. Pamiętajmy, że szkło i metal najłatwiej utrzymać w czystości. Drewniane deski, chociaż wygodne są niebezpieczne. Po każdym użyciu, resztki przygotowywanego jedzenia pozostają w szczelinach. Co więcej,  drewno nie sprawdzi się podczas mycia w zmywarce.

6. Kontroluj lodówkę i zamrażarkę

Aby zapewnić klientom odpowiednią jakość potraw, restauratorzy powinni regularnie sprawdzać, stan oferowanych produktów. Doskonałym momentem do kontroli daty ważności artykułów spożywczych jest czyszczenie lodówki. Wtedy podczas opróżniania chłodni można szybko wyeliminować wadliwe produkty.

- Jeśli chodzi o mycie chłodni, należy używać do tego odpowiednich środków czyszczących w połączeniu ciepłą wodą. Pamiętajmy, że lodówka to miejsce, które ma bezpośredni kontakt z żywnością. Nie używamy płynów uniwersalnych, ale przeznaczone bezpośrednio do tych zastosowań – tłumaczy Karpiński.

7. Myj i chroń podłogi

Newralgicznym punktem w każdej restauracji są podłogi. Jeśli nie zadbamy o nie odpowiednio, mogą stać się one najsłabszym elementem w lokalu.

Spory ruch i duża rotacja gości, a do tego ciągle zmieniające się warunki atmosferyczne, nie pomagają w utrzymaniu czystości na podłogach i posadzkach. Powierzchnie płaskie to spore wyzwanie dla restauratorów. Do mycia podłóg można używać środków uniwersalnych, które poradzą sobie z codziennymi zabrudzeniami. Warto też podłogę zabezpieczyć środkami z zawartością polimerów. Zabezpieczą posadzkę przed niszczeniem, przywrócą pierwotny kolor, a w dodatku powłoka działa antypoślizgowo.

Profesjonalne preparaty do utrzymania czystości znajdziesz na www.Clinex.com.pl

8. Dbaj o lustra i szyby

Nie ma chyba nic bardziej denerwującego, niż smugi widoczne na lustrach, które zdobią wnętrze restauracji. W tej branży nie ma miejsca na pomyłki. Więc jeśli dbasz o blaty kuchenne, dbaj również o wygląd luster i szyb, które występują w twoim wnętrzu.

W walce z kurzem i smugami skuteczne będą płyny zawierające środki antystatyczne, które ochronią szklane powierzchnie przed kolejnymi zabrudzeniami i zbyt szybkim osadzaniu się kurzu.

9. Walcz o porządek w toalecie

Pamiętaj - klienci to baczni obserwatorzy, jeśli choć raz dasz im powód do niezadowolenia, nigdy o nim nie zapomną. Stąd troska o lokal powinna obejmować wszystkie strefy – kuchnie, salę, bar, jak
i łazienkę. Kontroluj czystość toalety, regularnie czyść krany, spłuczki i klamki. Opróżniaj kosze i walcz z kamieniem wodnym.

- Do utrzymania czystości w sanitariatach sprawdzą się środki o niskim pH, czyli kwasowym odczynie. Poradzą sobie z kamieniem wodnym, zaciekami z rdzy, ale również z bakteriami i grzybami. Wybierajmy środki z informacją o bakteriobójczym działaniu, najlepsze likwidują 99,99% zarazków przy odpowiedniej aplikacji – wyjaśnia ekspert.

10. Uniformy na celowniku

Ostatnia reguła, jednak równie ważna co poprzednie dotyczy tego, jak wygląda twój personel. Kelnerzy oraz kierownicy sali to wizytówka lokalu. To z nimi klienci nawiązują pierwszy kontakt. Warto więc zadbać, aby byli oni jednakowo ubrani. Uniform zawsze musi być czysty i wyprasowany.

Aby móc cieszyć się dobrą passą oraz mieć poważanie wśród gości, należy codziennie dbać o porządek w restauracji. Regularne mycie podłóg, dezynfekowanie blatów, przecieranie luster i mycie łazienki to jedynie początek drogi do osiągnięcia czystościowego sukcesu.

Więcej porad znajdziesz na https://www.clinex.com.pl/blog/

Słowa kluczowe
profersjonalne środki utrzymania czystości środki czystości

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!

Podobne artykuły