dpdpickup

Inspekcja Pracy (PIP)

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) podlega Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej. Nadzór nad nip w zakresie określonym w ustawie sprawuje Rada Ochrony Pracy.

Państwowa Inspekcja Pracy kieruje Główny Inspektor Pracy (GIP), powoływany przez Sejm. Bezpośredni nadzór nad zakładami pracy sprawują inspektorzy pracy z okręgowych inspektoratów pracy. Są oni upoważnieni do wydawania pracodawcom nakazów, w tym również wstrzymania pracy na stanowiskach szczególnie zagrożonych.

Podstawą prawną funkcjonowania Państwowej Inspekcji Pracy, w tym jej uprawnień kontrolnych, jest Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tj. DZU z 2015 r., poz. 640, 1240) — dalej u.p.i.p. 

Zgodnie z art. 10 cytowanej ustawy do podstawowych zadań PIP należą wymienione zadania.  

  • Nadzorowanie i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bhp, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania osób niepełnosprawnych.
  • Kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy podczas projektowania budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych oraz technologii. Kontroli PIP podlegają pracodawcy, a w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy także przedsiębiorcy niebędący pracodawcami, na rzecz których jest świadczona praca przez osoby fizyczne, w tym prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek, bez względu na pod- stawę świadczenia tej pracy. Postępowanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także udokumentowanie dokonanych ustaleń. Kontrole przeprowadzają inspektorzy pracy działający w ramach właściwości terytorialnej okręgowych inspektoratów pracy. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy precyzyjnie określa zakres wzajemnych obowiązków i praw kontrolowanych i kontrolerów podczas kontroli

Zgodnie z u.p.i.p. Inspektor Pracy ma bardzo szerokie uprawnienia w ramach prowadzonej kontroli.
Może on:

  • swobodnie wchodzić na teren podmiotu kontrolowanego oraz do jego obiektów i pomieszczeń;
  • przeprowadzać oględziny obiektów, pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń oraz przebiegu procesów technologicznych i pracy; 
  • żądać od podmiotu kontrolowanego oraz od wszystkich pracowników lub osób, które są lub były zatrudnione albo które wykonują lub wykonywały pracę na jego rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, pisemnych i ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz wzywać i przesłuchiwać te osoby w związku z przeprowadzaną kontrolą;
  • żądać okazania dokumentów dotyczących budowy, przebudowy lub modernizacji oraz uruchomienia zakładu pracy, planów i rysunków technicznych, dokumentacji technicznej i technologicznej, wyników ekspertyz, badań i pomiarów dotyczących produkcji bądź innej działalności podmiotu kontrolowanego, jak również dostarczenia mu próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji, w ilości niezbędnej do przeprowadzenia analiz lub badań, gdy mają one związek z przeprowadzaną kontrolą;
  • żądać przedłożenia akt osobowych i wszelkich dokumentów związanych z wykonywaniem pracy przez pracowników lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy;
  • zapoznawać się z decyzjami wydanymi przez inne organy kontroli i nadzoru nad warunkami pracy oraz ich realizacją; utrwalać przebieg i wyniki oględzin za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku; wykonywać niezbędne dla celów kontroli odpisy lub wyciągi z dokumentów oraz zestawienia i obliczenia sporządzane na podstawie dokumentów a w razie potrzeby żądać ich od podmiotu kontrolowanego;
  • sprawdzać tożsamość osób wykonujących pracę lub przebywających na terenie podmiot- tu kontrolowanego, przesłuchiwać je i żądać oświadczeń w sprawie legalności zatrudnienia lub prowadzenia innej działalności zarobkowej; korzystać z pomocy biegłych i specjalistów oraz akredytowanych laboratoriów.

 

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) podlega Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej. Nadzór nad nip w zakresie określonym w ustawie sprawuje Rada Ochrony Pracy.

Państwowa Inspekcja Pracy kieruje Główny Inspektor Pracy (GIP), powoływany przez Sejm. Bezpośredni nadzór nad zakładami pracy sprawują inspektorzy pracy z okręgowych inspektoratów pracy. Są oni upoważnieni do wydawania pracodawcom nakazów, w tym również wstrzymania pracy na stanowiskach szczególnie zagrożonych.

Podstawą prawną funkcjonowania Państwowej Inspekcji Pracy, w tym jej uprawnień kontrolnych, jest Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tj. DZU z 2015 r., poz. 640, 1240) — dalej u.p.i.p. 

Zgodnie z art. 10 cytowanej ustawy do podstawowych zadań PIP należą wymienione zadania.  

  • Nadzorowanie i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bhp, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania osób niepełnosprawnych.
  • Kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy podczas projektowania budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych oraz technologii. Kontroli PIP podlegają pracodawcy, a w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy także przedsiębiorcy niebędący pracodawcami, na rzecz których jest świadczona praca przez osoby fizyczne, w tym prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek, bez względu na pod- stawę świadczenia tej pracy. Postępowanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także udokumentowanie dokonanych ustaleń. Kontrole przeprowadzają inspektorzy pracy działający w ramach właściwości terytorialnej okręgowych inspektoratów pracy. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy precyzyjnie określa zakres wzajemnych obowiązków i praw kontrolowanych i kontrolerów podczas kontroli

Zgodnie z u.p.i.p. Inspektor Pracy ma bardzo szerokie uprawnienia w ramach prowadzonej kontroli.
Może on:

  • swobodnie wchodzić na teren podmiotu kontrolowanego oraz do jego obiektów i pomieszczeń;
  • przeprowadzać oględziny obiektów, pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń oraz przebiegu procesów technologicznych i pracy; 
  • żądać od podmiotu kontrolowanego oraz od wszystkich pracowników lub osób, które są lub były zatrudnione albo które wykonują lub wykonywały pracę na jego rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, pisemnych i ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz wzywać i przesłuchiwać te osoby w związku z przeprowadzaną kontrolą;
  • żądać okazania dokumentów dotyczących budowy, przebudowy lub modernizacji oraz uruchomienia zakładu pracy, planów i rysunków technicznych, dokumentacji technicznej i technologicznej, wyników ekspertyz, badań i pomiarów dotyczących produkcji bądź innej działalności podmiotu kontrolowanego, jak również dostarczenia mu próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji, w ilości niezbędnej do przeprowadzenia analiz lub badań, gdy mają one związek z przeprowadzaną kontrolą;
  • żądać przedłożenia akt osobowych i wszelkich dokumentów związanych z wykonywaniem pracy przez pracowników lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy;
  • zapoznawać się z decyzjami wydanymi przez inne organy kontroli i nadzoru nad warunkami pracy oraz ich realizacją; utrwalać przebieg i wyniki oględzin za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku; wykonywać niezbędne dla celów kontroli odpisy lub wyciągi z dokumentów oraz zestawienia i obliczenia sporządzane na podstawie dokumentów a w razie potrzeby żądać ich od podmiotu kontrolowanego;
  • sprawdzać tożsamość osób wykonujących pracę lub przebywających na terenie podmiot- tu kontrolowanego, przesłuchiwać je i żądać oświadczeń w sprawie legalności zatrudnienia lub prowadzenia innej działalności zarobkowej; korzystać z pomocy biegłych i specjalistów oraz akredytowanych laboratoriów.

 

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!