Jak wzmocnić swoją odporność zimą? Czy zalecana jest suplementacja witamin?

Jak wzmocnić swoją odporność zimą

Zima nie jest ulubioną porą roku dla większości osób. W końcu po chwilowej euforii z powodu śniegu okazuje się, że jednak w sumie nie wiemy czemu nas ten śnieg cieszył, skoro musimy odśnieżać podjazd i samochód, a do tego wszystkiego jest jeszcze tak zimno. Ale to nie są jedyne „wady” zimy, w końcu o tej porze roku odporność co do zasady jest słabsza. Dziś podpowiemy Wam, jak ją wzmocnić. Odpowiemy też napytanie czy zalecana jest suplementacja witaminowa.

Zdrowa dieta, czyli jaka?

Dieta powinna być zbilansowana. Pewnie Was nieco zaskoczymy, ale zimą wcale nie trzeba stosować innych zaleceń żywieniowych niż latem czy wiosną, poza malutką różnicą w podaży białka. Można zjeść o małą porcję fasoli więcej czy też kawałek mięsa – rzecz jasna chudego. Badania potwierdzają, że zimą spalamy więcej kalorii. Pomyślcie tylko, że godzina joggingu takiego w szybszym tempie powoduje, że spalicie około 460 kalorii, natomiast zimą można spalić o 40-60 kalorii więcej. Zatem różnica choć wydaje się niezbyt duża, to jednak ma znaczenie. Przede wszystkim dieta powinna być oparta na dużej ilości warzyw. Muszą one zajmować ponad 75% miejsca na talerzu. Ale poza warzywami warto wprowadzić do diety tłuste ryby oraz chude mięso. Kasza, ryż czy pełnoziarnisty makaron także są bardzo ważne i należy je spożywać codziennie. Jeżeli jesteście na diecie wege, to wprowadźcie więcej białka warzywnego. Do tego warto jeszcze zjeść garść orzechów. Nie tylko to co jemy ma wpływ na odporność, ale też regularność posiłków. Pozornie wydaje się, że trzeba jeść dużo warzyw, by zachować odporność i zdrowie. Ale nie do końca to prawda. Jasne, że trzeba jeść warzywa, ale ważna jest też regularność posiłków. Należy zjadać mniejsze ilości za to 4-5 razy dziennie. Zimą można postawić na zupy kremy, które świetnie rozgrzewają organizm i dodają energii. Warto przygotować choćby zupę warzywną. Wystarczy tylko ugotować włoszczyznę, następnie ją zblendować. Można jeszcze dodać kilka łyżek śmietany roślinnej i już smaczne i zdrowe danie jest gotowe.

Dużo owoców cytrusowych – czyli dlaczego warto je jeść?

Prawdą jest, że zimą należy jadać większe ilości owoców cytrusowych, które są źródłem dużej ilości witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowych. Zaleca się więc jedzenie nie tylko pomarańczy, ale zalecane są także grejpfruty, mandarynki, cytryny, limonki czy klementynki. Bardzo duże ilości dobrze przyswajalnej witaminy C ma też kiwi. Wystarczy zjeść jeden owoc, gdyż zawiera ona ponad 100% zalecanej dziennej dawki witaminy C. Odporność daje też prawidłowa praca jelit, stąd w diecie nie może zabraknąć błonnika. Doskonałym jego źródłem są choćby jabłka. Ale raz w tygodniu warto przygotowywać kleik na bazie siemienia lnianego. Wystarczy tylko zalać dwie łyżki wrzątkiem, poczekać aż napęcznieje i wymieszać, a potem zjeść taki kleik. Może smak nie jest za ciekawy, ale rzeczywiście siemię lniane wzmacnia jelita.

Dania dobrze przygotowane

Nie tylko to co jemy się liczy, ale też to jak przygotowane są dania. Na pewno smażone jedzenie nam nie służy. Zdecydowanie lepiej postawić na dania duszone czy przygotowywane na parze. Przydatny jest też parowar. Trzeba jednak pamiętać, że są witaminy, które są rozpuszczalne w tłuszczach (mowa o A,D,E,K) co wymaga dodania do danych dań właśnie tłuszczy. Można postawić na roślinne, choćby oliwę z oliwek czy olej migdałowy. Pewne jest to, że nie można też jadać fast foodów. Jeżeli nie macie czasu na gotowanie, a zależy Wam na zdrowym odżywianiu i wzmocnieniu swojej odporności to postawcie na catering dietetyczny z Gliwic.

Czy warto zażywać suplementy na odporność?

Odpowiedź może być tylko jedna i brzmi : NIE. Przede wszystkim suplementy nie są przyswajalne, a jeżeli już to w bardzo małym stopniu, przez to ich zażywanie nie niesie za sobą korzyści dla zdrowia. Lekarze wręcz zalecają by zamiast wydawać pieniądze na jakieś suplementy, zakupić owoce. Do tego wszystkiego nie zapomnijcie, że dieta pudełkowa z Gliwic to dobry wybór, gdy chcecie spożywać tylko i wyłącznie pełnowartościowe posiłki. Przypominamy, że zimą nie należy rezygnować z aktywności fizycznych.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!