transport żywności kurierem

Podstawy diety pudełkowej bezglutenowej: Jak zacząć zdrowy styl życia?

Podstawy diety pudełkowej bezglutenowej

Dieta bezglutenowa to nie tylko konieczność dla osób zmagających się z celiakią – ostatnimi czasy jest wybierana także przez tych, którzy chcą zacząć prowadzić zdrowy styl życia. Decydując się na nią, trzeba jednak rygorystycznie przestrzegać pewnych zasad, np. dobierać odpowiednie składniki i prawidłowo przygotowywać dania. Dlatego dobrym rozwiązaniem w tym przypadku może być dieta pudełkowa bezglutenowa. Przekonaj się, na czym polega i jak pomoże Ci zadbać o zdrowie!

Na czym polega dieta bezglutenowa?

Dieta bezglutenowa, jak sama nazwa wskazuje, zawiera posiłki pozbawione glutenu. Jednak czym właściwie jest ten składnik? Gluten to białko, które występuje w nasionach kilku zbóż – żyta, pszenicy i jęczmienia. U osób z celiakią składnik ten powoduje zaburzenie wchłaniania substancji pokarmowych. Należy natomiast wspomnieć, że białko, jakie znajdziemy w ziarnach owsa, często nie wywołuje reakcji alergicznych u chorych na celiakię. Inaczej jest w przypadku pozostałych wspomnianych zbóż – są one niebezpieczne dla osób z nietolerancją glutenu, gdyż mogą powodować biegunkę, zaparcia, wzdęcia i skurcze brzucha, a także szereg innych objawów.

Z tego powodu wszystkie osoby z nietolerancją glutenu, jak i te, które zdecydowały się na rozpoczęcie diety bezglutenowej, powinny wybierać produkty, które nie zawierają w swoim składzie wyżej wymienionych zbóż (wyjątek może stanowić certyfikowany bezglutenowy owies). Zamiast nich można zdecydować się na inne produkty zbożowe, takie jak ryż, proso, gryka, kukurydza. Koniecznie należy pamiętać o ścisłym trzymaniu się określonych zasad diety bezglutenowej – nie ma tutaj miejsca na niedbałości czy zapominanie, a żaden spożywany posiłek nie może zawierać nawet śladowych ilości glutenu.

Kto może skorzystać na diecie bezglutenowej?

Dieta bezglutenowa kierowana jest przede wszystkim dla osób z nietolerancją glutenu. Dzięki jej stosowaniu chorzy mogą raz na zawsze pożegnać się z przykrymi problemami trawiennymi, a także zapobiec rozwojowi chorób, takich jak migrena, padaczka, reumatoidalne zapalenie stawów czy nawet choroby nowotworowe. Jeśli po spożyciu produktów zawierających gluten, również odczuwasz dolegliwości trawienne, np. mdłości, wzdęcia czy nieprzyjemne uczucie pełności, możesz spróbować, czy dieta bezglutenowa spowoduje w Twoim przypadku jakieś zmiany. Jeśli tak, wskazana będzie wizyta u gastrologa i upewnienie się, czy faktycznie występuje u Ciebie nietolerancja glutenu. W takiej sytuacji warto będzie kontynuować spożywanie posiłków bezglutenowych.

Co można jeść na diecie bezglutenowej?

Wybierając produkty na diecie bezglutenowej, oczywiście powinno się zrezygnować ze wszystkich tych zawierających pszenicę, żyto lub jęczmień. Jednak nawet gdy produkt na pierwszy rzut oka wydaje się bezglutenowy, warto upewnić się, czy na pewno nie zawiera tego składnika. Zdarza się bowiem, że na opakowaniu umieszcza się informację „może zawierać gluten”, co oznacza, że w zakładzie, w którym został wyprodukowany dany produkt, stosuje się ten składnik, przez co mógł on przypadkiem znaleźć się także w wybranym produkcie. Ale możesz również spotkać gluten w produktach w których byś się go nie spodziewał - wędlinach, deserach mlecznych, przyprawach jako dodatek do żywności, zagęszczacz itp.

Aby pomóc osobom na diecie bezglutenowej w wyborze odpowiednich produktów, wprowadzono certyfikowany znak Przekreślonego Kłosa. Produkty z takim symbolem zostały przebadane pod kątem zawartości glutenu, a zakład, w jakim są przygotowywane, przeszedł audyt zgodny ze standardem AOECS (Zrzeszenia Europejskich Stowarzyszeń Osób z Celiakią). Oznacza to, że wybierając produkty z tym znakiem, można mieć 100-procentową pewność, że będzie bezpieczny dla zdrowia osoby z nietolerancją glutenu.

Jak przygotowywać posiłki na diecie bezglutenowej?

Dieta bezglutenowa wiąże się z koniecznością nie tylko doboru odpowiednich składników, lecz również ich odpowiedniego przygotowania. Przede wszystkim nie powinno się przygotowywać posiłków bezglutenowych i tych zawierających gluten przy pomocy tych samych przyborów kuchennych. Nie można również smażyć obu wspomnianych rodzajów produktów na tym samym oleju. Posiłki z glutenem i bez niego nie powinny także znaleźć się jednocześnie na tym samym talerzu. Zaleca się przygotowywanie najpierw dań niezawierających glutenu, a dopiero później tych z glutenem, co w najlepszy sposób pozwoli uchronić te pierwsze przed nieoczekiwanym zanieczyszczeniem glutenem.

Dlaczego warto wybrać bezglutenową dietę pudełkową?

Jak można zauważyć, dieta bezglutenowa wiąże się z koniecznością skrupulatnego doboru odpowiednich produktów – trzeba zwracać uwagę na skład i oznaczenia niemal każdego kupowanego składnika. Podobnie sytuacja wygląda w kuchni – tam również trzeba dopilnować, aby dania z glutenem i bezglutenowe nie miały w żaden sposób ze sobą kontaktu.

  • Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie dieta pudełkowa bezglutenowa dostarczana każdego dnia prosto pod drzwi. Dzięki niej można oszczędzić wiele czasu potrzebnego na zakupy i gotowanie, jak również mieć pewność, że spożywane dania będą odpowiednie dla osoby z nietolerancją glutenu. To także gwarancja, że posiłki będą odpowiednio zbilansowane pod względem odżywczym i energetycznym, a także zróżnicowane i smaczne.
Artykuł sponsorowany


Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!