Co piąty Polak raz w miesiącu wyrzuca jedzenie, które nie jest zepsute
Według najnowszego badania Too Good To Go, aż 33% Polaków uważa, że marnowanie żywności nie szkodzi środowisku. To najwyższy wynik spośród wszystkich analizowanych krajów, w których działa aplikacja. Jednocześnie niemal co drugi badany przyznaje, że zatracił więź z jedzeniem i jego źródłem.
Marnujemy coraz więcej - mimo rosnących cen
Jak pokazują dane Eurostatu, w Polsce marnujemy 4,6 mln ton żywności rocznie, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Produkcja żywności, która ostatecznie trafia do kosza, pochłania ponad jedną czwartą globalnych zasobów wody pitnej i zajmuje powierzchnię większą niż terytorium Chin.
Zjawisko to jest szczególnie alarmujące w kontekście Światowego Dnia Żywności, obchodzonego 16 października. Aż 40% wyprodukowanej na świecie żywności trafia do kosza, a świadomość ekologiczna Polaków wciąż pozostaje niska.
Utrata więzi z jedzeniem
Badanie Too Good To Go przeprowadzone w 10 krajach wykazało, że Polacy mają jeden z najniższych poziomów świadomości ekologicznej w kontekście marnowania żywności. Dla porównania: w Portugalii tylko 10% badanych uważa, że wyrzucanie jedzenia nie wpływa negatywnie na środowisko, we Włoszech - 12%, w Austrii - 15%, a w USA - 30%.
Co piąty Polak (19%) przyznaje, że przynajmniej raz w miesiącu wyrzuca pełnowartościowe jedzenie. Jak zauważa Anna Podkowińska-Tretyn, Country Director Too Good To Go, jedzenie coraz częściej postrzegamy jako produkt jednorazowego użytku, a nie jako cenny zasób wymagający pracy i szacunku.
- Jedzenie przestaje być postrzegane jako coś wartościowego, staje się wyłącznie czymś praktycznym i jednorazowym. Takie podejście ma realne konsekwencje, co wyraźnie widać w danych o skali marnowania żywności w Polsce - komentuje Podkowińska-Tretyn.
Ufamy dacie na opakowaniu bardziej niż własnym zmysłom
Aż 61% Polaków wyrzuca jedzenie, bo nie jest pewnych, czy nadal nadaje się do spożycia. Wśród wszystkich analizowanych krajów to właśnie w Polsce konsumenci najbardziej polegają na dacie przydatności, zamiast na własnych zmysłach.
Tymczasem badania SGGW pokazują, że wiele produktów, takich jak mleko i śmietanka UHT, dżemy, majonez, kasze, pasztety czy tuńczyk w puszce, może być bezpieczna do spożycia nawet 6 miesięcy po upływie daty „najlepiej spożyć przed”, jeśli były prawidłowo przechowywane.
Potrzebna edukacja i wspólne działania
Skala marnowania żywności w Polsce wciąż sięga milionów ton rocznie. Eksperci Too Good To Go podkreślają, że potrzebna jest wielowymiarowa strategia, obejmująca edukację konsumentów, wsparcie dla biznesu i odpowiednie regulacje prawne.
Too Good To Go - walka z marnowaniem jedzenia
Too Good To Go to certyfikowana firma BCorp, która od 2019 roku działa w Polsce, pomagając restauracjom, hotelom i sklepom ograniczać straty żywności. Współpracuje z ponad 185 tysiącami partnerów w 20 krajach, a z aplikacji korzysta już 120 milionów użytkowników.
Od początku działalności w Polsce Too Good To Go uratowało ponad 17 milionów posiłków, co odpowiada redukcji 45 tysięcy ton emisji CO₂e. Według danych Projektu Drawdown (2020), niemarnowanie żywności to działanie numer jeden w walce z kryzysem klimatycznym.

