Instrumenty promocji usług gastronomicznych
- dlaczego należy promować swoją ofertę
- czym się różnią poszczególne formy (instrumenty) promocji
- co robić, aby promocja była skuteczna
Promocja (obok produktu, ceny i dystrybucji) jest jednym z instrumentów mixu marketingowego, a jej celem jest przede wszystkim aktywizowanie zachowań nabywczych konsumentów i zwiększanie sprzedaży.
Dobór działań promocyjnych zależy od strategii przedsiębiorstwa, jego rodzaju, wielkości, sytuacji ekonomicznej, realizowanych celów oraz cech rynku, na którym działa. Wyróżnić można następujące instrumenty (formy) promocji: reklama, promocja sprzedaży, public relations, marketing bezpośredni i promocja osobista. Każdy z nich spełnia inne cele.
1. Cel i rodzaje reklamy
Reklama służy przede wszystkim przekazywaniu informacji rynkowych. Cechuje ją przede wszystkim duży zakres oddziaływania i masowość odbioru.
Ze względu na rodzaj zastosowanego środka przekazu reklamy wyróżnić można:
- reklamę telewizyjną (spoty reklamowe o różnej formie i charakterze),
- reklamę radiową (informacje słowne, piosenki reklamowe),
- reklamę internetową (strony internetowe, banery reklamowe, informacje teleadresowe ),
- reklamę prasową (ogłoszenia w gazetach codziennych, czasopismach kierowanych do określonych grup czytelników, informatorach branżowych itp.),
- reklamę zewnętrzną (bilbordy, plakaty, szyldy, neony, flagi, transparenty, ogłoszenia na środkach komunikacji),
- reklamę kinową (spoty reklamowe wyświetlane przed projekcją)
- reklamę wydawniczą (wizytówki, ulotki, broszury, foldery, katalogi),
- gadżetyreklamowe (długopisy, kalendarze, breloczki, czapki, koszulki),
- reklamę na płytach CD, w książkach teleadresowych, itp.
Każdy z wymienionych nośników reklamowych ma swoją specyfikę, wynikającą z zasięgu i sposobu oddziaływania, kosztów wykorzystania, możliwości zastosowania.
2. Cel i formy promocji sprzedaży
Celem promocji sprzedaży, zwanej także promocją uzupełniającą jest krótkookresowe zwiększenie atrakcyjności oferty firmy, dla pobudzenia sprzedaży określonych towarów i usług.
Wśród różnorodnych form promocji sprzedaży możliwych do zastosowania w firmie gastronomicznej wymienić można:
- promocyjne obniżki cen, które powinny wynosić ok. 20-30% ceny wyjściowej i trwać nie dłużej niż 1-2 tygodnie,
- oferta promocyjna typu danie dnia, danie szefa (o atrakcyjnej dla konsumenta cenie),
- happy hours (określony czas, gdy obowiązują niższe ceny na wybrane produkty),
- kupony rabatowe(np. zamieszczane w gazetach), upoważniające do nabycia określonych produktów po niższej cenie,
- oferty refundowane, polegające na zwrocie części wydanych pieniędzy pod warunkiem zakupu określonych, objętych promocją produktów,
- premie w postaci innego produktu dołączanego bezpłatnie przy zakupie asortymentu promowanego,
- znaczki handlowe, które dostają konsumenci podczas każdorazowego zakupu i których odpowiednia liczba jest podstawą do otrzymania nagrody pieniężnej lub rzeczowej,
- kupony konkursowe, których posiadanie upoważnia do wzięcia udziału w konkursie lub loterii,
- pokazy, degustacje.
3. Cel i działania public relations
Zadaniem public relations (propagandy marketingowej) jest przede wszystkim stworzenie atrakcyjnego wizerunku firmy i pozyskanie zaufania opinii publicznej.
Działania podejmowane w ramach propagandy marketingowej budują silną więź z klientem i prowadzą do wytworzenia poczucia lojalności wobec firmy i jej oferty. Można wśród nich wyróżnić:
- media relations- utrzymywanie aktywnych i dobrych relacji z mediami poprzez informowanie ich o działaniach podejmowanych przez firmę czy organizowanie w tym celu spotkań z przedstawicielami prasy,
- sąsiedzkie PR- działania na rzecz najbliższego otoczenia i społeczności lokalnej, dla pozyskania jej przychylności,
- publicyty- działania na rzecz szerszej społeczności w celu pozyskania pozytywnego stosunku opinii publicznej, jej zaufania, aprobaty i poparcia, np. sponsoring imprez, udział w targach i konferencjach, inicjatywy prospołeczne,
- wewnętrzne PR- działania budujące dobrą opinię wśród pracowników firmy, którzy są dla otoczenia najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o niej.
4. Cel i rodzaje marketingu bezpośredniego
Stosunkowo nową formą działań promocyjnych jest marketing bezpośredni, który polega na wykorzystaniu przez firmę listów, telefonów, poczty elektronicznej, Internetu i innych form narzędzi kontaktu, w celu bezpośredniego komunikowania się z określonymi grupami obecnych i potencjalnych klientów.
Wyróżnić można dwa podstawowe rodzaje marketingu bezpośredniego:
- marketing bezpośredni transakcji – celem kontaktu jest w tym przypadku poinformowanie potencjalnego klienta o nowej ofercie i zachęcenie do skorzystania z niej,
- marketing bezpośredni relacji– celem kontaktu z klientem jest przypomnienie o istnieniu firmy i podtrzymanie wcześniej nawiązanych relacji.
Duża skuteczność marketingu bezpośredniego wynika z coraz większego zmęczenia konsumentów promocją masową (reklama, propaganda marketingowa) i w efekcie coraz mniejszej ich wrażliwości na przekazywane informacje. Konsument nie chce już być postrzegany jako nic nie znaczący, bezosobowy element masy odbiorców, do której kierowany jest przekaz promocyjny (głównie reklamowy). Chce być traktowany indywidualnie, chce, by uwzględniane były jego jednostkowe potrzeby.
5. Cel i istota sprzedaży osobistej
Sprzedaż osobista polega na prezentowaniu oferty firmy i aktywizowaniu chęci zakupu podczas osobistych kontaktów z nabywcami. W przypadku firmy gastronomicznej sprzedażą osobistą zajmuje się obsługujący klienta kelner.
Dzięki promocji osobistej, oprócz zachęty do zwiększenia zakupu realizowane są także inne ważne dla firmy zadania, a mianowicie:
- udzielanie pomocy i porad,
- informowanie o innych niż zamawiane produktach oferowanych przez firmę,
- budowanie wizerunku firmy,
- pozyskiwanie informacji o kliencie.
Ze względu na bezpośredni charakter oraz możliwość dostosowywania prezentowanych argumentów do potrzeb nabywcy, promocja osobista jest najbardziej skuteczną formą komunikacji marketingowej.
6. Warunki skuteczności promocji
Nadrzędnym zadaniem promocji jest osiągnięcie wysokiej skuteczności oddziaływania na zachowania nabywcze jej adresatów. Aby osiągnąć ten cel należy:
- poznać potrzeby nabywców, nawyki i uprzedzenia, nastawienie na innowacje oraz podatność na racjonalne i emocjonalne argumenty promocji i sposoby ich przekazywania,
- określić cele i oczekiwane efekty promocji,
- mieć atrakcyjne pomysły, dysponować trafnymi argumentami, utrwalającymi się w pamięci sloganami,
- stosować formy promocji najlepiej odpowiadające nabywcom,
- wykorzystywać w sposób koncepcyjnie spójny różne działania promocyjne,
- zharmonizować promocjęze wszystkimi pozostałym elementami marketingu mix,
- oceniać (w małej skali)skuteczność zamierzeń promocyjnych przed ich realizacją,
- badać wyniki promocjii oceniać skuteczność zastosowanych działań promocyjnych,
- przeznaczyć na promocję środki finansowe w takiej wysokości, żeby uzyskać przewagę nad promocją konkurencji; przyjmuje się, że powinno być to ok. 4% obrotów.
Efektywność promocji mierzona jest proporcją efektów finansowych do poniesionych nakładów. Natomiast miernikami skuteczności promocji mogą być:
- wzrost odsetka konsumentów świadomych istnienia firmy,
- wzrost liczby pozytywnych opinii wyrażanych o firmie i jej ofercie,
- znajomość sloganu reklamowego lub/i idei przekazu reklamowego firmy,
- wzrost liczby klientów odwiedzających lokal gastronomiczny,
- wzrost sprzedaży osiąganej w efekcie działań promocyjnych.
-zwracają uwagę adresata promocji (Attention),
-wywołują zainteresowanie oparte na uświadomieniu korzyści (Interest), jakie niesie ze sobą produkt lub usługa,
-budzą chęć ich posiadania (Desire)
-skłaniają do działania (Action).
Promocja jest nieodzownym elementem działalności rynkowej. Bez podejmowania działań promocyjnych, nie można liczyć na wzrost obrotów i zysku.
Do wyboru są różne rodzaje i formy działań promocyjnych. Każdy rodzaj działań ma swoją specyfikę, służy do realizacji określonego celu.
Nie wszystkie działania promocyjne wiążą się z dużymi kosztami, ale nie można też liczyć na całkiem darmową promocję. Przyjmuje się, że koszty promocji to ok. 4% obrotu formy.
Działania promocyjne muszą być dostosowane do potrzeb i oczekiwań segmentu docelowego.
Należy, w miarę możliwości, korzystać (w sposób koncepcyjnie spójny) z różnych instrumentów promocji, gdyż wzmacnia to siłę oddziaływania każdego z nich (efekt synergii).
Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.