Wyzwanie wysokiego sezonu – czystość w lokalu

Standardy czystości w lokalu gastronomicznym

Utrzymanie wysokich standardów czystości w wysokim sezonie stanowi wyzwanie nawet dla doświadczonych restauratorów. Więcej gości to nie tylko więcej zamówień i intensywna praca kuchni. To także więcej zabrudzeń i konieczność nieustannego dbania o zachowanie higieny.

Na zadowolenie gości restauracji ma wpływ to, czego często nie widać przy stolikach. To zestaw procesów i procedur, sposób zarządzania, praca personelu i przygotowanie obiektu na sprostanie oczekiwaniom gości. Jednak niezmiennie istotne jest także to, czego doświadczają bezpośrednio.

Więcej gości w restauracji to dla osób zarządzających lokalem konieczność ciągłego dbania o zachowanie czystości. Dobrze, aby przy zwiększonym wakacyjnym ruchu nie zabrakło m.in. zastawy stołowej i czystych obrusów. Aby być w pełni przygotowanym, warto zweryfikować zapasy środków czystości i płynów do dezynfekcji. W każdej restauracji zarówno w kuchni, jak i przy stolikach czystość jest podstawą – nie tylko ze względów estetycznych, ale i zdrowotnych. 

– Badanie na temat stosunku Polaków do czystości w obiektach wypoczynkowych* przeprowadzone w czerwcu dla marki Clinex pokazało, że aż dla 43% badanych ważne jest to, czy obiekt jest regularnie dezynfekowany, a kolejne 40% Polaków zaznaczyło, że sprawdza dostępność płynu do dezynfekcji dłoni – mówi Wojciech Tomaszczyk, Kierownik Działu Chemii Profesjonalnej Clinex.

Strategiczne miejsca

Regularne utrzymywanie czystości w kuchni to podstawa. Większa liczba przygotowywanych posiłków, to więcej zabrudzeń. Szczególnie warto zwrócić uwagę na tłuste zabrudzenia wymagające stosowania profesjonalnych preparatów, które dzięki zdolności do emulgowania tłuszczu, skutecznie je rozpuszczają. Nie należy zapomnieć także o sprzęcie, z którego w tym czasie kuchnia intensywniej korzysta.

Lato to nie tylko więcej gości w lokalach, ale i zmieniające się warunki atmosferyczne. Zachowanie czystości podłóg w nienagannym stanie stanowi spore wyzwanie. I tu kluczowe jest regularne sprzątanie, ale również dobranie odpowiednich dla danego rodzaju powierzchni preparatów.

Trzecim obszarem wymagającym uwagi w wysokim sezonie są restauracyjne toalety. Zwracając podczas sprzątania uwagę na szczegóły, takie jak lustra pozbawione smug, wypolerowane krany czy odpowiednia ilość produktów higienicznych, wpływamy na pozytywne doświadczenie klientów. Nawet najlepsze danie nie uratuje słabego wrażenia wywołanego nieschludną łazienką. 

Choć obecnie nie obowiązują restrykcyjne obostrzenia związane z pandemią COVID-19, to wśród Polaków, jak pokazują przytoczone wyniki badania przeprowadzonego dla marki Clinex, świadomość higieny i potrzeba dezynfekcji pozostała. Przy wejściu do sali restauracyjnej nie może więc zabraknąć dozownika z płynem do dezynfekcji dłoni np. Clinex DEZOSept Plus. Nie powinniśmy również zapominać o regularnym dezynfekowaniu całego lokalu. Ważne jest przy tym stosowanie preparatów, które jak np. Clinex DEZOFast przeznaczone są do powierzchni mających kontakt z żywnością.

Pomocne narzędzia

W wysokim sezonie wszystkie procesy związane z utrzymaniem lokalu i obsługą gości restauracji powinny przebiegać szybko, sprawnie i skutecznie. Pomogą w tym proste narzędzia, jak grafiki czy plany pracy. Dla personelu odpowiadającego za czystość obiektu pomocne są z kolei plany zastosowania odpowiednich do danych powierzchni produktów. Dzięki nim, planując schemat sprzątania kuchni czy sali restauracyjnej, nie pominiemy żadnego kluczowego obszaru.

Zielona restauracja

Warto zadbać również o zielony wizerunek lokalu. Badanie przeprowadzone dla marki Clinex wskazało, że aż 64% Polaków zwraca uwagę na stosowanie ekologicznych sposobów utrzymania czystości i wdrażanie innych działań wspierających środowisko naturalne. 40% badanych przyznało, że działania takie wpływają na ich pozytywną ocenę miejsca pobytu.

– Od kilku lat marka Clinex prowadzi program "Safe for You Safe for Earth". Dążymy do rozwijania produkcji skutecznych i wydajnych produktów profesjonalnej chemii sprzątającej z dbałością o środowisko i przyszłe pokolenia – dodaje Wojciech Tomaszczyk.

Niech ekologia zajrzy więc także na zaplecza. Wybierając produkty, których opakowania są recyklingowane, a skład zawiera naturalne składniki, dbamy o środowisko. To troska również o zdrowie klientów i personelu. 

* Badanie „Czystość w obiektach wypoczynkowych” na zlecenie marki Clinex przeprowadzone zostało przez SW Research w dniach 7-9 VI 2022 na próbie badawczej N=1050 Polaków, metodą CAWI.