Mobilna gastronomia. Jak na niej zarabiać?

Mobilna gastronomia

Polscy klienci przekonali się do mobilnej gastronomii. Wózki i rowery gastronomiczne już na stałe zagościły w krajobrazu polskich miast, zarówno tych wielkich, jak i mniejszych oraz średnich. To sprawdzony sposób na pierwszy własny biznes, ale też kontynuację dotychczasowej działalności. Mobilna gastronomia daje szerokie możliwości i pozwala płynnie dostosowywać się do potrzeb rynku. Wiąże się też z mniejszymi kosztami stałymi. Jak to w praktyce działa i co trzeba wiedzieć przed wkroczeniem w tę branżę? Tłumaczymy krok po kroku!

Co to jest mobilna gastronomia?

Mobilna gastronomia to gałąź tej standardowej, jednak stanowi świetną alternatywę wobec tradycyjnych restauracji. To wózki i rowery gastronomiczne, które ustawia się w strategicznych miejscach miasta, by oferować określony typ produktu. Szeroko rozumiany street food daje szerokie możliwości. Możesz zdecydować się na sprzedaż lodów czy kawy, ale klienci uwielbiają też sprzedawane w ten sposób gofry, frytki, langosze, zapiekanki czy inne dania tego typu. Oryginalna oferta jest zawsze w cenie. Jeśli chcesz, możesz postawić też na bardziej wyszukane potrawy – gorące zupy, kuchnię chińską i wiele innych.

Do prowadzenia mobilnych punktów gastronomicznych niezbędny jest odpowiedni pojazd. Może być to wózek lub rower gastronomiczny. Są one wyspecjalizowane w kierunku sprzedaży żywności lub napojów i zawierają sprzęt niezbędny do serwowania potraw. Marka Foodbike wytwarza zgodne z restrykcyjnymi normami wózki i rowery gastronomiczne, których wyposażenie jest dostosowane do tego, co uwzględnia oferta. Oznacza to sprzęt, naczynia, mniejsze i większe pojemniki oraz wszelkie akcesoria. Możesz zaprojektować wygląd zewnętrzny pojazdu zgodnie z własnym pomysłem. Ponadto firma może stworzyć wózek lub rower gastronomiczny na specjalne życzenie z podwójnym wyposażeniem, co ułatwia zmiany w ofercie w zależności od sezonu. Z tego powodu latem możesz parać się sprzedażą lodów, a zimą oferować na przykład aromatyczne, gorące zupy.

Ile można na tym zarobić?

Mobilna gastronomia jest bardzo dochodowym biznesem. Wózek lub rower gastronomiczny zwraca się zwykle w ciągu jednego sezonu z nawiązką. Wynika to ze znacznie niższych kosztów prowadzenia działalności – w przypadku restauracji na miejscu musisz liczyć się z cenami najmu lokalu, które w dużych miastach przekraczają 10 tysięcy złotych miesięcznie. W tym wypadku potrzebne jest Ci jedynie zezwolenie właściciela nieruchomości na to, by ustawić tam rower czy wózek gastronomiczny. Warto zamieszczać ogłoszenia w Internecie o tym, gdzie danego dnia masz zamiar się pojawić. To również świetny sposób na pozyskanie nowych klientów oraz przyciągnięcie tych stałych.

Jak w praktyce wyglądają dochody? Mobilny punkt gastronomiczny pozwala na zyski rzędu 7-10 tysięcy złotych miesięcznie, a sprawni przedsiębiorcy są w stanie zarobić nawet 20 tysięcy złotych miesięcznie. Brzmi kusząco? To nie jedynie zalety mobilnej gastronomii!

Zalety mobilnych punktów gastronomicznych

Ta forma sprzedaży ma wiele atutów, które składają się na jej przewagę nad serwowaniem żywności w lokalu.

  • Koszty prowadzenia działalności są znacznie niższe. Nie musisz przejmować się najmem lokalu. Jak każdy biznes, wiąże się to z opłacaniem ZUS-u i odprowadzaniem podatku, jednak w dalszym ciągu mobilna gastronomia jest znacznie bardziej opłacalna.
  • Mobilny punkt gastronomiczny może być też sezonowy. Jeśli chcesz specjalizować się w sprzedaży lodów czy zimnych napojów, możesz po sezonie zamknąć firmę i po prostu schować pojazd do garażu, a następnie ruszyć z nim w kolejne lato.
  • Jeśli lody nie są Twoją główną domeną lub masz pomysł na inny typ żywności, w mobilnej gastronomii jest to niezwykle proste. Wystarczy zmienić wyposażenie pojazdu.
  • Dla klientów jest to mniej zobowiązująca i mniej formalna forma jedzenia poza domem. Jest też bardzo wygodna. Mogą kupić napój lub żywność w biegu czy przed pracą, bez straty czasu.
  • Możesz prowadzić sprzedaż za pośrednictwem pracownika lub we własnym zakresie.
  • Dzięki temu, że koszty są niższe, możesz postawić na lepszej jakości produkty. Jak każdy biznes w świecie gastronomii, ten także cechuje się naciskiem na świetne przyrządzanie potraw. Warto wyróżnić się na rynku dobrymi składnikami.

Jak widzisz, mobilna gastronomia ma mnóstwo zalet, które stanowią przewagę nad tradycyjnymi restauracjami. Warto zaangażować się w tę dziedzinę już teraz, gdy konkurencja na rynku nie jest za duża, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Znajdź swoją niszę i szukaj nowych sposobów na dotarcie do klientów!