transport żywności kurierem

Jak przeciwdziałać zjawisku marnowania żywności w branży HoReCa?

Marnowanie żywności w gastronomii

W ramach akcji Warszawskiego Food Labu „no waste. food co-op” sieć hurtowni MAKRO Polska zorganizowała spotkanie poświęcone sposobom na ograniczenie marnowania żywności. Wydarzenie skierowane do przedstawicieli branży HoReCa odbyło się pod egidą Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy 24 czerwca w Akademii Inspiracji MAKRO. Pomysłodawcami i organizatorami akcji są Urząd Miasta Stołecznego Warszawa oraz Uniwersytet SWPS. Inicjatywę wspierają Glovo oraz Food Law.

Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed sektorem gastronomicznym jest marnowanie jedzenia. Z badań przeprowadzonych przez Federację Polskich Banków Żywności wynika, że zjawisko to dotyczy 56 553 ton żywności rocznie. Ponadto blisko 40% ankietowanych wyrzuca produkty napoczęte, wykazujące objawy zepsucia, a ponad 30% respondentów towary przeterminowane.

No waste food co-op

W odpowiedzi na powyższe wyzwanie Warszawski Food Lab zaprojektował i prowadzi kampanię „no waste. food co-op”, której elementem było spotkanie zorganizowane we współpracy z siecią hurtowni MAKRO Polska 24 czerwca. Jego celem było podniesienie świadomości na temat konieczności i możliwości minimalizowania marnowania jedzenia oraz zachęcenie restauratorów do przekazywania nadwyżek żywności do organizacji pożytku publicznego. Podczas wydarzenia goście mogli poznać założenia akcji, dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach zero waste oraz wziąć udział w pokazach kulinarnych przeprowadzonych przez szefów kuchni Akademii Inspiracji MAKRO.

Sprawdzone sposoby na niemarnowanie jedzenia

– Podczas spotkania podzieliliśmy się naszym doświadczeniem oraz zrealizowanymi projektami na rzecz przeciwdziałania marnowaniu żywności – mówi Beata Filiks, Kierownik Projektu ds. Zrównoważonego Rozwoju w MAKRO Polska. – Od wielu lat prowadzimy aktywności edukacyjne skierowane zarówno do restauratorów, jak na przykład ebook „Zrównoważona restauracja” oraz do naszych pracowników, między innymi kampanie informacyjne „Nie marnuję. Gotuję” i „Nie marnuję. Pakuję”. Od 2014 roku współpracujemy również z Federacją Polskich Banków Żywności – dodaje.