Stawiamy na luksusowe hotele
Branża hotelowa w Polsce rozwija się jak nigdy dotąd. Najbardziej na popularności zyskują obiekty, które proponują wysoki standard i turystykę doświadczeń, skutecznie odczarowując podróżowanie po naszym kraju. Mnożą się też adresy komfortowych hoteli, które szykują oferty już nie tylko dla klientów premium.
Zaskakujące dane przynosi najnowszy raport Hospitality Operator Beat, przygotowany przez międzynarodową agencję doradczą Cushman & Wakefield. Wynika z niego, że Polska jest najatrakcyjniejszym rynkiem hotelowym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). Pomimo wojny w Ukrainie, polski sektor znacznie poprawił wyniki i przekroczył poziom sprzed pandemii Covid-19. Badanie przeprowadzono w gronie międzynarodowych i lokalnych operatorów hotelowych obecnych w krajach CEE-12. Obiecujące są w nim również nastroje operatorów co do przyszłych wyników hoteli, szczególnie w odniesieniu do obiektów segmentu luxury.
Polacy na nowo rozkochali się w Polsce
Według Artura Koziei, biznesmena i dewelopera w branży hotelarskiej, na rynek turystyczny wbrew pozorom pozytywnie wpłynęła pandemia. - Sytuacja wywołała większe zainteresowanie Polską i krajowymi hotelami wśród naszych rodaków. Ja nazywam ten rozwijający się trend „rediscovery of Poland”. Polacy odkrywają swój własny kraj. Widzą, że jest coraz więcej obiektów oferujących wysoki poziom usług, z bardzo atrakcyjną ofertą spędzania wolnego czasu - mówi Artur Kozieja, podkreślając, że hotele to dziś już nie tylko świetny produkt wypoczynkowy, ale także inwestycyjny.
Jego spółka Europlan otworzyła niedawno wakacyjny resort z luksusowym spa i centrum konferencyjnym Radisson Blu Resort & Conference Center, Ostróda Mazury. W kwietniu gości zaprosił też do pięciogwiazdkowego Pałacu Pakoszów - butikowego hotelu w Karkonoszach.
Turystyczny boom i rosnące zainteresowanie hotelami potwierdza Agata Szulc, CEO popularnego portalu rezerwacyjnego Travelist, który umożliwia rezerwację komfortowego wypoczynku w korzystnych cenach znacznie szerszej grupie osób, niż tylko zamożnym klientom. - Ostatnie lata pokazały, że planowanie wakacyjnych wyjazdów i podróżowanie rozumiane jako „oderwanie się” i zmiana otoczenia to wciąż bardzo silna potrzeba konsumentów. I to pomimo turbulencji, takich jak pandemia, wojna za wschodnią granicą czy nawet ostatnio inflacja i wzrost cen. Potwierdzają to dane GUS z sezonu wakacyjnego 2022 roku. Wtedy liczba turystów krajowych w bazach hotelowych przekroczyła 6,5 miliona. To więcej niż w 2021 roku, ale też więcej niż przed pandemią w 2019 roku - zaznacza Agata Szulc. Przyznaje, że podróżnicze marzenia zderzają się z czynnikami makroekonomicznymi, ale Polacy nie rezygnują z wyjazdów, a co najwyżej skracają długość swoich pobytów lub szukają okazji cenowych.
- Polacy na nowo rozkochali się w Polsce, a to czego doświadczają dziś w swoim własnym kraju pozytywnie ich zaskoczyło - zauważa Agnieszka Brzostek, właścicielka biura projektów AB Concept Design, specjalizującego się w architekturze obiektów segmentu hospitality & leisure. - Sama już dawno uległam tej modzie na Polskę, dlatego pracowni projektujemy tak, jak sami chcielibyśmy wypoczywać. Począwszy od kameralnych, butikowych obiektów w odrestaurowanych, zabytkowych budynkach po duże resorty, zawsze opieramy się o wyjątkowy charakter i klimat miejsca, a Polska to bardzo zróżnicowany kraj.
Czas na odrobinę luksusu
Agata Szulc zwraca jeszcze uwagę na niezwykle wysoki standard nowych obiektów hotelowych w Polsce. - Hotelarze zrozumieli, że sam nocleg nie jest już wystarczający. Coraz większego znaczenia nabiera oferta dodatkowych atrakcji, takich jak: jakościowe restauracje, strefy wellness, SPA, aquaparki, przedszkola dla dzieci czy przestrzenie tylko dla dorosłych. Efektem jest wzrost liczby ekskluzywnych, cztero- i pięciogwiazdkowych obiektów, powstających w różnych częściach kraju - mówi.
Nowy trend już od kilku lat obserwuje Maciej Zuber, właściciel pracowni projektowej Archas Design w Bielsku-Białej, największego biura działającego na obszarze tzw. piątki beskidzkiej, która obejmuje atrakcyjne turystycznie gminy w Beskidzie Śląskim. Niemal w każdej z nich realizowane są obecnie projekty pracowni - począwszy od aparthoteli poprzez hotele po duże kompleksy hotelowo-rekreacyjne. - W ostatnim czasie najbardziej wzrosło zainteresowanie inwestycjami pod działalność hotelową w segmencie luxury - ocenia Maciej Zuber. - Dziś już nie wystarczy zapewnienie ośrodka oferującego wyłącznie piękny widok na jezioro i góry. Na przykład zaprojektowane przez nas aparthotele w kompleksie Laguna Beskidów nad Jeziorem Żywieckim mają gwarantować pobyt na najwyższym poziomie. Dlatego w nowej enklawie zaplanowaliśmy kryty basen, sale fitness, SPA a nawet jacuzzi na dachu jednego budynków - wylicza architekt. - Inwestor postanowił również zagospodarować sąsiadującą z osiedlem wyspę, na której powstanie plaża, restauracja i przystań dla łodzi.
Szefowa Travelist.pl podkreśla, że choć hotele wciąż pozostają synonimem luksusu, to dziś taką możliwość wypoczynku wybierają również osoby, które wcześniej nie mogły pozwolić sobie na wczasy w hotelu. - Kiedy 10 lat temu zaczynaliśmy naszą przygodę na rynku, wyjazdy do hoteli o wysokim standardzie wiązały się raczej z hedonistyczną zachcianką i były przeznaczone głównie dla elit. Dzisiaj coraz więcej Polaków stawia na komfortowy wypoczynek, chcąc korzystać z jakościowej infrastruktury hotelowej w Polsce. Luksusowe hotele to nie tylko przestrzeń do odpoczynku na naprawdę wysokim poziomie, ale także gwarancja wielu możliwości spędzenia czasu, także w niepogodę - dodaje.
Hotel z własną opowieścią
W opinii Agnieszki Brzostek inwestorzy nie tylko zauważają potrzebę podnoszenia jakości, ale nie szczędzą już jak dawniej trudu, aby budować swoim gościom nastrój miejsca w oparciu o zasady tzw. turystyki doświadczeń. - Goście naszych hoteli wracają do nich, stając się ambasadorami miejsca, bo pamiętają nie tylko dobrą obsługę czy smaczne lokalne wino, ale przede wszystkim oryginalny klimat tego, czego doświadczyli poznając odmienną kulturę miejsca, w którym się znaleźli - mówi właścicielka AB Concept Design.
Istotnie zmieniła się też świadomość inwestorów, którzy za sprawą dużych operatorów sieciowych nabrali doświadczeń i wiedzy w zakresie obowiązujących standardów. - Operatorzy oczekują w swoich obiektach tzw. storytelling marketingu - mówi Dawid Hajok z Agencji Kreatywnej Lemoniada, specjalizującej się w marketingu hoteli. - Piszemy te historie, czerpiąc z wartości kulturowych miejsca. Dzięki takiemu podejściu, nie powstaje wyłącznie kolejny hotel, ale miejsce posiadające swoją własną opowieść, którą znacznie łatwiej jest zainteresować gości i sprawić, żeby odwiedzili właśnie ten obiekt.
Opracowania storytellingowe agencja przygotowywała ostatnio m.in. dla pięciogwiazdkowego Hotelu Saskiego w Krakowie, pierwszego w Polsce obiektu Curio Collection by Hilton.