Kwasy Omega-3 - ogólne wsparcie dla organizmu

Kwasy Omega-3 w gastronomii

Kwasy Omega-3 są wyjątkowym budulcem komórek ludzkiego organizmu. To dzięki nim błona komórkowa może wydajniej funkcjonować, wskutek czego usprawnia wszystkie procesy życiowe. Kwasy Omega-3 wpływają korzystnie na ogólne funkcjonowanie organizmu poprzez szereg korzyści, które mu oferują.

Kwasy Omega-3 - jak wpływają na organizm?

Należy przyjąć, że kwasy Omega-3 korzystnie wpływają na ogólne funkcjonowanie organizmu, wspierając jego wiele aspektów. Mogą chronić przed nowotworami, skutecznie je zmniejszając. Zdaniem niektórych dzieje się to, ponieważ aktywują one pewne geny związane z układem odpornościowym, co blokuje nowotworom potencjalne ścieżki rozwoju. Kwasy Omega-3 wspierają także pracę mózgu. Wpływa to na ogólne procesy myślenia, rozumienia, zapamiętywania, a także kreatywność w toku całego ludzkiego życia. Skutecznie przeciwdziałają chorobie Alzheimera oraz demencji w późniejszym okresie życia. Wspomagają także ludzki wzrok, pracę serca oraz wzmacniają kości. Zwiększają także ogólną odporność oraz zapobiegają powstawaniu alergii.

Niedobór kwasów Omega-3 

Kwasy Omega-3 są związkiem, którego może w organizmie zabraknąć. Skutkuje to wówczas różnymi objawami, do których zaliczyć można na przykład alergie, które wcześniej nie występowały. Ponadto, osoba z niedoborem może odczuwać wyraźne obniżenie odporności i częste choroby, nawet o niewielkim stopniu nasilenia. Do tych bardziej poważnych problemów związanych z niedoborem zaliczyć można zaburzenia pamięci i koncentracji, miażdżycę oraz nadmierną suchość skóry, a także łamliwość i wypadanie włosów.

Nadmiar kwasów Omega-3

Tego rodzaju związek chemiczny można także przedawkować. Można do tego doprowadzić poprzez niedostosowanie się do zaleceń spożywania określonych produktów lub środków, które zawierają kwasy Omega-3. Skutkiem nadmiaru może być biegunka, która powstaje w związku spożycia zbyt wysokiej ilości tłuszczów. Co więcej, za duża dawka w organizmie może nasilić działanie leków przeciwzakrzepowych i prowadzić do niepożądanych problemów z krzepliwością. Na ten aspekt powinny zwrócić uwagę szczególnie te osoby, które miały lub mają problem z krzepliwością krwi.

Kwasy Omega-3 - jak dobrać dzienną dawkę?

Różne instytucje i instytuty wydawały swoje rekomendacje dla dziennego limitu spożycia kwasów Omega-3. Kwasy można podzielić na EPA i DHA, i to z takim podziałem można spotkać się najczęściej. Dzienny limit przyjmowania tych kwasów ustalono na 250 mg dziennie. Warto jednak zwrócić uwagę na utrzymanie właściwego stosunku między ilością przyjmowanych kwasów Omega-3 i Omega-6 na poziomie 1:5 (lub 1:6, według niektórych źródeł). Rażące pomijanie wspomnianego stosunku może prowadzić do rozmaitych problemów zdrowotnych. Zalecana ilość do spożycia będzie różniła się także w zależności od płci oraz ogólnego stanu zdrowia danej osoby. W przypadku ustalania jakichkolwiek dziennych dawek najlepiej jest skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, aby nie wyrządzić sobie niepotrzebnej krzywdy, która będzie się później ciągnęła.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!