Zapotrzebowanie na żywność ekologiczną wciąż rośnie
Zapotrzebowanie na żywność ekologiczną wciąż rośnie. Według raportu „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” w ciągu ostatnich 2 lat liczba sklepów internetowych podwoiła się. Badania IMAS International pokazują, że głównymi powodami, dla których Polacy i Polki sięgają po takie produkty jest zdrowie lub zmiana nawyków żywieniowych (wskazało tak 22,5% badanych). Mimo to nadal jest nad czym pracować – w naszym kraju jedynie 0,5% wartości całego rynku spożywczego zajmuje żywność ekologiczna. Jak przekonać Polaków i Polki do zmiany swoich nawyków żywieniowych i że warto wprowadzić do swojej diety produkty ekologiczne?
Po żywność ekologiczną warto sięgnąć głównie dzięki znaczącym różnicom pomiędzy rolnictwem ekologicznym a konwencjonalnym. Wspólnym celem zarówno rolnictwa ekologicznego, jak i konwencjonalnego jest produkcja. Jednakże w tym pierwszym przypadku wszystkie zabiegi z tym związane są ukierunkowane również na ochronę środowiska, krajobrazu oraz innych czynników środowiskowych, a uzyskany plon cechuje wysoka jakość. W rolnictwie konwencjonalnym główny cel to wielkość uzyskanego plonu, czyli maksymalna efektywność ekonomiczna.
Dlaczego warto jeść ekologicznie?
- „Kilka lat temu trafiłam do szpitala z powodów zdrowotnych, głównie z problemami układu pokarmowego. Przez to musiałam zmienić swoją dietę, więc zdecydowałam się zdrowiej odżywiać. Wiedziałam, że żywność ekologiczna mi w tym pomoże”.
- „Narodziny dziecka i gotowanie pierwszych obiadów. Chciałam dać dziecku zdrowe jedzenie bez tej ilości chemii”.
- „Przeszłam na wegetarianizm i to było główną inspiracją, żeby zwrócić większą uwagę na to, jak się odżywiam i jaki ma to wpływ na środowisko”.
– to tylko niektóre z odpowiedzi udzielonych w badaniu IMAS. Badani wskazują przede wszystkim, że kupują żywność ekologiczną ze względu na swoje zdrowie czy zmianę nawyków żywieniowych (22,5% ankietowanych).
Dlaczego jeszcze warto jeść ekologicznie? Na jakość produktów ekologicznych wpływa przede wszystkim brak środków ochrony roślin, takich jak pestycydy, herbicydy, fungicydy, których szkodliwość dla zdrowia i życia jest bezdyskusyjna i udowodniona w wielu badaniach. Dopuszczone substancje zostały pogrupowane, a ich ilość jako pozostałość w produkcie została ściśle określona rozporządzeniem. Ponadto, produkty ekologiczne mają wiele dodatkowych walorów, jak zawartość suchej masy, witamin i minerałów.
Mimo to, jak wskazują badania IMAS, Polacy wciąż mają obawy przed sięgnięciem po żywność ekologiczną.
Nie kupuję żywności ekologicznej, bo…
Na polskim rynku działa około 60 sklepów specjalizujących się tylko w sprzedaży ekożywności przez internet, a około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi. Jest więc gdzie kupować żywność ekologiczną i jest jej szeroki wybór. Co jednak blokuje Polaków i Polki przed kupowaniem? Jak pokazują dane przede wszystkim zniechęca wysoka cena (wskazało ją 45,4% ankietowanych). Badani wskazywali również, że nie kupują żywności ekologicznej, bo uważają ją za oszustwo (16,6% odpowiedzi). Bardzo dużą rozbieżność w tym stwierdzeniu można zauważyć wśród kobiet i mężczyzn (aż 20,8% mężczyzn uważa, że żywność ekologiczna to oszustwo; twierdzących tak kobiet jest 10,4%). Polacy i Polki nie zawsze ufają również certyfikatom i wolą kupować bezpośrednio od lokalnych rolników, a żywność ekologiczną traktują jako modę. W odpowiedziach można zauważyć nieufność wobec sklepowych owoców i warzyw – badani wolą uprawiać je we własnych ogródkach.
Jak wyjaśnić konsumentom, żeby mieli pewność, że mają styczność z żywnością ekologiczną?
To proste – ekolistek!
Lokalni rolnicy, żywność od znajomych mieszkających na wsi czy krótki naturalny skład nie dają gwarancji, że mamy styczność z żywnością ekologiczną. Gwarantuje to znak – ekolistek, czyli kształt liścia z białych gwiazdek na zielonym tle. Widząc taki symbol na produkcie, możemy być pewni, że kupujemy produkt w 100% ekologiczny.
Polska Izba Żywności Ekologicznej rozpoczęła kampanię Jemy Eko Warzywa i Owoce, w ramach której na stronie: jemyeko.com – która już jest źródłem informacji na temat ekożywności – będą pojawiać się materiały dotyczące m.in. warzyw i owoców, certyfikatu czy produktów dla dzieci. Kampania jest finansowana przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw.
„Projektując kampanię Jemy Eko Warzywa i Owoce, chcieliśmy przede wszystkim uświadomić konsumentom, jak odróżnić żywność konwencjonalną od ekologicznej, jakie są zalety bioproduktów, a także dlaczego – np. będąc wegetarianinem czy weganinem – należy stawiać na owoce i warzywa z upraw ekologicznych. Nie zabraknie również informacji o tym, dlaczego dietę ekologiczną warto wprowadzać już od dziecka. Wszystkie materiały będą ukazywać się na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych” – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Cały raport „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” przygotowany przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ dostępny tutaj: jemyeko.com/polski-rynek-ekozywnosci-rosnie/ [9.11.2021 r.].