5 trendów na rynku żywności na 2018 rok

5 trendów na rynku żywności na 2018 rok

Wybór wysokiej jakości produktów, zamawianie jedzenia przez telefon czy wzrost sprzedaży artykułów przekazujących pozytywne idee – to niektóre z trendów, które zdominują 2018 rok. Na co jeszcze konsumenci branży spożywczej zwrócą szczególną uwagę?

Trend 1: Uważność

Uważność (ang. mindfulness) jest obecnie jednym z najczęściej używanych terminów w kontekście codziennego życia. Co tak naprawdę oznacza i jak wpływa na kulinaria?

Za ojca uważności jest uznawany Jon Kabat-Zinn, który w 1979 roku opracował kurs leczenia oparty na medytacji buddyjskiej, którego celem było uspokojenie i zwiększenie świadomości. Uważność odzwierciedla aktualne nastawienie konsumentów do nabywanych produktów, które skupia się na zrozumieniu wartości danej marki i wsparciu poprzez zakup oferowanych przez nią artykułów.

Według Innova Market Insights mindfulness to trend nr 1 w 2018 roku, który w przypadku konsumentów rynku spożywczego wiąże się ze świadomością jakości i stanu produktu.  W USA siedem na dziesięć osób chcących dokonać zakupu pragnie najpierw zapoznać się z listą składników. Wzrasta sprzedaż produktów marek, które na opakowaniach swoich artykułów umieszczają hasła odnoszące się do pozytywnych idei np. McDonald’s w Bethesda w stanie Maryland to pierwsza restauracja sieci, która stała się „certyfikowaną zieloną restauracją”, a marki Honda i Subaru prowadzą kampanie reklamowe mające na celu pomoc nowym start-upom.

Trend 2: Książki kulinarne

W księgarniach wzrasta liczba dostępnych książek kulinarnych. Wydają je nie tylko znani szefowie kuchni, ale również influencerzy, animatorzy zdrowego odżywiania. Samodzielne przygotowywanie posiłków i deserów pozwala się zrelaksować, oderwać od pracy. Wpisuje się również w modny styl slow life, czyli celebrowanie chwil, szukanie harmonii w tym, co na co dzień robimy.

Trend 3: Bezpieczeństwo

W 2018 roku większą wagę będziemy przykładać do osobistego bezpieczeństwa. Według 10. sondażu Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego ponad jedna trzecia Amerykanów czuje się niespokojnie, odczuwa złość lub drażliwość. Zyskać mogą na tym detaliści, ponieważ ludzie będą unikać dużych grup, coraz chętniej robiąc zakupy w mniejszych, osiedlowych sklepach. Amazon i Walmart testują rozwiązanie polegające na dostarczeniu zakupów do domu i ich rozpakowaniu. Przeciwnicy tego sposobu uważają, że zmniejsza ono realne bezpieczeństwo domowników, naraża na napady i otwiera system antywłamaniowy dla hakerów. Z punku widzenia firmy, taka możliwość pozwoli na długie lata zyskać zaufanego klienta.

Trend 4: Jedzenie na telefon i wzrost HoReCa

Polacy coraz chętniej zamawiają jedzenie przez telefon lub online. Wśród ulubionych typów restauracji dostarczających żywność znajdują się te, które oferują kuchnię włoską, turecką i polską. - W 2018 liczba zamówień posiłków może wzrosnąć. Przyczynia się do tego zmiana stylu życia konsumentów, szczególnie tych pochodzących z dużych miast. Na ogół mają mniej czasu na własnoręczne przygotowywanie posiłków niż ich rodzice czy dziadkowie – mówi Piotr Gąsiorowski, Dyrektor Marketingu PPL Koral, właściciel marki Bracia Koral – Lody Jak Dawniej. – Rośnie również potencjał sprzedażowy segmentu HoReCa. Szczególnie wtedy, kiedy temperatura na zewnątrz nie rozpieszcza, coraz częściej korzystamy z oferty punktów gastronomicznych – dodaje Gąsiorowski. Według raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022” wartość rynku HoReCa zwiększyła się o ponad 7 proc. w porównaniu do 2016 roku.

Trend 5: Rosnące oczekiwania klientów

Polscyzkonsumenci detaliczni są coraz bardziej wymagający. Tylko w 2016 roku na żywność ekologiczną wydaliśmy o 100 mln zł więcej niż rok wcześniej. – Zwiększa się świadomość polskiego nabywcy, który z większą uwagę przygląda się liście składników danego artykułu, czy stawia na wyroby sprawdzonych, krajowych producentów. Najwyższej jakości składniki, starannie dobrani dostawcy oraz doświadczenie twórców to cechy, które wyróżnią brand. To one w dużej mierze przyczyniły się również do sukcesu marki Bracia Koral – Lody Jak Dawniej – dodaje Piotr Gąsiorowski, Dyrektor Marketingu PPL Koral.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!