dpdpickup

Skuteczny marketing dla gastronomii

Skuteczny marketing dla gastronomii

Wyśmienita kuchnia i dogodna lokalizacja nie wystarczą, by przyciągnąć nowych klientów, jeśli nie wiedzą oni o istnieniu danego lokalu. Poza tradycyjnymi formami promocji, warto zatem zadbać także o obecność w internecie. Jak? Poznaj kilka sposobów na skuteczny marketing dla gastronomii.

1. Google Moja Firma

Lokale gastronomiczne w szczególności powinny mieć własne wizytówki w witrynie Google. Dzięki nim zwiększą swoją widoczność w wyszukiwarce i Google Maps, a także szansę na dotarcie do potencjalnych klientów. Co powinno się w nich znaleźć? Przede wszystkim takie informacje, jak nazwa firmy, logo, lokalizacja, aktualne godziny pracy, zaktualizowane menu, dane kontaktowe czy link do strony internetowej. Google Moja Firma pozwala również na publikowanie wpisów, opinii oraz reklam. Warto zatem regularnie prowadzić swoją wizytówkę i dbać o opinie, gdyż dzięki temu można przyciągnąć uwagę klientów szukających lokali godnych polecenia.

2. Strona internetowa

Podstawą działalności jest oczywiście strona internetowa. Powinna odpowiadać na potrzeby techniczne i komunikacyjne danego lokalu gastronomicznego, a jednocześnie być czytelna dla odbiorców (zawierać łatwą i zrozumiałą nawigację). Przeglądając jednak różne strony można zauważyć, że znaczna część z nich nie jest w pełni uzupełniona i na bieżąco aktualizowana, a to duży błąd. Nie zawierają aktualnego menu wraz z cennikiem (od tego zależy, czy odbiorca odwiedzi daną restaurację bądź kawiarnię), godzin pracy, konkretnej lokalizacji (lub kilku), danych kontaktowych czy odnośników do social mediów. Warto zatem zadbać o te aspekty, by nie tracić potencjalnych klientów.

W przypadku, gdy lokal umożliwia złożenie zamówienia online oraz dostawę pod dany adres bądź odbiór osobisty, na stronie należy oczywiście umieścić w widocznym miejscu stosowną informację (najlepiej u góry strony w formie czytelnego buttonu „Zamów online”). Cały proces powinien być prosty, szybki i klarowny. Odbiorcy powinni móc z łatwością wybrać dania z menu, a także sposób dostawy i formę płatności. W tym miejscu warto również przypomnieć o aktualnych promocjach, które dodatkowo zachęcą ich do złożenia większego zamówienia.

3. Social media i influencer marketing

Co jeszcze wpływa na skuteczny marketing dla gastronomii? Oczywiście prowadzenie profili w social mediach, które umożliwiają łatwy kontakt na linii klienci-lokal oraz budowanie zaangażowanej społeczności wokół marki. W szczególności warto skupić się na Facebooku i Instagramie, gdyż serwisy te oferują funkcjonalności dostosowane do potrzeb lokali gastronomicznych. Przykładowo na Facebooku istnieje specjalny szablon strony dla restauracji i kawiarni, gdzie możliwe jest wyróżnianie zdjęć i ważnych informacji o dostępnym menu, godzinach pracy, lokalizacji oraz recenzji klientów. Ponadto można ustawić wyraźne CTA w formie niebieskiego buttonu u góry strony „Złóż zamówienie” z przekierowaniem na stronę internetową (znacząco wpłynie to na zwiększenie liczby zamówień).

Na Instagramie zaś na koncie firmowym można wybrać kategorię „Restauracja”, a w opisie umieścić lokalizację lokalu, link do strony oraz przycisk działania „Zamów jedzenie” z wybranym partnerem (np. Glovo, pyszne.pl, Uber Eats czy Wolt). Warto również dodać wyróżnione relacje, takie jak „Oferta/Menu” wraz z cennikiem, „O lokalu” i „Opinie”. Dzięki tym działaniom profil będzie spełniał nie tylko cele wizerunkowe, ale i sprzedażowe. Dobrym pomysłem jest też wykorzystywanie reklam w social media, aby zwiększyć zasięg i dotrzeć do potencjalnych klientów w danej okolicy.

Prowadząc lokal gastronomiczny, warto również zadbać o kreatywny content w postaci:

  • Apetycznych zdjęć i wideo (dania z menu)
  • Angażujących grafik (np. głosowanie reakcjami na pytania typu „co wolisz”)
  • Odwołania do marki (jej historii, pracowników, kulisów np. powstawania dań czy typowego dnia w lokalu)
  • Nietypowych świąt (np. Dzień Czekolady, Sernika, Frytek czy Kawy)
  • Relacji z ważnych wydarzeń
  • User-generated content (treści tworzonych przez odbiorców).

Coraz częściej lokale gastronomiczne nawiązują również współpracę z większymi bądź mniejszymi influencerami. Dzięki nim zwiększają swoje zasięgi oraz budują lojalną bazę klientów. Kogo warto zaangażować? Przede wszystkim twórców prowadzących blogi kulinarne np. Maciej Je, Wrocławskie Podróże Kulinarne, Krytyka Kulinarna, Pojedzone czy Z Widelcem po Wrocławiu. Można też oczywiście influencerów lifestylowych, ale wtedy trzeba się liczyć z mniej merytorycznym materiałem.

4. Eventy

Kolejnym sposobem na skuteczny marketing dla gastronomii jest organizacja przyciągających uwagę eventów. Najlepiej, gdyby były one powiązane tematycznie z działalnością danego lokalu, choć nie jest to obowiązkowe. Ważne, aby tak były nagłośnione, by przyszło na nie jak najwięcej osób. Jak to zrobić? Przede wszystkim warto nawiązać współpracę biznesową, w ramach której zostaną zaproszeni specjaliści z danej dziedziny oraz (opcjonalnie) zakupione darmowe napoje bądź atrakcyjne zniżki dla uczestników. Przykład: bezpłatne spotkanie dla blogerów Środa Dzień Bloga 2021 na Plażówce Saskiej, gdzie każdy uczestnik otrzymał po dwa darmowe napoje na barze, a następnie podczas networkingu kolejne kupował już we własnym zakresie.

Organizacja takich szkoleń wpływa na zwiększenie rozpoznawalności lokalu oraz potencjalnej bazy klientów. Aby dodatkowo wypromować takie wydarzenie, warto w porozumieniu z organizatorem przygotować posty w social media oraz (opcjonalnie) informację prasową do mediów branżowych.

5. Współpraca z dostawcami

Ostatnim sposobem na zwiększenie sprzedaży jest oczywiście nawiązanie współpracy z partnerami, czyli platformami do dostaw jedzenia. Do najpopularniejszych zalicza się: Glovo, Uber Eats, Wolt oraz pyszne.pl. Dzięki nim klienci mogą za pośrednictwem aplikacji mobilnej wygodnie zamawiać posiłki, często otrzymując przy tym atrakcyjne rabaty. Lokal jednak musi liczyć się z mniejszymi przychodami, gdyż musi opłacić stosowną prowizję od każdego zamówienia.

Co zrobić, gdy na koniec dnia zostaje jedzenie? W takiej sytuacji warto zostać partnerem aplikacji umożliwiającej walkę z marnowaniem żywności - Too Good To Go bądź Foodsi. Dzięki temu jedzenie zostanie uratowane, a lokal otrzyma częściowy zwrot za zamówienie. Wystarczy wystawić paczkę na sprzedaż, a z pewnością znajdą się jacyś chętni.

Autorka: Ewelina Wolszczak

Słowa kluczowe
programy marketingowe marketing gastronomiczny metody marketingowe