Niezbędne narzędzia w pracy managera i właściciela lokalu gastronomicznego

Niezbędne narzędzia w pracy managera i właściciela lokalu gastronomicznego

Kilkanaście lat temu do prowadzenia działalności wystarczał gruby zeszyt, wielki kalkulator, telefon stacjonarny, kasa fiskalna i wpis w Panoramie Firm. Co „poważniejsi gracze” dysponowali komputerami stacjonarnymi, faksem, a nawet komórką. Niesamowity rozwój technologii, jaki nastąpił w ciągu ostatnich 2 dekad, sprawił że tamte czasy wspominamy z niedowierzaniem i odczuwamy, jakby dzieliło nas od nich co najmniej stulecie. Dziś przedsiębiorcy, dysponują szeregiem narzędzi mobilnych usprawniających pracę, umożliwiających szybki rozwój biznesu i obniżających koszty jego prowadzenia. Świat gastronomii dysponuje co najmniej 5 tego typu narzędziami, poznajmy je lepiej.

EFEKTYWNE POZYSKIWANIE KLIENTÓW

Bez nich nic nie ma sensu. Przekonał się o tym każdy, kto musiał zamknąć niedochodowy biznes. W związku z tym firmy prześcigają się w walce o uwagę i zainteresowanie potencjalnych gości. Kiedyś duży nacisk kładziono na reklamy w lokalnej prasie, bannery i ulotki, były też czasy portali typu Groupon i inne wynalazki. Co sprawdza się teraz? Coraz silniej widoczny jest trend „nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz” - firmy wykorzystują ten portal jako narzędzie reklamowe, tablicę ogłoszeń na temat aktualnej oferty, poszukiwań pracowników itp. Facebook pozwala na podanie szczegółowych informacji - od adresu i dokładnej mapki, przez godziny otwarcia, dane kontaktowe oraz na umieszczanie dowolnych informacji na tematy związane z działalnością, a także otrzymywanie recenzji od gości. Umiejętnie prowadzony pomaga zrzeszać ogromne społeczności, dzięki czemu wiele lokali nie czuje potrzeby zakładania stron internetowych. Co jeszcze działa? Na pewno Instagram, który umożliwia szerokie zasięgi pięknym i odpowiednio opisanym zdjęciom (hashtagi), co daje lokalom szansę na promocję oferty, wnętrz, ludzi. Narzędzia te mogą być bezpłatne, a przy nawet niewielkiej inwestycji w kampanie i posty sponsorowane pozwalają na dotarcie do dużych społeczności, promując samo miejsce, wyróżniając je na tle konkurencji, budując jego pozycję i zaufanie wśród klientów.

FB i Instagram - to miejsca, gdzie polski internauta szuka informacji na temat lokali, ale też opinii i recenzji na ich temat. To one często wpływają na jego decyzje, co do wyboru lokalu na szybki lunch, obiad z dziećmi, randkę z ukochanym czy drinka z kumpelami. Recenzje sprawnie funkcjonują też na portalach będących katalogami lokali, dostępnymi również w formie aplikacji. Przez lata najbardziej rozpoznawalnym na rynku, w tym segmencie był portal gastronauci.pl, który potem przemienił się w Zomato. Na świecie ogromną popularnością cieszy się także Tripadvisor oraz niedoceniany w Polsce Foursquare.

SPRAWNA OBSŁUGA

Przyciągnąć uwagę klienta to jedno. Obsłużyć go w taki sposób, by chciał do nas wracać, to zupełnie inna historia. Na wrażenia wpływ ma wiele czynników - od wystroju, przez obsługę, po jedzenie, jednak wszystko to może iść na marne, jeśli nasz gość będzie stał w długiej kolejce, a na kawę będzie musiał czekać pół godziny. Narzędzi do sprawnego przyjmowania, rozliczania zamówień i przekazywania ich do realizacji jest wiele. Do dyspozycji mamy stacjonarne, tradycyjne systemy POS (z ang. point of sale - punkt handlowy), które są zdecydowanie droższe i sprawdzają się raczej w bardzo dużych i skomplikowanych strukturach oraz systemy mobilne. Te drugie to nowoczesne, przenośne systemy takie jak POS, które są intuicyjne, szybkie, łatwe w obsłudze, a przy tym niedrogie. To idealne narzędzia dla małej i średniej gastronomii, które nie tylko usprawniają obsługę (szybkie przyjmowanie zamówień i przekazywanie ich do kuchni itp.), ale też pomagają w zarządzaniu firmą (ułatwiają prowadzenie stanów magazynowych, planowanie zakupów) także zdalnie, poprzez aplikację z poziomu telefonu komórkowego. Nowoczesne systemy POS oferują managerom i właścicielom lokali wiele funkcji za niewielkie pieniądze, mieszcząc się przy tym wszystkim w niewielkich urządzeniach - telefonach i tabletach. Nie zajmują tym samym tak wiele miejsca, jak tradycyjne systemy i mogą być obsługiwane także poza lokalem (np. w ogródku).

ZARZĄDZANIE LOKALEM

Nowoczesne systemy POS są świetnym narzędziem do zarządzania lokalem. Przykładowo - niektóre systemy POS, poza obsługą gości, umożliwia swoim klientom śledzenie stanów magazynowych, by nigdy nie zabrakło żadnego produktu oraz proste i czytelne raportowanie, na podstawie którego można sprawnie reagować na przeróżne sytuacje, dla optymalizacji zysków i usprawniania procesów w pracy. W raportach, jak na dłoni, widać wszystkie potrzebne do prowadzenia biznesu informacje - co, jak i kiedy sprzedaje się najlepiej i kto z obsługi ma w tym największy udział. Zdalny i możliwy w każdej chwili podgląd do finansów, statystyk i stanów magazynowych pozwala na szybkie i przemyślane reakcje - szybkie uzupełnienie półek magazynowych, zmianę w menu, rezygnację z  nieopłacalnych pozycji, wyeksponowanie tych najbardziej popularnych, upomnienie personelu itp. Zarządzenie na podstawie danych w systemie POS możliwe jest z poziomu telefonu, tabletu czy komputera, z dowolnego miejsca - wystarczy dostęp do internetu i mobilnej aplikacji. Ile to kosztuje? Zazwyczaj jest to abonament miesięczny od 100 do kilkuset złotych miesięcznie, w zależności od pakietu.
Pakiety zaczynają się już od złotówki dziennie, co jest bardzo niewielkim kosztem, przy pakiecie funkcji, jakie oferują.

ZAMÓWIENIA ONLINE I DOSTAWY

Tempo życia, długie godziny pracy, korki, czy po prostu wygoda - to powody, dla których coraz częściej decydujemy się na jedzenie „na telefon”. Obserwując trendy, lokale wychodzą naprzeciw klientom, udostępniając dogodne formy zamówienia i dowozu jedzenia. Prym wiodą aplikacje Uber eats, Pyszne.pl czy Pizzaportal.pl, posiadające szeroką ofertę lokali, gwarantujące szybką i sprawną dostawę. Portale te pobierają prowizję od transakcji od strony sprzedającego, a czasem także od kupującego. Jej wysokość zależy od firmy, a także od zakresu usług. Jeśli restauracje są w niej skatalogowane, opisane oraz zrecenzowane przez użytkowników, to pełnią typowo reklamową rolę i opłata ta jest niższa. Na przykład w przypadku Uber eats portal ten dysponuje także kierowcami, pośrednictwo dotyczy więc nie tylko procesu zamówienia, ale też samej dostawy, prowizja od transakcji sięga wówczas nawet 30-40 procent. O sensie współpracy z portalami muszą zadecydować same lokale. Warto wziąć pod uwagę, że mimo wysokich opłat pobieranych przez portale, zyskują oni znacznie większe zasięgi i nieosiągalne wcześniej możliwości reklamowe.

UTRZYMANIE KLIENTÓW - PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE

Rzadko która branża rozwija się i ewoluuje tak dynamicznie, jak gastronomia. Sytuacja na rynku zmienia się tak szybko, że czasem trudno nadążyć za kolejnymi otwarciami i zamknięciami lokali. Konkurencja nie śpi, a walka o klienta trwa nieustannie. Jednym ze sposobów na utrzymanie klientów jest stworzenie ciekawego i atrakcyjnego dla gości programu lojalnościowego. Kartoniki na 10 kawę gratis to już przeżytek - coraz większą popularnością cieszą się aplikacje mobilne. Dzięki nim portfel klienta jest lżejszy o kilkanaście kartoników z różnych lokali. Same lokale zyskują za to kolejną możliwość komunikowania się z klientem - informowania go poprzez aplikację (powiadomienia typu push) o nowościach w karcie, specjalnych ofertach dla stałych klientów itp. Właściciele mają też większą kontrolę nad przyznawanymi nagrodami i gratisami, w przeciwieństwie do pieczątek, które mogły być nabijane po znajomości przez obsługę. Korzystanie z aplikacji (obecność w katalogu restauracji) wiąże się z miesięczną opłatą rzędu 50-150 zł. Ciekawa alternatywą jest dodatkowa funkcja z programem lojalnościowym w Storyous POS. Klienci systemu mogą za niewielką dopłatą dokupić tę funkcję, co znacznie ułatwia lokalizowanie klientów i sprawia, że jesteśmy miejscem do którego chce się wracać.

Jak widać świat dzisiejszej gastronomii dysponuje wieloma narzędziami, które za niewielkie pieniądze, umiejętnie użytkowane, znacznie ułatwiają funkcjonowanie lokalom, poszerzając krąg ich klientów. Nie ruszając się zza biurka czy baru, przy minimalnym nakładzie finansowym a często i bez niego, możemy docierać do szerokich i zaangażowanych społeczności, wpływając na ich wybory i decyzje zakupowe . Sukces zależy od odpowiedniego rozeznania na rynku, wyboru odpowiednich narzędzi i umiejętnego ich użytkowania.

Słowa kluczowe
programy marketingowe marketing gastronomiczny rozwijanie restauracji zarządzanie gastronomią