Jakość i standardy to klucz do rentownej restauracji

Większość właścicieli restauracji, barów czy hoteli zdaje sobie sprawę z tego, że jakość i bezpieczeństwo to fundament każdego biznesu gastronomicznego. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, ile czynników trzeba spełnić, by wyprzedzić konkurencję i rozwijać biznes.

By osiągnąć sukces w branży gastronomicznej, musimy nadać naszej ofercie cechy, które odróżnią nas – oczywiście pozytywnie – od konkurencji. Bardzo ważne miejsce wśród nich zajmuje jakość.

Jak definiujemy pojęcie jakości?

Platon określał jakość filozoficznie jako pewien stopień doskonałości. W czasach nam współczesnych definicje tego pojęcia są bardziej przyziemne: według „Słownika języka polskiego PWN” jest to wartość czegoś lub zespół istotnych cech przedmiotu wyróżniających go spośród innych. W naszym przypadku jakość moglibyśmy scharakteryzować także jako standard całości świadczonych usług.

Na jakich polach oceniamy jakość w gastronomii?

Jakość usług gastronomicznych ocenić można na trzech polach:

  • OFERTA: smak podawanych dań i napojów, gatunek używanych produktów, standard przygotowania posiłków;
  • OBSŁUGA: kompetencje, zachowanie i wygląd personelu, higiena osobista, realizowanie ustalonych standardów;
  • LOKAL: stan techniczny, czystość, wystrój, lokalizacja, atmosfera.

Dlaczego jakość i standardy są kluczowe?

Możemy zainwestować bardzo duże środki w marketing, aby przyciągnąć do restauracji wielu nowych gości, jednak prawdziwą sztuką jest ich utrzymanie. Jest to możliwe jedynie dzięki zaoferowaniu jakości, która spełnia ich oczekiwania.

W biznesie gastronomicznym kluczem do sukcesu – rozumianego jako maksymalizacja zysków – jest satysfakcja gości. To ich odbiór naszego lokalu na wielu poziomach decyduje o tym, czy będą do nas wracać, zamawiać więcej i polecać nas innym.

Konsekwencje braku dbałości o jakość

Gość, którego oczekiwań nie zaspokoimy, w najlepszym razie „tylko” więcej nas nie odwiedzi, a w najgorszym będzie rozpowszechniał negatywną opinię w swoim otoczeniu. Negatywny marketing szeptany może poważnie zaszkodzić naszej reputacji.

By utrzymać w lokalu odpowiednią jakość, świadomość jej wagi musi mieć nie tylko sam właściciel, lecz cały zespół. Często zdarza się, że oszczędności prowadzą do używania gorszych produktów lub zaniedbań w zakresie czystości lokalu, itp.. Tego typu praktyki mogą nie tylko odstraszać naszych gości, ale również narazić nas na konsekwencje prawne, np. w razie zatrucia gościa lub wypadku pracownika.

Jak zapewnić wysoką jakość w restauracji?

Aby zapewnić wysoką jakość usług, należy ustalić odpowiednie standardy i zapoznać z nimi wszystkich pracowników, a następnie konsekwentnie egzekwować ich stosowanie. Hasła takie jak „klient – nasz pan” mogą brzmieć banalnie, ale w gastronomii są nieodzowne.

Poniżej znajdziesz film, w którym omawiam kluczowe aspekty wprowadzania i utrzymania wysokiej jakości w restauracji. 

Zadowolony gość najprawdopodobniej będzie do naszego lokalu wracał, będzie składał wyższe zamówienia i dawał wyższe napiwki, a także zapewni nam pozytywny marketing szeptany. Kluczem do rentowności restauracji jest jakość i standardy, które przyciągną i zatrzymają klientów. Pamiętajmy, że to jakość – nawet w wyższej cenie – zawsze się obroni.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

Artykuł redakcyjny