Jakie cechy powinna posiadać osoba do pracy w zawodzie kelnera

Uprzejmy i fachowy personel kelnerski to największy atut restauracji i jeden z najistotniejszych elementów gwarantujących jej sukces, Pracodawcy poszukują ludzi godnych zaufania, lojalnych, umiejących współdziałać w zespole, dobrze się prezentujących, zdrowych, odpowiednio wykwalifikowanych i jednocześnie sumiennych. Prezencja kelnera / kelnerki decyduje o pierwszym wrażeniu gości i w dużym stopniu wpływa na ich pozytywną opinię o lokalu. Goście odwiedzający restaurację oczekują od kelnera / kelnerki uprzejmej i fachowej obsługi, ale jednocześnie oceniają jego / jej wygląd zewnętrzny, postawę i zachowanie.
Osoba pracująca w zawodzie kelnera powinna odznaczać się pewnymi predyspozycjami, wśród których najważniejsze są cechy osobowe, predyspozycje fizyczne oraz posiadane umiejętności.
Cechy osobowe
Na pierwszy plan wysuwają się te cechy, które sprzyjają rzetelnemu wykonywaniu obowiązków zawodowych, oraz te, które ułatwiają kontakty interpersonalne. Należą do nich:
- odpowiedzialność - wynika z wewnętrznej motywacji do pracy i opiera się na wewnętrznym przekonaniu, że każde powierzone zadanie należy wykonywać najlepiej jak się potrafi;
- samorealizacja - polega na robieniu tego, co przynosi satysfakcję i do czego ma się predyspozycje;
- chęć samodoskonalenia - świadome rozwijanie własnych możliwości i umiejętności;
- wytrwałość w dążeniu do sukcesów - polega na cierpliwym dążeniu do celu, metodą małych kroków; cecha ta wiąże się także z umiejętnym przyjmowaniem porażek i wyciąganiem z nich wniosków;
- umiejętność pracy w grupie - rzutuje na relacje ze współpracownikami i przełożonymi;
- umiejętność przekonywania - bardzo ważna cecha, decyduje o skutecznym i profesjonalnym wpływaniu na decyzje gości w sprawie składanego zamówienia;
- optymizm - postawa wyrażająca pozytywne nastawienie do siebie i do innych, pozwalająca łatwiej radzić sobie ze stresem w pracy;
- poczucie humoru — niezmiernie przydatna cecha w zawodzie kelnera, ułatwia kontakty międzyludzkie, pozwala rozładowywać napięcia, pomaga wybrnąć z kłopotliwych sytuacji;
- dbałość o wygląd — wygląd zewnętrzny kelnera / kelnerki rzutuje na opinię o restauracji, ponieważ jest on / ona tym pracownikiem, którego najczęściej widują goście;
- kultura osobista — zespół cech, które gwarantują odpowiednie zachowanie kelnera / kelnerki bez względu na czas, miejsce i okoliczności;
- uczciwość — cecha gwarantująca zachowanie norm moralnych w pracy zawodowej, przydatna we współpracy z zespołem pracowników, kierownictwem i gośćmi.
Predyspozycje fizyczne
Wśród predyspozycji fizycznych największe znaczenie mają cechy związane ze specyfiką pracy kelnera, tzn, ciągłym kontaktem z ludźmi i pracą w ruchu.
Pożądane umiejętności
Ich posiadanie ułatwia wypełnianie obowiązków zawodowych.
Umiejętności |
Charakterystyka i zastosowanie |
Znajomość języków obcych |
Kelner powinien swobodnie posługiwać się dwoma językami obcymi w stopniu przynajmniej podstawowym, tak aby bez problemu komunikować się z gośćmi obcojęzycznymi — a już na pewno powinien bez kłopotów umieć przedstawić ofertę restauracji (menu) w języku obcym. |
Umiejętność obsługi komputera |
Przydatna do obsługi, systemu komputerowego w restauracji (wprowadzanie zamówień, wystawianie rachunków itp.). |
Wysokie kwalifikacje |
Dobry kelner / kelnerka powinni perfekcyjnie opanować zasady obsługi i stosować je odpowiednio do sytuacji. |
Doświadczenie zawodowe |
Pożądane w wielu wypadkach, ale liczy się przede wszystkim dobre opanowanie metod obsługiwania. |