Market świeżości DPD

Jak obniżyć koszty w lokalu gastronomicznym

Jak obniżyć koszty w gastronomii

Prowadzisz interes gastronomiczny, ale zysk cię nie satysfakcjonuje? Zobacz, jak zredukować wydatki i wyjść na swoje.

Prowadzenie lokalu gastronomicznego to przygoda dynamiczna, a jak pokazały ostatnie miesiące, także pełna wahań i niespodziewanych trudności. Kiedy bilans zysków i strat zaczyna cię niepokoić, warto poszukać oszczędności - pamiętaj, że brak spodziewanego zysku to już strata! Także gdy twoja sytuacja ekonomiczna jest całkiem dobra, może być jeszcze lepiej. Oto kilka propozycji działań, dzięki którym możesz zaoszczędzić nawet kilkaset złotych miesięcznie.    

Weź pod lupę wszystkie koszty

O tym, czy lokal przynosi zysk, czy generuje straty, powie ci szczegółowe zestawienie kosztów działalności oraz związanych z nią przychodów. Swoje wydatki związane z prowadzeniem lokalu możesz podzielić na trzy filary: koszty personelu, surowca oraz koszty operacyjne.

  • Przeanalizuj koszty związane z utrzymaniem personelu. Zapewne nie zatrudniasz ponad potrzeby, nieetyczne byłoby też obniżanie pensji pracownikom. Możesz jednak się zastanowić, czy np. rozkład sił n danych zmianach jest adekwatny do natężenia pracy w poszczególne dni tygodnia lub pory dnia i dokonać zmian w grafiku, tak by goście byli obsługiwani sprawniej.
  • Jak zaoszczędzić na kosztach surowca? Złym pomysłem jest obniżanie wydatków poprzez wybór gorszych odpowiedników dotychczas stosowanych produktów, jednak warto przeanalizować, czy twój dostawca rzeczywiście oferuje produkty w najkorzystniejszej cenie. Niekiedy dobrym pomysłem jest korzystanie z usług jednej firmy, bo to pozwala np. na otrzymywanie rabatów lojalnościowych i darmowych dostaw, a innym razem bardziej opłacalne będzie kupowanie w różnych miejscach. Zrób dokładną symulację i wybierz opcję najatrakcyjniejszą finansowo. Uwaga: nie wpadaj w pułapkę promocji i kupowania dużych ilości na zapas! Przelicz, jaka ilość poszczególnych produktów jest potrzebna do wyprodukowania określonej liczby świeżych i pełnowartościowych dań i kupuj tylko tyle. Jeśli kupisz za dużo towaru naraz, może to skutkować, że nie sprzedaż wszystkiego zachowując jednocześnie najlepszą jakość produktu, a więc obniżeniem jakości usług, albo wyrzucaniem nadwyżek do kosza. W każdym przypadku stracisz. Pamiętaj, że świeże składniki procentują lepszymi doznaniami kulinarnymi, a co za tym idzie - zadowoleniem gości z twoich usług i lokalu, którzy najpewniej do ciebie wrócą i polecą twój lokal znajomym.
  • Kontroluj koszty operacyjne, czyli wszystkie wydatki niezwiązane z zatrudnieniem i zakupem surowca. Należą do nich m.in. koszty utrzymania czystości, zakupu materiałów biurowych, prowadzenia księgowości, wydatki na czynsz, media itd. Oblicz np., jaka ilość środków czystości jest potrzebna na dany metraż, oraz zmotywuj personel, by dla dobra środowiska nie zużywał więcej chemii, niż to konieczne.  

Jeżeli oferujesz posiłki na wynos, przeanalizuj koszty z tym związane - ceny opakowań oraz dostawy. Poproś pracowników, by pytali, czy dołączyć do zamówienia sztućce lub serwetki. Pozwoli to ograniczyć liczbę generujących koszty tzw. jednorazówek.

Porównaj oferty dostawców mediów

Sprawdź, jakie ponosisz koszty związane z dostawą prądu, gazu, wody, usług telekomunikacyjnych, abonamentów radiowo-telewizyjnych i praw do odtwarzania w lokalu muzyki. Przeanalizuj ofertę konkurencji i albo negocjuj ceny z dotychczasowym dostawcą, albo zmień umowę na korzystniejszą u innego operatora. W skali roku to mogą być naprawdę duże oszczędności.

Jeżeli niepokoi cię duże zużycie np. prądu lub gazu, sprawdź, czy wszystkie urządzenia są sprawne (czy np. z kranów lub spłuczek nie wycieka woda, czy chłodziarki są energooszczędne, jakie są świetlówki itp.). Rozważ zastosowanie bardziej ekologicznych rozwiązań, np. czujników ruchu do oświetlenia, perlatorów w kranach itd.). Przyjrzyj się nawykom personelu i ewentualnie zasugeruj zwracanie uwagi na bardziej efektywne korzystanie ze zmywarki, ekonomiczne używanie klimatyzacji, prawidłowe ogrzewanie i wietrzenie lokalu itp. Możesz także zrezygnować z emitowania muzyki objętej abonamentem ZAIKS i korzystać z darmowej udostępnianej w ramach tzw. creative commons.

Zainwestuj w program do zarządzania gastronomią

Ponieważ najlepsze efekt w oszczędzaniu osiągniesz, analizując wydatki regularnie, z miesiąca na miesiąc, rozważ, czy nie warto zainwestować w program, który pozwoli ci zebrać wszystkie koszty i szybko je przeanalizować.

Na tym nie warto oszczędzać!
Nie obniżaj jakości używanych produktów spożywczych, klienci od razu to wyczują. Nie zmniejszaj także częstotliwości sprzątania lokalu, aby zaoszczędzić na środkach czystości. Nie rezygnuj z reklamy, ale rozważ jej formę - obecnie najlepiej się sprawdza promocja lokalu w mediach społecznościowych. Dobra informacja jest taka, że reklama w intrenecie jest tańsza od tradycyjnej.   

Aby możliwe było uzyskanie oszczędności związanych z prowadzeniem lokalu gastronomicznego, konieczne jest szczegółowe i systematyczne analizowanie wydatków. Tu świetnie sprawdza się stwierdzenie Petera Druckera „Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać”. Kolejnym krokiem jest wdrożenie działań mających na celu optymalizację kosztów z jednoczesnym zachowaniem wysokiej jakości świadczonych usług.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Słowa kluczowe
zarządzanie kosztami lokalu gastronomicznego koszty surowca koszty działalności gastronomicznej