dpdpickup

BDO zmiany w gospodarce odpadami w gastronomii

BDO zmiany w gospodarce odpadami w gastronomii

Śmieci i odpady są nieuchronnym produktem prowadzenia przedsiębiorstwa (w tym restauracji) oraz rozwoju gospodarczego. Nie unikniemy tego, nie ważne jak bardzo chcemy. Nie zawsze jednak „wytwórca” odpadów czuje się za nie odpowiedzialny. W związku z tym zdarza się, że kończą one zmieszane z odpadami komunalnym, lub są porzucane np. w lasach. Trudno powiedzieć jaka jest skala tego procederu, jednak wziął go sobie do serca ustawodawca.  Jeden z najnowszych pomysłów na usprawnienie gospodarki odpadami to rejestr BDO.

Czym jest rejestr BDO?

Rejestr BDO rozwiniemy jako Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Jest to system informatyczny służący do ewidencji prowadzonej w przez przedsiębiorców gospodarki odpadami. Docelowo ma służyć przede wszystkim do wypełniania obowiązków sprawozdawczych w tym zakresie. Za jego pośrednictwem następować będzie również złożenie sprawozdania odnośnie opłaty produktowej. Rejestr BDO od 01 stycznia 2020 r. będzie jedyną możliwością realizacji tych obowiązków. Najpóźniej w tym terminie trzeba więc uzyskać wpis. Jeżeli otwieramy restaurację po tym terminie, wpis do rejestru należy uzyskać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Bez rejestracji w BDO niemożliwe będzie m.in. przekazanie odpadów czy rozliczenie opłaty produktowej.

Kto musi wpisać się do rejestru BDO?

Co do zasady, jeżeli przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów (jest wytwórcą odpadów), złożenia sprawozdania w zakresie opłaty produktowej czy recyklingowej to musi uzyskać wpis. Niewątpliwie dotyczy to więc restauratorów. W przypadku gdy kilku przedsiębiorców wytwarzających odpady korzysta ze wspólnego lokalu, to możliwe jest przeniesienie obowiązków na jednego z nich lub na wynajmującego.

Jak uzyskać wpis do BDO?

Do uzyskania wpisu w rejestrze BDO konieczne jest złożenie wniosku do właściwego marszałka województwa. Wniosek składa się na formularzu osobiście, za pośrednictwem poczty lub platformy ePUAP. Formularze wniosków dostępne są na stronach urzędów marszałkowskich oraz jako wydruki w samych urzędach. Załącznikiem wniosku powinno być oświadczenie o prawdziwości danych oraz opłata rejestrowa. Wynosi ona 100 zł dla mikro przedsiębiorców oraz 300 zł dla pozostałych. Następnie taką opłatę należy uiszczać corocznie. Nie dotyczy ona wszystkich, jednak zobowiązane w tym zakresie są m.in. wszystkie podmioty wprowadzający produkty w opakowaniach. Wniosek może być rozpatrywany nawet do 30 dni. Wpis należy również aktualizować, jeżeli zajdzie taka potrzeba (w terminie 30 dni od wystąpienia zmiany).

Korzystanie z BDO

Wpis wiąże się z otrzymaniem przez przedsiębiorcę jawnego numeru rejestrowego oraz loginu i hasła do systemu informatycznego BDO. Poprzez system restaurator zobowiązany jest do bieżącej ewidencji gospodarki odpadami. W praktyce przed zamówieniem odbioru lub wywozu odpadów należy wygenerować elektroniczną kartę ich przekazania w systemie a odbiorca powinien ze swojej strony potwierdzić ich odbiór. Procedurę należy powtarzać za każdym razem. Posłużenie się wersjami papierowymi kart odbioru będzie niedozwolone.

Numer BDO

Na przedsiębiorców został nałożony również inny obowiązek – posługiwania się nadanym numerem BDO. Jego zakres określono niezwykle szeroko i w zasadzie należy umieścić go na każdym dokumencie związanym z prowadzeniem restauracji – nie tylko na dokumentach związanych z gospodarką odpadami ale także w szczególności na paragonach, fakturach czy umowach.

Kary

Wprowadzono bardzo poważne konsekwencje związane z zignorowaniem nowych obowiązków. Nie tylko nasze przedsiębiorstwo będzie właściwie sparaliżowane w zakresie gospodarki odpadami, ale możemy również zapłacić dotkliwe kary w wysokości od 5.000 zł aż do 1 miliona złotych. Dodatkowo, przewidziano również karę aresztu.

Możliwe zmiany przepisów

Obecnie pojawiają się już pierwsze postulaty wprowadzenia dość szerokich zwolnień z obowiązków wynikających z nowych przepisów. Jeden z pomysłów zakłada zwolnienie mikro, małych i średnich przedsiębiorców, inny natomiast przesunięcie wejścia w życie przepisów do 2021 roku. Trudno jednak powiedzieć w jakim kształcie może dojść do zmian, oraz czy w ogóle do nich dojdzie. Dlatego też restauratorzy powinni jak najszybciej przygotować się do spełniania nowych wymogów, uwzględniając przepisy wchodzące w życie 01 stycznia 2020 r.

Autor tekstu
Edyta Duchnowska

Edyta Duchnowska - Radca prawny wpisany na listę Radców Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców, w szczególności w tematyce spółek prawa handlowego. Pasjonatka prawa autorskiego, w szczególności tematyki związanej z ochroną wizerunku. Zawodowo od ponad 12 lat zajmuje się doradztwem na rzecz przedsiębiorców. Jednak z biegiem lat w ramach swojej działalności prowadzonej ze wsparciem młodych adeptów sztuki prawniczej oraz innych specjalistów, wykształciła się również specjalizacja związana z obsługą branży HoReCa. Właścicielka Kancelarii Radcy Prawnego Edyta Duchnowska