Prowizja

Jak w wielu branżach, tak i w gastronomii, jest dużo fachowego słownictwa i specyficznych zwrotów. Jeśli się w tym gubisz, sprawdź Słownik gastronomiczny. Dzięki niemu nie poczujesz się obco, zgłębiając wiedzę gastronomiczną.

Prowizja jest wynagrodzeniem uzależnionym od uzyskania konkretnego wyniku finansowego.
Punktem odniesienia dla prowizji jest przeważnie poziom sprzedaży, ale w niektórych przypadkach stosuje się też prowizję od uzyskanych zysków lub poniesionych wydatków. Najczęściej prowizja stanowi uzupełnienie podstawowego wynagrodzenia i ma cel motywacyjny dla pracownika.
W efekcie, pracownik teoretycznie nie ma górnego limitu dla swoich zarobków, ale warunkiem wyższej pensji jest adekwatne podniesienie sprzedaży. Taka prowizja może np. wynosić 5% miesięcznej sprzedaży indywidualnej (w przypadku kelnera).

Wynagrodzenie kelnera wynosi:  
·    1300 PLN - wynagrodzenie stałe
·    Do 400 PLN - premia uznaniowa
·    5% prowizji od sprzedaży indywidualnej (jeśli sprzedaż kelnera wynosi 30 000 PLN miesięcznie, stanowi to 1500 PLN)

Wynagrodzenie prowizyjne jest często stosowane w nowoczesnych technikach płacowych, gdyż zwiększa motywację personelu do podnoszenia sprzedaży.

Prowizja jest wynagrodzeniem uzależnionym od uzyskania konkretnego wyniku finansowego.
Punktem odniesienia dla prowizji jest przeważnie poziom sprzedaży, ale w niektórych przypadkach stosuje się też prowizję od uzyskanych zysków lub poniesionych wydatków. Najczęściej prowizja stanowi uzupełnienie podstawowego wynagrodzenia i ma cel motywacyjny dla pracownika.
W efekcie, pracownik teoretycznie nie ma górnego limitu dla swoich zarobków, ale warunkiem wyższej pensji jest adekwatne podniesienie sprzedaży. Taka prowizja może np. wynosić 5% miesięcznej sprzedaży indywidualnej (w przypadku kelnera).

Wynagrodzenie kelnera wynosi:  
·    1300 PLN - wynagrodzenie stałe
·    Do 400 PLN - premia uznaniowa
·    5% prowizji od sprzedaży indywidualnej (jeśli sprzedaż kelnera wynosi 30 000 PLN miesięcznie, stanowi to 1500 PLN)

Wynagrodzenie prowizyjne jest często stosowane w nowoczesnych technikach płacowych, gdyż zwiększa motywację personelu do podnoszenia sprzedaży.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!