dpdpickup

Premia

Premia to rodzaj dodatkowego świadczenia, stanowiącego uzupełnienie do nominalnego wynagrodzenia za pracę. Takie świadczenie pieniężne dzieli się na:

- premię uznaniową – zależną od woli pracodawcy – pracownik nie wie kiedy, czy i w jakiej wysokości otrzyma premię, co może stanowić miłą niespodziankę, ale uchodzi przy tym za najmniej motywujący typ premii,

- premię opartą o określony system – premia jest przydzielana zależnie od osiągnięcia założonego celu, który może być związany z konkretnym poziomem sprzedaży, zdobyciem przez pracownika jakiejś kompetencji (np. certyfikatu, ukończenie dodatkowego szkolenia) itp.,

- premia regulaminowa (okresowa) – w praktyce stanowi dodatek do wynagrodzenia podstawowego, a w sytuacji, gdy nie jest uzależniona od jakości pracy, nie niesie ze sobą żadnych walorów motywacyjnych.

Premia, aby stanowiła motywację dla pracownika i była dla niego atrakcyjna musi wynosić min. 10% jego podstawowych zarobków. W branży gastronomicznej stosuje się też premie dzienne, np. w razie przekroczenia określonego progu sprzedaży (dla kelnera).

Premia to rodzaj dodatkowego świadczenia, stanowiącego uzupełnienie do nominalnego wynagrodzenia za pracę. Takie świadczenie pieniężne dzieli się na:

- premię uznaniową – zależną od woli pracodawcy – pracownik nie wie kiedy, czy i w jakiej wysokości otrzyma premię, co może stanowić miłą niespodziankę, ale uchodzi przy tym za najmniej motywujący typ premii,

- premię opartą o określony system – premia jest przydzielana zależnie od osiągnięcia założonego celu, który może być związany z konkretnym poziomem sprzedaży, zdobyciem przez pracownika jakiejś kompetencji (np. certyfikatu, ukończenie dodatkowego szkolenia) itp.,

- premia regulaminowa (okresowa) – w praktyce stanowi dodatek do wynagrodzenia podstawowego, a w sytuacji, gdy nie jest uzależniona od jakości pracy, nie niesie ze sobą żadnych walorów motywacyjnych.

Premia, aby stanowiła motywację dla pracownika i była dla niego atrakcyjna musi wynosić min. 10% jego podstawowych zarobków. W branży gastronomicznej stosuje się też premie dzienne, np. w razie przekroczenia określonego progu sprzedaży (dla kelnera).

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!