Premia

Jak w wielu branżach, tak i w gastronomii, jest dużo fachowego słownictwa i specyficznych zwrotów. Jeśli się w tym gubisz, sprawdź Słownik gastronomiczny. Dzięki niemu nie poczujesz się obco, zgłębiając wiedzę gastronomiczną.

Premia to rodzaj dodatkowego świadczenia, stanowiącego uzupełnienie do nominalnego wynagrodzenia za pracę. Takie świadczenie pieniężne dzieli się na:

- premię uznaniową – zależną od woli pracodawcy – pracownik nie wie kiedy, czy i w jakiej wysokości otrzyma premię, co może stanowić miłą niespodziankę, ale uchodzi przy tym za najmniej motywujący typ premii,

- premię opartą o określony system – premia jest przydzielana zależnie od osiągnięcia założonego celu, który może być związany z konkretnym poziomem sprzedaży, zdobyciem przez pracownika jakiejś kompetencji (np. certyfikatu, ukończenie dodatkowego szkolenia) itp.,

- premia regulaminowa (okresowa) – w praktyce stanowi dodatek do wynagrodzenia podstawowego, a w sytuacji, gdy nie jest uzależniona od jakości pracy, nie niesie ze sobą żadnych walorów motywacyjnych.

Premia, aby stanowiła motywację dla pracownika i była dla niego atrakcyjna musi wynosić min. 10% jego podstawowych zarobków. W branży gastronomicznej stosuje się też premie dzienne, np. w razie przekroczenia określonego progu sprzedaży (dla kelnera).

Premia to rodzaj dodatkowego świadczenia, stanowiącego uzupełnienie do nominalnego wynagrodzenia za pracę. Takie świadczenie pieniężne dzieli się na:

- premię uznaniową – zależną od woli pracodawcy – pracownik nie wie kiedy, czy i w jakiej wysokości otrzyma premię, co może stanowić miłą niespodziankę, ale uchodzi przy tym za najmniej motywujący typ premii,

- premię opartą o określony system – premia jest przydzielana zależnie od osiągnięcia założonego celu, który może być związany z konkretnym poziomem sprzedaży, zdobyciem przez pracownika jakiejś kompetencji (np. certyfikatu, ukończenie dodatkowego szkolenia) itp.,

- premia regulaminowa (okresowa) – w praktyce stanowi dodatek do wynagrodzenia podstawowego, a w sytuacji, gdy nie jest uzależniona od jakości pracy, nie niesie ze sobą żadnych walorów motywacyjnych.

Premia, aby stanowiła motywację dla pracownika i była dla niego atrakcyjna musi wynosić min. 10% jego podstawowych zarobków. W branży gastronomicznej stosuje się też premie dzienne, np. w razie przekroczenia określonego progu sprzedaży (dla kelnera).

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!