dpdpickup

Manko

Rodzaj różnicy kasowej, brak gotówki w kasie. Jeśli realny stan kasy jest mniejszy, niż wynika to z raportu kasowego oznacza to, że istnieje manko. Jego powodem może być:

  • Błąd przy przyjmowaniu zapłaty od Gościa (na przykład wydanie zbyt wysokiej reszty)
  • Nabicie przez nieuwagę na rachunku zawyżonej kwoty ale prawidłowe rozliczenie Gościa (paragon na kwotę wyższą niż zapłacona)
  • Niezapłacenie przez Gościa zarejestrowanej w systemie kasowym transakcji z powodu:
    • Reklamacji
    • Wyjścia Gościa bez uiszczenia zapłaty
    • Braku zapłaty z powodu braku środków
  • Nieuważne zdeponowanie gotówki – banknot może dostać się np. pod szufladę kasową
  • Nieuczciwość pracownika – kelner dokonuje zaboru mienia z kasy
  • Nieostrożność – osoby obce/ nieupoważnione mają dostęp do kasy i mogą dokonać zaboru mienia

 

Najwięcej problemów stwarza manko, gdy kilku kelnerów rozlicza się samodzielnie na bieżąco z realizowanych transakcji w jednej kasie (każdy ma do niej dostęp). Jeśli powstanie manko, nie wiadomo, kto je spowodował. Dlatego najczęściej stosowaną metodą jest rozliczanie przez kelnera całodziennego utargu u menedżera na koniec zmiany.

Inną opcją jest rozliczanie się na bieżąco do jednej kasy przez kilku kelnerów, ale wtedy kelner nie wkłada sam utargu do kasy, tylko przekazuje go kasjerowi, odpowiedzialnemu za stan kasy. Niestety ta ostatnia opcja wymaga oddzielnego stanowiska kasjera, co podnosi koszty personelu.

Jeśli za stan kasy w ciągu dnia odpowiedzialnych jest kilka osób (kasjer na porannej zmianie, następnie kasjer na popołudniowej zmianie), przy przekazaniu kasy jest istotne sprawdzenie stanu kasy (przeliczyć gotówkę) i porównanie go z raportem stanu kasy.

Jeśli przy rozliczeniu kasy powstanie manko, zwyczajowo osoba/ osoby za to odpowiedzialne powinny wpłacić różnicę do kasy. Choć nie jest to metoda w pełni legalna, jest powszechnie stosowana.

Rodzaj różnicy kasowej, brak gotówki w kasie. Jeśli realny stan kasy jest mniejszy, niż wynika to z raportu kasowego oznacza to, że istnieje manko. Jego powodem może być:

  • Błąd przy przyjmowaniu zapłaty od Gościa (na przykład wydanie zbyt wysokiej reszty)
  • Nabicie przez nieuwagę na rachunku zawyżonej kwoty ale prawidłowe rozliczenie Gościa (paragon na kwotę wyższą niż zapłacona)
  • Niezapłacenie przez Gościa zarejestrowanej w systemie kasowym transakcji z powodu:
    • Reklamacji
    • Wyjścia Gościa bez uiszczenia zapłaty
    • Braku zapłaty z powodu braku środków
  • Nieuważne zdeponowanie gotówki – banknot może dostać się np. pod szufladę kasową
  • Nieuczciwość pracownika – kelner dokonuje zaboru mienia z kasy
  • Nieostrożność – osoby obce/ nieupoważnione mają dostęp do kasy i mogą dokonać zaboru mienia

 

Najwięcej problemów stwarza manko, gdy kilku kelnerów rozlicza się samodzielnie na bieżąco z realizowanych transakcji w jednej kasie (każdy ma do niej dostęp). Jeśli powstanie manko, nie wiadomo, kto je spowodował. Dlatego najczęściej stosowaną metodą jest rozliczanie przez kelnera całodziennego utargu u menedżera na koniec zmiany.

Inną opcją jest rozliczanie się na bieżąco do jednej kasy przez kilku kelnerów, ale wtedy kelner nie wkłada sam utargu do kasy, tylko przekazuje go kasjerowi, odpowiedzialnemu za stan kasy. Niestety ta ostatnia opcja wymaga oddzielnego stanowiska kasjera, co podnosi koszty personelu.

Jeśli za stan kasy w ciągu dnia odpowiedzialnych jest kilka osób (kasjer na porannej zmianie, następnie kasjer na popołudniowej zmianie), przy przekazaniu kasy jest istotne sprawdzenie stanu kasy (przeliczyć gotówkę) i porównanie go z raportem stanu kasy.

Jeśli przy rozliczeniu kasy powstanie manko, zwyczajowo osoba/ osoby za to odpowiedzialne powinny wpłacić różnicę do kasy. Choć nie jest to metoda w pełni legalna, jest powszechnie stosowana.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!