Dark kitchen – lokale gastronomiczne bez sprzedaży stacjonarnej

Dark kitchen lokale gastronomiczne

Dark kitchen to lokale gastronomiczne, które nie przyjmują klientów w stacjonarnych punktach, ale sprzedaż prowadzą wyłącznie na dowóz. Eksperci z branży nie mają wątpliwości, że wirtualne restauracje są przyszłością branży. Sprawdzamy, co przemawia za konceptem dark kitchen i jak zacząć działać w branży w tym modelu.

Co to jest dark kitchen i czym się różni od typowej gastronomii?

Rynek nie lubi próżni, a przy tym potrafi dostosować się do wymagań klientów i panujących warunków. Trudno nie wspomnieć tutaj o lockdownach w latach 2020-2021. Niestety, był to okres, którego wiele restauracji i lokali gastronomicznych zwyczajnie nie przetrwało. Z drugiej strony mocno na popularności zyskał nowy format prowadzenia działalności gastronomicznej – dark kitchen.

Dark kitchen to wciąż innowacyjna koncepcja biznesu w branży gastronomicznej. Polega na tym, że pod jednym adresem (najczęściej fizycznym i geograficznym, rzadziej internetowym) działa kilka marek lub oferują one bardzo różne potrawy. Podmioty skupione w modelu dark kitchen nie serwują dań na miejscu, ale działają w obszarze przygotowywania i dystrybucji zamówień na wynos zamawianych telefonicznie, a przede wszystkim przez Internet.

W zależności od modelu działalności firmy najczęściej wyróżnia się tutaj dwa warianty, a lokale dark kitchen prowadzą:

  • dostawcy żywności (np. Uber Eats, Glovo, Delivero, Volt),
  • bezpośrednio kilka restauracji współdzielących ze sobą przestrzeń (multikuchnia).

Strategia prowadzenia lokalu w tej formie przywędrował do Polski z Zachodu. W naszym kraju zyskał na popularności, kiedy restauratorzy mieli problem z utrzymaniem płynności wskutek zamykania gospodarki.

Dark kitchen – co zyskuje przedsiębiorca?

Model wirtualnych restauracji z jedzeniem z dostawą do domu przynosi przedsiębiorcy mnóstwo korzyści. Do największych zalet prowadzenia lokalu gastronomicznego w tej formie należą m.in.:

  • Niskie koszty stałe – kluczowa jest kuchnia do przygotowywania posiłków, ewentualnie magazyn na produkty. Odpada więc duża część kosztów w obszarze czynszu za lokal, zużycia mediów oraz utrzymania pracowników (m.in. nie potrzebujesz kelnerów i dużej sali konsumpcyjnej).
  • Niższe wymagania w stosunku do lokalu – nie jest potrzebny lokal położony w dogodnej lokalizacji, o dużej sali i z wystarczającą liczbą miejsc parkingowych. Może on być zlokalizowany na uboczu, aczkolwiek z łatwym dojazdem i z dobrze wyposażoną kuchnią.
  • Multizyski – wirtualna restauracja może obsługiwać kilka różnych marek jednocześnie, działając także w modelu franczyzy. Pozwala to zmaksymalizować zyski z takiej działalności. Możesz też optymalizować działalność w inny sposób (np. oferowanie posiłków na wynos w dzień, produkcja cateringu w nocy).
  • Stabilność – lokale dark kitchen nie muszą drżeć wskutek obaw o zamykanie gospodarki. W czasie ograniczeń funkcjonują one całkiem normalnie.

Dark kitchen – zalety dla klientów

Korzyści, jakie niosą w sobie wirtualne restauracje dla klientów, są tożsame z zaletami płynącymi z zamawiania jedzenia na wynos, tj.:

  • duża oszczędność czasu,
  • komfort i wygoda,
  • dostęp do dań różnych kuchni,
  • oszczędność pieniędzy (zwłaszcza przy zamawianiu jedzenia na dłuższy okres – np. 1 miesiąc),
  • zdrowa żywność (przy zamawianiu zdrowych posiłków),
  • świetny pomysł przy niezapowiedzianej wizycie,
  • wsparcie lokalnych działalności.

Jak dbać o jakość w restauracjach dark kitchen?

Bezsprzecznie model restauracji dark kitchen jest przyszłością gastronomii. Oczywiście musisz postawić na jakość i sprostać wymaganiom rynku oraz klientów. Niezależnie od tego, czy startujesz od nowa, czy przekształcasz tradycyjną restaurację w dark kitchen, wymaga to dobrego przygotowania i planu. Oprócz znalezienia odpowiedniego lokalu, pracowników i koniecznych działań administracyjnych, musisz sprostać wymaganiom technicznym.

Wirtualne restauracje działają wyłącznie online, dlatego trzeba zadbać o wybór odpowiednich aplikacji, stworzenie intuicyjnego systemu zamówień z możliwością płatności online oraz systemu POS, czy wykonanie wysokiej jakości zdjęć potraw z menu. Musisz też pokazać się ludziom w kanałach social media (m.in. marketing w serwisach Facebook i Instagram) oraz wprowadzić specjalną ofertę promocji i rabatów. Konieczne jest też wypracowanie modelu szybkiej i bezpiecznej dostawy posiłków.

Rozumiemy, że może wydawać się to trudne, zwłaszcza że model dark kitchen dopiero raczkuje na polskim rynku gastronomicznym. Jeżeli potrzebujesz wsparcia, zapraszamy do kontaktu. Wykonamy audyt gastronomiczny (wykonaliśmy ich już ponad 25 000!) i podpowiemy, jak przygotować się do prowadzenia działalności w modelu wirtualnych restauracji, żeby odnieść sukces i świadczyć usługi najwyższej jakości dla szerokiej liczby klientów.

Pamiętaj, że jest to rynek o ogromnych możliwościach rozwoju. Obecnie takie restauracje działają niemal wyłącznie w największych miastach w Polsce (m.in. Warszawa, Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Łódź, Kraków, Katowice, Bydgoszcz). Jednak na pewno w kolejnych miesiącach i latach model ten będzie cieszył się coraz większym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców oraz ich klientów. Według ekspertów wirtualne kuchnie to jeden z najważniejszych trendów w gastronomii w 2022 roku i powinien on utrzymać się w kolejnych latach.

Jak podała spółka CBRE, która jest międzynarodowym podmiotem działającym w branży nieruchomości komercyjnych, już w 2021 roku wartość rynku jedzenia na dowóz przekroczyła 600 mln dolarów. Rokroczny wzrost wartości rynku food delivery jest widoczny również w Polsce. W 2021 roku urósł on o 42%, a w 2025 roku ma być wart przeszło 10 mld złotych. Im szybciej pojawisz się na rynku, tym możesz otrzymać większą część tego tortu.

GASTROWIEDZA.PL – TO MIEJSCE, W KTÓRYM ZNAJDZIESZ PROFESJONALNE WSPARCIE, WYSPECJALIZOWANĄ KADRĘ Z SZEROKIM DOŚWIADCZENIEM w planowaniu i otwieraniu zakładów i placówek gastronomicznych

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI JESTEŚMY DO TWOJEJ DYSPOZYCJI!

E-mail:

biuro@gastrowiedza.pl

Tel. Biuro

+48 664 578 090

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Słowa kluczowe
kuchnia gastronomiczna restauracje bez restauracji posiłki na dowóz kuchnia w chmurze restauracja bez stolików
Artykuł redakcyjny