transport żywności kurierem

Jak zwalczać szkodniki w restauracji

Jak zwalczać szkodniki w gastronomii

Restauracja jest „atrakcyjnym” miejscem dla wielu szkodników. Mogą one spowodować zanieczyszczenia mikrobiologiczne i fizyczne surowców, półproduktów oraz naszych wyrobów gotowych. Nierzadko mają one także swój udział w stratach ilościowych w naszym lokalu (niszczenie produktów). Nie można także zapomnieć o stracie gości, którzy zauważą np. karalucha, a na ich kotlecie co chwile będzie siadać natrętna mucha. Może to prowadzić do zachorowania klientów i stwarzać problemy, które wykraczają daleko poza postrzeganie Twojej marki. 

Poznaj miejsca gdzie w lokalu gastronomicznym mogą się gromadzić szkodniki

Zapobieganie szkodnikom w dowolnym miejscu może być dość trudnym przedsięwzięciem, ale gdy mamy do czynienia z całą żywnością w restauracji i na zewnątrz, wyzwanie to jest jeszcze większe. Każdy lokal jest inny, więc środki zapobiegawcze też będą, ale istnieje kilka „newralgicznych miejsc” w każdej restauracji i wokół niej, które wymagają szczególnej uwagi.

PUNKTY zewnętrzne dotyczące zwalczania szkodników

Kiedy masz do czynienia ze szkodnikami zewnętrznymi, ważne jest, aby zająć się kilkoma kluczowymi obszarami problemowymi. Oczyszczenie tych obszarów i wprowadzenie kilku zmian może nie tylko wyeliminować obecne szkodniki w na ogródku na świeżym powietrzu, ale także zapobiec pojawianiu się nowych szkodników.

  1. Oświetlenie: wiele owadów przyciąga ciepło wydzielane przez oświetlenie i tak bardzo przyciąga ich światło ultrafioletowe jest ono wykorzystywane do zwabiania owadów, pułapki na klej i owady jako środek zwalczania szkodników. Są to świetne narzędzia do odciągania latających szkodników z dala od budynku lub radzenia sobie z tymi, które mogą wkraść się do środka. Umieść minimalną ilość światła bezpośrednio w lokalu, a zamiast tego instaluj oprawy z dala od budynku, kierując światło w stronę drzwi.
  2. Pojemniki na śmieci: Czystość jest ważna we wszystkich aspektach usług gastronomicznych, ale pojemniki na śmieci są szczególnie istotne, ponieważ z pewnością przyciągną szkodniki i staną się zmorą gości, jeśli nie zostaną utrzymywane w odpowiedniej czystości. Upewnij się, że inwestujesz w śmietnik, który jest odpowiednio dobrany do Twoich potrzeb, aby zapobiec przepełnieniu, i regularnie czyść obszar, na którym stoi za pomocą wody z detergentem myjąco-dezynfekującym w sposób, który pozwala wodzie spływać do kanalizacji. Pojemniki na śmieci powinny znajdować się z dala od głównego budynku i być wyposażone w szczelnie zamykane pokrywy.
  3. Wejścia i wyjścia: Drzwi i okna powinny być zamknięte, jeśli to możliwe, ale niektóre przestrzenie, takie jak obszary odbioru, okna przejazdowe i główne wejścia, będą często otwierane, a czasem przez dłuższy czas. W takich sytuacjach rozważ zainwestowanie w kurtynę powietrzną, aby odstraszyć latające owady. Czyść regularnie drzwi szczeliny między dolną częścią drzwi a podłogą/progiem, zapewniając dodatkową ochronę nie tylko przed wilgocią i przeciągami, ale także przed owadami i gryzoniami. Wypatruj również niezamierzonych wejść; Świetną techniką zwalczania szkodników jest regularne sprawdzanie zewnętrznej części obiektu i uszczelnianie wszelkich pęknięć i szczelin, które szkodniki mogą wykorzystać do przedostania się do środka.

Punkty wewnętrzne dotyczące zwalczania szkodników

Jeśli chodzi o odstraszanie szkodników we wnętrzu restauracji, powszechne jest regularne czyszczenie i dezynfekowanie (odkażanie), a także zwracanie uwagi na nieoczekiwany bałagan. Poniżej wymieniono kilka szczególnie wartych uwagi obszarów.  

  1. Miejsca do spożywania posiłków i przygotowywania posiłków: Siedzenia i stoły należy wycierać, a obszar pod/wokół stołu należy zamiatać za każdym razem, gdy kończymy pracę w lokalu. W obszarze przygotowywania posiłków musisz uważać na luźne okruchy, krople i rozpryski na stołach, sprzęcie, a nawet na stanowiskach kelnerskich.
  2. Miejsce przechowywania: Przechowuj suche produkty spożywcze w szczelnie zamkniętych pojemnikach do przechowywania żywności, ponieważ luźno zamknięte torby i pudełka są otwartym zaproszeniem dla szkodników. Żywność musi być przechowywana co najmniej 6 cm nad ziemią i 12 cm od ścian, aby można było łatwo wyczyścić i sprawdzić obszar (ścianę). Zapasy należy rotować zgodnie z metodą „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”, ze szczególnym uwzględnieniem produktów wolno rotujących, które są bardziej podatne na występowanie szkodników.
  3. Kosze na śmieci: Worek musi być używany we wszystkich koszach na śmieci w Twojej restauracji, a wszystkie kosze na śmieci powinny mieć pokrywki – niezależnie od tego, czy oznacza to inwestycję w puszkę, odchylaną górną pokrywę lub ciasno dopasowaną pokrywę do standardowego kosza na śmieci. Innym ważnym i zbyt często pomijanym wymogiem konserwacji kosza na śmieci jest utrzymywanie samego kosza w czystości z wszelkich odpadów, które mogą prześlizgnąć się przez dziury w wyściółce.
  4. Odpływy podłogowe: Odpływy podłogowe mogą być pożywką dla szkodników, w szczególności much. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać pod kratką odpływu luźne zanieczyszczenia i utrzymywać odpływ w czystości za pomocą środka czyszczącego na bazie enzymów.

szkodniki najczęsciej występujące lokalach gastronomicznych

Oprócz wiedzy, które obszary okazują się trudne w zwalczaniu szkodników w lokalach gastronomicznych, ważne jest również, aby wiedzieć, jakie szkodniki stwarzają problemy dla restauracji. Szkodniki, które możesz napotkać, różnią się w zależności od położenia geograficznego, rodzaju działalności gastronomicznej, wad konstrukcyjnych budynku i wielu innych czynników, ale istnieją cztery szkodniki, które są znacznie częstsze w lokalach gastronomicznych niż inne.

  • Gryzonie: Myszy i szczury mogą wywoływać u wielu klientów intensywne uczucie strachu i obrzydzenia, nie bez powodu. Mogą przenosić choroby takie jak Salmonella, Listeria i E. Coli wśród wielu innych i bądźmy szczerzy – ich paciorkowate oczy są tym, z czego zrobione są koszmary. Zanieczyszczają restauracje kałem i moczem, a zębami przegryzają opakowania żywności, a także przewody elektryczne i wodno-kanalizacyjne.
  • Karaluchy: Karaluchy – z długimi czułkami, stwardniałym ciałem i owłosionymi nogami – również wywołują bardzo trzeźwą reakcję u wielu klientów. Przenoszą wiele patogenów, takich jak te, które powodują zatrucia pokarmowe i zanieczyszczają restauracje kałem, zwróconym jedzeniem i zrzucają egzoszkielety. Karaluchy są szczególnie irytujące dla restauratorów ze względu na ich odporność – można odciąć je od jedzenia i wody, ale wiele z nich może przeżyć tygodnie bez jednego z nich (nie wspominając o tym, że mogą przeżyć tygodnie bez głowy). 
  • Muchy: Muchy są przelotną uciążliwością, która może nie powodować skręcania się żołądków klientów jak inne szkodniki, ale mogą wyrządzić tyle samo, jeśli nie więcej szkody w bezpieczeństwie i czystości twojego lokalu. Mogą przenosić setki chorób i są szczególnie przyciągane do płynnego pokarmu, ale zanieczyszczają pokarm stały i każdą inną powierzchnię, na której lądują, wymiotując, zasysając wymiociny z powrotem do swojego organizmu. Kiedy weźmiesz pod uwagę, jak ruchliwe są muchy i ile powierzchni mogą zanieczyścić w tak krótkim czasie, łatwo zrozumieć, dlaczego są one tak poważnym problemem w restauracjach.
  • Szkodniki magazynowane: Do szkodników tych należą ryjkowce, ćmy, chrząszcze, roztocza i inne małe owady, które wchodzą do Twojej restauracji ukryte w mące, zbożu, orzechach i innych pakowanych produktach lub znajdują schronienie i pożywienie w tych produktach po przybyciu. Rozmnażają się, jedzą i wydalają z tymi produktami, tworząc bakterie, które mogą nie tylko zmieniać smak, ale także powodować reakcje alergiczne lub podrażniać przewód pokarmowy klientów. Ponieważ szkodniki produktów magazynowanych nie są wyraźnie widoczne, wymagana jest wielka czujność przy dokładnym badaniu przychodzących produktów, a także regularna rotacja i kontrola istniejących zapasów pod kątem błon, larw, widocznych dorosłych szkodników lub innych oznak porażenia.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem odpowiadamy za żywność, którą produkujemy i/lub wprowadzamy do obrotu. W związku z tym musimy bacznie pilnować, aby nie wypuścić z naszych rąk produktu o obniżonej jakości, zanieczyszczonego czy w jakikolwiek inny sposób zagrażającego zdrowiu i życiu człowieka. Powinniśmy dołożyć wszelkich możliwych starań, aby nasz produkt był bezpieczny i jak najwyższej jakości. Prewencja, chroniąca nas przed wystąpieniem różnych zagrożeń żywności, jest środkiem najtańszym i najskuteczniejszym. Jednym z zagrożeń jakie możemy napotkać są szkodniki, które mogą pojawić się w naszym zakładzie.

1. Obecność szkodników w lokalu gastronomicznym ma bardzo duży wpływ na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne serwowanych potraw.
2. Zabezpieczenie lokalu przed szkodnikami stanowi jeden z podstawowych elementów GMP/GHP i jesteśmy do niego prawnie zobowiązani.
3. Walka ze szkodnikami jest bardzo trudna, dlatego należy uczynić wszystko aby nie dopuścić do ich przedostania się do naszej restauracji.
4. Działania prewencyjne oraz walka ze szkodnikami, które przedostały się do naszego lokalu wymaga gruntownej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie.
5. Walka ze szkodnikami powinna odbywać się w sposób jak najbezpieczniejszy dla środowiska i nie zagrażający żywności oraz w sposób humanitarny.
6. Wszystkie procesy związane ze zwalczaniem i monitoringiem szkodników muszą być zapisywane.

Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

 

Słowa kluczowe
dezynfekcja deratyzacja