Kary pieniężne za naruszenie zasad BDO gospodarowania odpadami i jak ich uniknąć.

Prowadzenie biznesu w branży gastronomicznej to również konieczność przestrzegania wielu wytycznych i ograniczeń dotyczących niemal wszystkich aspektów działalności. Niedotrzymanie wytycznych czy wymogów wynikających z przepisów prawa wiąże się z ryzykiem kontroli, która może zakończyć się nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej. Szczególnie dotkliwe kary – jeżeli chodzi o wysokość – mogą być nałożone na przedsiębiorcę za nieprzestrzeganie zasad gospodarowania odpadami.
Przyjrzyjmy się zatem najpowszechniejszym wśród firm z branży gastronomicznej obowiązkom związanym z gospodarowaniem odpadami.
Obowiązek |
Na czym polega? |
Jak uniknąć naruszenia? |
---|---|---|
Uzyskanie wpisu do rejestru BDO
|
Podlegasz obowiązkowi wpisu do rejestru BDO jeżeli: 1) wytwarzasz odpady w rodzajach i ilościach wskazanych w odpowiednich przepisach, w tym: - opakowania z papieru i tektury – do 500 kg/rok, - opakowania z tworzyw sztucznych – do 500 kg/rok - opakowania ze szkła – do 500 kg/rok,
2) wydajesz klientom produkty w opakowaniach jednorazowych, takich jak: a) kubki na napoje (ich pokrywki i wieczka), b) pojemniki na żywność, stosowane w celu umieszczenia w nich żywności, która jest: - przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos, - zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz - gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie w tym pojemniki na żywność typu fast food lub inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia (z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy, oraz paczek i owijek zawierających żywność),
3) pakujesz wydawane dania w torby plastikowe o grubości powyżej 15 mikrometrów |
Pamiętaj aby zgłosić swoją firmę do rejestru BDO przed rozpoczęciem działalności, z którą wiąże się wytwarzanie odpadów lub wprowadzanie na rynek jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych.
Warto monitorować zmiany przepisów, ponieważ co jakiś czas stosowanie kolejnych produktów/materiałów w działalności gospodarczej zostaje objęte obowiązkiem wpisu do rejestru. |
Nieumieszczenie numeru z rejestru BDO na dokumentach firmy
|
Jeżeli zrealizujesz obowiązek wpisu do rejestru BDO to otrzymasz unikalny numer w tym rejestrze przypisany do Twojej firmy. Masz obowiązek umieszczać ten numer na wszystkich dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością (np. na fakturach, umowach, korespondencji z kontrahentami). |
Dobrym sposobem na uniknięcie ryzyka naruszenia tego obowiązku jest umieszczenie numeru BDO na papierze firmowym, którego na co dzień używasz do sporządzania dokumentów związanych z prowadzoną działalnością. |
Naruszenie zasad prowadzenia ewidencji odpadów
|
Jeżeli w ramach prowadzonej działalności wytwarzasz określone odpady (np. z tworzyw sztucznych, papieru, szkła) jesteś zobowiązany do bieżącego prowadzenia ilościowej (ile wytwarzasz) i jakościowej (jakie odpady wytwarzasz) ewidencji tych odpadów z wykorzystaniem indywidualnego konta w systemie BDO. |
Kara pieniężna może być wymierzona za nieprowadzenie ewidencji albo za prowadzenie jej w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym.
Upewnij się czy jesteś zobowiązany do prowadzenia takiej ewidencji a następnie zwracaj uwagę, czy zapisy w ewidencji są dokonywane regularnie i zgodnie ze stanem rzeczywistym jeśli chodzi o ilość odpadów.
|
Zlecenie obowiązku gospodarowania odpadami podmiotom nieuprawnionym |
Pamiętaj, że nie musisz samodzielnie zajmować się wszystkimi obowiązkami związanymi z gospodarowaniem odpadami. Część z nich możesz delegować do firmy zewnętrznej, pod warunkiem, że posiada odpowiednie decyzje lub wpisy do odpowiedniego rejestru.
|
Przed podpisaniem umowy z firmą zewnętrzną upewnij się, że posiada ona odpowiednie uprawnienia do gospodarowania odpadami, które mieszczą się w zakresie umowy, którą zawieracie.
|
Naruszenie powyższych obowiązków może stwierdzić w drodze decyzji Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska właściwy ze względu na miejsce wytwarzania lub gospodarowania odpadami. Zwykle wydanie decyzji poprzedzone jest kontrolą przeprowadzoną przez ten Inspektora. Kontrola może być wszczęta z własnej inicjatywy lub z zawiadomienia innego organu, np. marszałka województwa.
WażneW przypadku wszystkich powyższych naruszeń administracyjna kara pieniężna może wynieść nie mniej niż 1000 zł i nie więcej niż 1 000 000 zł.
Przy ustalaniu wysokości kary Inspektor bierze pod uwagę:
- rodzaj naruszenia,
- wpływ naruszenia na życie i zdrowie ludzi oraz na środowisko,
- okres trwania naruszenia,
- rozmiar firmy, która dopuściła się naruszenia,
- skutki naruszeń, w tym wielkość zagrożenia.
Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.

Adwokat Marcin Misiaszek specjalizujący się w prawnej i podatkowej obsłudze przedsiębiorców. Od kilkunastu lat świadczy pomoc prawną na rzecz firm z różnych branż, w tym gastronomicznej, motoryzacyjnej i odpadowej. Prowadzi Kancelarię Adwokacką w Warszawie.