Odtwarzanie muzyki w gastronomii cz.2 - teoria i praktyka orzecznictwa
- W jaki sposób i na jakich zasadach organizacje zbiorowego zarządzania przeprowadzają kontrole w lokalach gastronomicznych
- Jakie uprawnienia im przysługują
- Skąd czerpią informacje o lokalach
- Czy jeżeli muzyka nie przynosi zysku to można ją odtwarzać bez opłat
- Jak wygląda sprawa przedawnienia roszczeń właścicieli lokali na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania
Często w Polsce mówimy ,,prawo sobie a życie sobie’’, wyrażając przy tym nasz stosunek do regulacji normatywnych, które w życiu codziennym mają inny wymiar niż zaplanował to sobie ustawodawca. W tym artykule przyjrzymy się, jak funkcjonują w praktyce przepisy regulujące kwestie praw autorskich, a zwłaszcza egzekwowanie poboru opłat za odtwarzanie muzyki w lokalach. Przeanalizujemy uprawnienia ,,kontrolerów’’ oraz sposoby ich działania. Następnie pochylimy się nad problemem zwolnienia od opłat licencyjnych w przypadku braku związku między zyskiem a włączonym radiem na sali. Na końcu zostanie poruszona bardzo ważna kwestia terminu przedawnienia roszczeń organizacji zbiorowego zarządzania za odtwarzanie muzyki w lokalu.
bardzo precyzyjnie uregulowała kwestie ochrony własności intelektualnej. Na mocy jej przepisów zostały powołane organizacje zbiorowego zarządzania, takie jak np. ZAiKS czy STOART, a odtwarzanie muzyki bez odpowiednich umów zostało uznane za przestępstwo zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Źródła informacji o lokalach nie wywiązujących się z obowiązku uiszczania opłat
Podstawową bazą danych dla organizacji zbiorowego zarządzania jest Internet, gdzie ich przedstawiciele szukają adresów restauracji, barów czy pubów. Następnie porównują listę wszystkich działających w danej okolicy obiektów ze spisem tych, z którymi mają zawarte umowy licencyjne i tak typują lokale do ,,kontroli’’.
Argumenty prawne przeciw wnioskom organizacji zbiorowego zarządzania
Przestępstwo polegające na odtwarzaniu muzyki bez zezwolenia to tzw. ,,przestępstwo wnioskowe’’, czyli takie, które wymaga pisemnego wniosku pokrzywdzonego (w tym wypadku określonego stowarzyszenia) do wszczęcia śledztwa przez prokuratora. Jedynym skutecznym wyjściem, aby uniknąć przewidzianych prawem restrykcji jest zawarcie stosownej umowy albo zaprzestanie odtwarzania muzyki lub skorzystanie z tzw. ,,muzyki bez praw autorskich’’.
Powszechnie się słyszy o tym, że restauratorzy podnoszą w swojej obronie argument, że odtwarzana w lokalu muzyka nie przynosi im zysku. Jest to związane z następującym brzmieniem art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631)
Posiadacze urządzeń służących do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego mogą za ich pomocą odbierać nadawane utwory, choćby urządzenia te były umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych.
Ostatni punkt przytoczonej powyżej definicji wzbudza najwięcej kontrowersji, gdyż w przypadku restauracji ciężko jest wykazać brak związku między odtwarzaną muzyką a zyskiem. Jeżeli mamy do czynienia z radiem w sklepie, kiosku itp., to klient robi tam zakupy nie zważając na rodzaj muzyki albo na sam fakt czy jest tam odtwarzana. Dlatego w takim przypadku orzecznictwo sądów jest z reguły jednolite.
Natomiast w przypadku restauracji jest więcej znaków zapytania. Klient pubu czy restauracji wybiera dane miejsce nie tylko ze względu na cenę, ale też mając na względzie na miłą atmosferę, którą tworzy m.in. muzyka odtwarzana w danym lokalu.
Oczywiście zdarzają się też orzeczenia, w których strona wygraną jest właściciel. Trzeba jednak pamiętać, że o stanowisku sądu zawsze będą decydowały indywidualne dla danej sprawy okoliczności. Jednak co do zasady, powyższy przepis nie ma zastosowania w przypadku restauracji.
Przedawnianie roszczeń
Aby w pełni zrozumieć realia omawianego problemu, należy przyjrzeć się kwestii przedawnienia roszczeń organizacji zbiorowego zarządzania wobec właścicieli lokali. Instytucja przedawnienia polega na tym, że po pewnym czasie zobowiązanie, które nie jest w jakiś sposób dochodzone, może stać się niewymagalne, tzn. możemy uchylić się od jego spełnienia poprzez podniesienie zarzutu przedawnienia. Polega to na powołaniu się przed sądem na upływ określonego czasu. Polski Kodeks cywilny rozróżnia dwa zasadnicze terminy: 10 letni (dla większości zobowiązań) i 3 letni (dla zobowiązań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i tzw. ,,roszczeń okresowych’’ np. z tytułu najmu).
Jeżeli ZAiKS dochodzi odszkodowania za niewypłacenie tantiem, to ma na to dziesięć lat, a nie trzy - jak przy świadczeniach okresowych lub roszczeniach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Roszczenie o takie odszkodowanie przedawnia się po dziesięciu latach, nawet gdy należności płatne są okresowo.
Organizacje zbiorowego zarządzania jak STOART czy ZAiKS nie są organami administracji publicznej, zatem nie przysługują im szczególne uprawnienia kontrolne.
Właściciel lokalu ma obowiązek podpisania umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania przed rozpoczęciem publicznego odtwarzania muzyki w lokalu.
Stowarzyszenia twórców czerpią wiadomości o lokalach gastronomicznych głównie z powszechnie dostępnych źródeł jak Internet, ulotki, ogłoszenia itp.
Kwestia braku związku między zyskiem a odtwarzanym programem telewizyjnym bądź radiowym jest ciężka do udowodnienia w przypadku lokali gastronomicznych, ale każdy przypadek podlega indywidualnej ocenie.
Roszczenia organizacji zbiorowego zarządzania wobec restauratorów przedawniają się, zgodnie z orzecznictwem sądów, po upływie 10, a nie 3 lat.
Portal gastronomiczny GastroWiedza.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione.