dpdpickup

Jak audiomarketing w restauracjach wpływa na sprzedaż

Muzyka w restauracjach

Restauracja to miejsce wyjątkowe, gdzie klient przy jedzeniu, w miłej atmosferze spotyka się z przyjaciółmi, rodziną, kontrahentami, bądź po prostu indywidualnie spędza czas przy lampce dobrego wina , filiżance energetycznej kawy oraz smacznym posiłku.

Restauracja to miejsce, które powinno posiadać szczególny klimat, gdzie muzyka ma ogromne znaczenie. Odpowiednio dobrany repertuar, kreuje odpowiedni nastrój a umieszczane w tle informacje o ofercie lokalu pozwalają na skuteczne utrwalanie ważnych kwestii wśród gości. W klasycznych restauracjach powinniśmy raczej zapomnieć o heavy metalu oraz mocnych brzmieniach muzyki klubowej ale także o usypiających balladach. Najskuteczniejszym sposobem jest znalezienie złotego środka, który odpowiadał będzie naszej grupie docelowej klientów. Utwory powinny mieć charakter kameralny, który pozwala na swobodne konwersacje wśród gości oraz bezproblemowe składanie zamówień u personelu. Oczywiście istnieją także lokale związane z konkretną ideą muzyczną i określonym gatunkiem muzycznym. Przykładowo, tematyczne miejsca związane z muzyką rockową oczywiście powinny stosować repertuar współgrający z tematem przewodnim lokalu, itp.

 

Wpływ muzyki w lokalu na klienta:

- Wpływa na doznania emocjonalne. Odpowiednio wyselekcjonowana dociera do bodźców sensorycznych i motywuje do głębszego myślenia

- Wspomaga zapamiętywanie miejsc i wydarzeń, co przekłada się na odtworzenie tej sytuacji w przyszłości i zachęca do ponownych odwiedzin

- Wpływa pozytywnie na konsumentów i pomaga podczas dokonywania zakupów i podejmowania decyzji zakupowych

- Umożliwia wydłużenie wizyty klienta w miejscu sprzedaży, w momencie gdy dostarczane są mu pozytywnie kojarzące się brzmienia

- Wzmacnia percepcję i procesy pamięciowe. Dzięki muzyce, goście lepiej zapamiętują sytuacje towarzyszące określonym dźwiękom

- Kreuje niepowtarzalny nastrój przy okazji wydarzeń okolicznościowych, głównie  okresów świątecznych i urlopowych

- Usuwa efekt „ciszy” i daje gościom większe poczucie intymności

- Odpręża i relaksuje gości oraz pracowników

 

Korzyści płynące ze współpracy z profesjonalnym dostawcą audiomarketingu:

- Dobrze wyselekcjonowany program muzyczny identyfikuje działalność lokalu oraz wzmacnia i kreuje wizerunek marki

- Audiomarketing to skuteczne narzędzie marketingu sensorycznego, który w tym przypadku staje się oficjalnym nośnikiem informacyjnym, komunikującym bezpośrednio również o ważnych kwestiach, takich jak oferta czy promocje

- Przykuwanie uwagi gości repertuarem, co podnosi muzyczny wizerunek marki

- Możliwość nawiązania podświadomego dialogu między klientem a miejscem sprzedaży a co za tym idzie zwiększa prawdopodobieństwo ponownych odwiedzin lokalu

- Wydłużenie wizyty konsumentów w restauracji

- Wpływ na decyzje zakupowe klientów – pozwalamy na podejmowanie bezkompromisowych decyzji związanych z zakupami określonych produktów

- Zwiększenie przychodów oraz zysków

- Pozytywny wpływ na personel lokalu, zarówno pod względem nastroju jak i efektywności wykonywanych czynności

PROPONUJĘ ZROBIĆ Z TEGO DWIE TABELE, które będą wstawione gdzieś obok tekstu właściwego

 

Etapy wdrażania działań audiomarketingowych oraz aspekty techniczne

Jeśli restauracja jest w trakcie budowy warto od razu zaplanować system dźwiękowy. Warto w tej kwestii skorzystać z pomocy fachowców profesjonalnych firm audio marketingowych i nagłośnieniowych. Tacy specjaliści doradzą jak zmierzyć poziom akustyki w lokalu i zarazem stworzą dostosowany do panujących warunków system oraz zminimalizują ryzyko pojawienia się niechcianych efektów.

Dobór urządzeń technicznych należących do systemu nagłośnienia, uzależniony jest oczywiście od nakładów finansowych na to przeznaczonych. Jest to kwestia nie do ominięcia. Jeśli zależy nam jednak na najwyższej jakości dźwięku to warto zainwestować w sprzęt wysokiej klasy. Wybredni klienci przywiązują duża uwagę odnośnie parametrów brzmienia muzycznego.

Kolejna rzecz to wybór urządzeń, które będą odtwarzały repertuar. Profesjonalny player muzyczny powinien być czymś więcej niż tylko, standardowym odtwarzaczem muzyki. Jest to klucz służący dostarczaniu markowej muzyki i komunikatów bezpośrednio do klientów. Powinien zapewniać wyjątkową jakość dźwięku, blokować ingerencję do systemu osób niepowołanych , automatycznie aktualizować repertuar poprzez ADSL lub satelitę lub też zwyczajnie umożliwiać ładowanie ręczne za pomocą CD lub DVD. Treści muzyczne, radiowe i komunikaty przechowywane powinny być najlepiej bezpośrednio na twardym dysku i działać bezobsługowo lub w zależności od preferencji, mogą być sterowany ręcznie. Ważną kwestią jest także możliwość funkcjonowania w wielu strefach jednocześnie oraz aby zakodowane treści dźwiękowe umożliwiały pełną kontrolę sterowania. Ważnymi wyróżnikami są także ekran LCD wyświetlający tytuł utworu i nazwisko wykonawcy oraz możliwość emisji reklamy regionalnej lub indywidualnej.

Równie istotnym czynnikiem jest dobór repertuaru. Innego rodzaju muzyki oczekują goście pubu czy nocnego klubu, a odmienne gusta mają klienci eleganckiej restauracji. Aby stworzyć właściwy program muzyczny należy przeprowadzić cały proces, począwszy od doboru odpowiednich piosenek, poprzez właściwy styl i tempo utworu. Na każdym etapie brana powinna być pod uwagę demografia klientów, wzorce handlowe, wartości marki, cele medialne oraz budżet. Wynikiem będzie profesjonalne i indywidualnie zaprojektowane rozwiązanie muzyczne, które angażuje i dostarcza rozrywki klientom i personelowi, wydłuża czas pobytu gości, wzmacnia ich lojalność a ostatecznie napędza obroty.

 

Warto wziąć pod uwagę zwyczaje klientów. Jeśli przeglądają w lokalu prasę, bądź czytają książki - powinni mieć zapewniony spokój. Zbyt głośna muzyka może przeszkadzać w skupieniu się na tych zajęciach. Skutek może być odwrotny od zamierzonego.

 

Równie istotne jest odtwarzanie muzyki w kuchni oraz pomieszczeniach dla personelu. Muzyka poprawia wydajność pracy i łagodzi stres. Trzeba się jednak upewnić się czy nie jest zbyt głośna oraz czy nie koliduje z muzyką odtwarzaną w pomieszczeniach dla gości. Muzyka pozwala na stłumienie odgłosów wydobywających się z kuchni. To ważny aspekt poprawiający komfort gości. Przebywanie w restauracji ma  relaksować a ciężko znaleźć spokój wśród dźwięków dochodzących z zaplecza lokalu.

Powinniśmy spróbować zmniejszyć poziom hałasu o około 10 dB w stosunku do tego co dzieje się na zewnątrz restauracji. Odniesiemy wtedy wrażenie, że jest on aż o połowę mniejszy. Jeśli chcemy zredukować jak najmocniej poziom hałasu w restauracji, powinniśmy pamiętać o kilku aspektach już we wstępnej fazie projektowania wnętrz lokalu.Warto zadbać o wysoką jakość okien tak aby dobrze izolowały akustykę. Tanim i dość skutecznym sposobem na poprawienie aury dźwiękowej jest zamontowanie podwieszanych sufitów z odpowiedniego rodzaju płyt, które dobrze absorbują dźwięki. Jeśli posiadamy większe fundusze i możliwości, warto zainwestować w izolację akustyczną budynku.

 

Badania Mood Media

Jak wynika z najnowszych analiz Mood Media Corporation, audiomarketing nabiera coraz to większego znaczenia. Umiejętnie dobrane bodźce dźwiękowe wpływają na decyzje zakupowe klientów, poprawiają percepcję i procesy pamięciowe.  W konsekwencji konsumenci łatwiej zapamiętują daną markę i częściej do niej wracają.

Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w lokalu, którego atmosfera muzyczna im odpowiada. To pokazuje jak duże znaczenie ma marketing muzyczny, który w Polsce jest wciąż stosunkowo mało popularny.

 

Celem działań marketingu sensorycznego jest stworzenie przyjemnej atmosfery budującej pozytywne skojarzenia z określonym miejscem lub marką.  Konsument, który dobrze się czuje w lokalu gastronomicznym, chętniej podejmuje spontaniczne decyzje zakupowe oraz jest bardziej skłonny do ponownego odwiedzenia danej restauracji.

 Zgodnie z wynikami badań konsumenckich na temat marketingu sensorycznego, największą moc oddziaływania na klientów ma właśnie muzyka. Odpowiednio dobrane utwory do charakteru lokalu, typu klientów, a nawet pory roku jaka panuje, w znaczący sposób przekładają się na decyzje klientów. Precyzyjne dobranie utworów jest szalenie ważne.

 

Kwestia praw autorskich do muzyki

Lokale publiczne odtwarzające muzykę, mogą uniknąć opłat na rzecz organizacji chroniących/ działających na rzecz praw autorskich. Wraz z rozwojem firm zajmujących się audiomarketingiem, artyści coraz częściej przenoszą się do nich ze swoimi utworami. Korzystają na tym zarówno właściciele lokali jak i sami twórcy muzyki.

Lokale użytku publicznego, wykorzystujące muzykę artystów, którzy przenieśli prawa autorskie i prawa pokrewne do swoich utworów na firmę audiomarketingową oraz nie są członkami żadnej innej organizacji chroniącej prawa autorskie, nie muszą odprowadzać opłat do tychże organizacji.

 

Wiele młodych zespołów zgadza się na odtwarzanie swojej muzyki w restauracjach. Dzięki takiej promocji mają szansę zaistnieć i dlatego decydują się na współpracę.  Lokale chcą zaskakiwać swoich klientów i odtwarzać muzykę, której nie można usłyszeć w radiu. W ten sposób zyskują zarówno artyści jak i lokale, których wizerunek się poprawia.

Lokale wybierając do obsługi muzycznej profesjonale firmy audiomarketingowe, mogą same decydować, jakiego rodzaju muzyki będą używać. Zaletą tego rozwiązania jest również możliwość emitowania własnych reklam czy jingli.

 

Koszt miesięcznego abonamentu za punkt waha się od 100 do 250 złotych. Wszystko zależy od rozwiązania, na jakie zdecyduje się klient.

Zapotrzebowanie na dany typ muzyki, określa profil działalności klienta i jego grupę docelową. Największą popularnością cieszą się zatem zespoły grające muzykę komercyjną. Artyści mogą rejestrować się na stronie firmy audiomarketingowej. Jeśli ich utwory będą pasowały do określonych typów lokalizacji, trafią do specjalnej bazy, a tym samym do oferty firmy zajmującej się audiomarketingem. Odtwarzanie muzyki wiąże się oczywiście z gratyfikacją finansową dla jej twórcy. Jest to jednak tańsze rozwiązanie od składek na rzecz organizacji praw autorskich.

Mood Media w swojej bazie mamy obecnie około dwóch milionów piosenek. Są to utwory, za które klient nie płaci organizacjom chroniącym prawa autorskie. To idealne rozwiązanie z jednej strony dla firm, które chcą postawić na nowe brzmienia i promować młodych, niezrzeszonych twórców.  Z drugiej dla klientów, którzy chcą wzmocnić swój wizerunek poprzez odtwarzanie oryginalnej muzyki, nie ponosząc jednocześnie ogromnych kosztów.

 

Autor: Aleksandra Potrykus, Country Manager w Mood Media Poland

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!